Vikingarnas reserutter

Nari
Ny medlem

Vikingarnas reserutter

Inlägg av Nari » 2 mars 2005, 13:01

Är det någon som har bra info om vart vikingar från dagens sverige norge reste och hur långt de kom.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 2 mars 2005, 14:07

Norska vikingar kom till dagens New Foundland medans Sveriges vikingar styrde kosan mer österut mot Rusland/Gårdarike (sedemera Ryssland) och Konstantinopel. Bara ör att nämna några rutten. Sen var dom i England, frankrike och massa andra ställen och bedrev handel och/eller härjade. :)

/Tomas

Davian
Medlem

Inlägg av Davian » 2 mars 2005, 22:48

Det här med vinland? jag har för mig att new Foundland var vinland.
kom det några vikingar till amerikanska fastlandet??

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem

Inlägg av Ralf Palmgren » 2 mars 2005, 22:54

Såg ni dokumentären om Vikingarna i öster på Kunskapskanalen?

Användarvisningsbild
Gorm
Medlem

Inlägg av Gorm » 3 mars 2005, 23:29

Tomas Ibsen skrev:Norska vikingar kom till dagens New Foundland

Norska vikingar? Jag skulle påstå att Leif Eriksson (om det nu var han som "upptäckte" Vinland) åtminstone var Islänning.

/Johan

Gudbjorn
Utsparkad

Inlägg av Gudbjorn » 4 mars 2005, 07:42

Gorm skrev:

Norska vikingar? Jag skulle påstå att Leif Eriksson (om det nu var han som "upptäckte" Vinland) åtminstone var Islänning.

/Johan
Mener og ha hørt at de var svensker og franskmenn jeg da.... :lol:

Ny Björn
Medlem

Inlägg av Ny Björn » 4 mars 2005, 09:44

Vad det gäller Vinlands verkliga läge så är flertalet seriösa forskare som t.ex. Birgitta Wallace och Mats G. Larsson tämligen klara över att det inte låg på New Foundland. L'Anse aux Meadows är förvisso en av de få platserna väster om Grönland där det finns klara bevis för Norbor. Rent klimatmässigt så stämmer dock inte L'Anse aux Meadows speciellt bra - men eftersom Vinland bara finns beskrivet i Isländska sagor och andra sekundära och mindre pålitliga källor så har rätt många ansett att Vinland mer var en skröna än en verklig plats. Fynd från sagda L'Anse aux Meadows, bl.a. av kärnor av grå valnöt, pekar däremot på att det kan finnas en verklig plats bakom skrönan - där grå valnöt växer växer också vildvin...
Både Wallace och Larsson har angett Nova Scotia som en möjlig plats, men mig veterligen saknas andra bevis än de rent botaniska.

/N B

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 4 mars 2005, 13:39

Gorm skrev:

/Johan
Leif Eriksson var väl född och uppvuxen på Grönland, och eftersom något särskilt isländskt språk inte existerade på den tiden är det dessutom inte fel att kalla islänningar för norrmän. Den verklige upptäckaren av Vinland, Bjarne Herjulfsson, kan därför betraktas vara både islänning och norrman beroende på vilken kategori man väljer (region eller etnicitet).

Användarvisningsbild
Gorm
Medlem

Inlägg av Gorm » 4 mars 2005, 14:08

Då har du således inga problem att kalla t ex Götar för Norrmän i o m att deras språk också var snarlika? Skriver du Norska vikingar så faller det sig uppenbart att det är människor från det som idag kallas för Norge som syftas på.

Leif var född på Island men flyttade uppenbarligen med sin far, Erik Röde, när denna blev landsförvisad omkr år 982. Vem som först "upptäckte" Vinland beror på vad du läst; i Grönlandssagan så står det skrivet att det var Bjarne Herjulfsson som först "upptäckte" Vinland medan det i Erik Rödes saga står att det var Leif Eriksson själv som seglade fel och "upptäckte" Vinland. Vem skall man lita på? Båda skrifterna är nedtecknade under medeltiden så frågan är hur tillförlitliga de är som historiska dokument.

/Johan

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 4 mars 2005, 14:29

Gorm skrev:Då har du således inga problem att kalla t ex Götar för Norrmän i o m att deras språk också var snarlika? Skriver du Norska vikingar så faller det sig uppenbart att det är människor från det som idag kallas för Norge som syftas på.
Isländska var ursprungligen en norsk dialekt och Island hörde kulturellt till Norge och från och med 1262 även politiskt. Islänningar uppfattades inte under vikingatiden som något särskild stam/folk och att säga att islänningar år 1000 inte var norrmän är som att hävda att amerikaner år 1770 inte var engelsmän och att kanadensare inte var fransmän. Att resonera på det sättet är ganska anakronistiskt.

Jag hävdar inte att du har fel när du säger att islänningar upptäckte Vinland, däremot anser jag att det är lika rätt att säga att norrmän upptäckte vinland då de talade norska, hade norsk kultur och härstammade från Norge, och naturligtvis kan man också säga att de var skandinaver. Eller anser du att en skandinav måste vara född på den skandinaviska halvön för att kunna räknas som skandinav?

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 4 mars 2005, 14:33

Om man vill göra det enkelt för sig går det ju också att använda begreppet nordbor istället. Det blir nog mindre risk för anakronismer på det sättet. Och att aldrig använda begrepper viking som slentrian har ju diskuterats grundligt och på ett övertygande sätt här på Skalman tidigare.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 4 mars 2005, 14:39

Angående språkskillnaden är relationen nederländska/tyska ett bättre exempel. Nederländerna hade till skillnad från islänningarna redan under tidig medeltid en dialekt som utmärkte sig från de övriga tyska dialekterna. Trots det räknas varken holländare eller flamländare som ett från tyskarna separat folk under medeltiden.

Användarvisningsbild
Gorm
Medlem

Inlägg av Gorm » 4 mars 2005, 14:41

Örjan skrev:Isländska var ursprungligen en norsk dialekt och Island hörde kulturellt till Norge och från och med 1262 även politisk, islänningar uppfattades inte under vikingatiden som något särskild stam/folk. Att säga att islänningar är 1000 inte var norrmän är som att hävda att amerikaner år 1770 inte var engelsmän och att kanadensare inte var fransmän. Att resonera på det sättet är något anakronistisk för islänningar var år 1000 en geografisk undergrupp till norrmän.

Jag hävdar inte att du har fel när du säger att islänningar upptäckte Vinland, däremot anser jag att det är lika rätt att säga att norrmän upptäckte vinland då de talade norska, hade norsk kultur och härstammade från Norge, och naturligtvis kan man också säga att de var skandinaver. Eller anser du att en skandinav måste vara född på den skandinaviska halvön för att kunna räknas som skandinav?
Vad är då den språkliga skillnaden mellan Nortmän och Götar?

Hur kan du veta om Islänningarna betraktades som ett eget folk/stam? Jag kan hålla med om att det rör sig om hårklyverier men den ursprunliga frågan var vart vikingar från dagens Norge reste och då gissade jag att det inte syftades på dagens Island. Eftersom kulturen var mer eller mindre likartad i västra skandinavien så är det nog rimligt att utgå ifrån vart repektive person bodde när man vill särskilja dessa och inte vilket spåk de talade eller vilken kultur de tillhörde, i annat fall kan vi ju kalla alla Norrmän, Islänningar och Grönlänningar för Norrmän eller?? Självklart kan man kalla Islänningar för Norrmän men då bör man nog vara beredd på att bli missuppfattad. Eller skall vi kalla dem för "Norska 'vikingar' från Island"? :wink:

/Johan
Senast redigerad av 3 Gorm, redigerad totalt 4 gång.

Användarvisningsbild
Gorm
Medlem

Inlägg av Gorm » 4 mars 2005, 14:43

Probstner skrev:Om man vill göra det enkelt för sig går det ju också att använda begreppet nordbor istället. Det blir nog mindre risk för anakronismer på det sättet. Och att aldrig använda begrepper viking som slentrian har ju diskuterats grundligt och på ett övertygande sätt här på Skalman tidigare.

/ Probstner
I detta fall frågades det ju specifikt efter "vart vikingar från dagens sverige norge reste och hur långt de kom." och då får man väl utgå från detta. Om man skall klumpa ihop alla som Nordbor så blir det lite svårt att svara på frågan. :)

/Johan

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 4 mars 2005, 14:58

Kan man utgå ifrån att deltagare på långfärder som regel bestod av människor från en begränsad trakt?

/ Probstner

Skriv svar