Quiz: Tidigmodern tid
- Ralf Palmgren
- Medlem
Quiz-Upptäckternas tid
Av någon underlig anledning verkar det vara så att det inte finns någon Quiz för Upptäckternas tid. Därför tar jag mig här och nu friheten att skapa en sådan. Den allra första frågan lyder därför: Vem var den kända finländaren Erik Härkäpää?
- Ralf Palmgren
- Medlem
Jag gissade att du skulle nappa på frågan!
Erik Härkäpää var mycket riktigt en reformationspersonlighet i Finland. Det finns dock en annan orsak varför jag frågade vem han var. Ursprungligen hade jag nämligen tänkt mig få höra varför han var känd? Det vill säga vad gjorde han antingen yrkesmässigt eller inom den finska reformationen för att bli känd?
Erik Härkäpää var mycket riktigt en reformationspersonlighet i Finland. Det finns dock en annan orsak varför jag frågade vem han var. Ursprungligen hade jag nämligen tänkt mig få höra varför han var känd? Det vill säga vad gjorde han antingen yrkesmässigt eller inom den finska reformationen för att bli känd?
- Ralf Palmgren
- Medlem
Reformationsbiskopen i Viborg Erik Härkäpää förestod under en tid katedralskolan i Åbo. Där lär han ha introducerat studierna i klassisk grekiska på 1560-talet. Först på 1580-talet introducerades samma läroämne i Sverige.
Eftersom jag antar att det är en lite svår fråga och då du ju redan viste att han var en känd reformationspersonlighet i Finland får du fråga nästa fråga!
Eftersom jag antar att det är en lite svår fråga och då du ju redan viste att han var en känd reformationspersonlighet i Finland får du fråga nästa fråga!
- Kapten_Gars
- Medlem
Mohacs 1526, Osmanerna vann och ungerns kung Lajos II stupade
Senast redigerad av 1 Kapten_Gars, redigerad totalt 23 gånger.