Skröna eller verklighet?
Skröna eller verklighet?
Man har hört lite historier från WWII. Jag undrar om följande har hänt eller inte:
1. Nödlandade tyska flyg i Norrland. Att tex en bonde bevarat ett plan i en lada helt intakt. Han använde flygplanshjulen till sin traktor. Har detta hänt?
2. Inför landstigning i Normandie. Man tränade en landstigning i England, olyckligtvis var försvaret ej informerade. 5000 allierade dog eftersom de trodde det var en tysk invasion. Har detta hänt?
Ja jag vet att jag kan söka men ibland skönt att slänga ur en fråga......
1. Nödlandade tyska flyg i Norrland. Att tex en bonde bevarat ett plan i en lada helt intakt. Han använde flygplanshjulen till sin traktor. Har detta hänt?
2. Inför landstigning i Normandie. Man tränade en landstigning i England, olyckligtvis var försvaret ej informerade. 5000 allierade dog eftersom de trodde det var en tysk invasion. Har detta hänt?
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Re: Skröna eller verklighet?
2. Jag tror också att det måste vara Slapton Sands.petviken skrev:Man har hört lite historier från WWII. Jag undrar om följande har hänt eller inte:
1.
a) Nödlandade - ja.
b) Intakt i en lada - nej. Ett intakt flygplan hade tagits omhand.
c) Ett vrak som låg otillgängligt till kanske blev lämnat.
d) Någon lokal förmåga tog delar - varför inte?
e) Utan att veta något om traktorer inbillar jag mig att flygplanshjul och traktorhjul inte är av samma dimensioner.
Mina teorier.
En skojig relaterad historia är att vespan uppfanns utifrån att utnyttja ett stort lager av flygplanshjul som blev över efter kriget.
MVH
Hans
Hur så? skiljer sig flygplanshjul från mindre flygplan så mycket från Vespehjulen?varjag skrev:Det var nog i så fall något superlätt litet italienskt sportflygplan. För vilket Piaggio hade massfabricerat hjul i väntan på fredsutbrottet....![]()
![]()
Nu vet jag inte så mycket om vare sig det ena eller det andra, men för ett första ögonkast liknar de de varandra.
Sedan märk väl, vi talar i så fall om den första Vespemodellen, till de följande serier hade de säkert nyproducerade hjul...
Och Saab byggde sina första bilar utformade nästan som flygplan, och fanns länge små moppebilar som hette såväl Heinkel som Messerschmitt utformade som flygkabiner. Så varför inte små Fiatavkommor som blev tvåhjuliga ha? Jag bara frågar!
Att varjag retas får man köpaKrusse skrev:Jag har hört att den dristige italienaren köpte ett lager surplus-däck osedda. När det då visade sig vara frågan om sporrdäcket till jaktplan konstruerade han helt enkelt ett fordon "runt" däcken. "Man tager vad man haver".
MVH
Hans
Nja, plan tar upp stor plats och behöver utrymmen i stil med hangarer. PÅ 40-talet var jordbruket inte så mekaniserat, det var nog häst som gällde för de flesta bönder. Hjul från ett kraschat plan gick nog till ett vagnsbygge.petviken skrev:Man har hört lite historier från WWII. Jag undrar om följande har hänt eller inte:
MVH
Och traktorhjulen måste ju vara bastanta och breda, de har ju litegrann samma funktion som larvfötter=att fördela vikten på en relativt stor yta.Battler skrev:PÅ 40-talet var jordbruket inte så mekaniserat, det var nog häst som gällde för de flesta bönder. Hjul från ett kraschat plan gick nog till ett vagnsbygge. Stefans fetstil.petviken skrev:Man har hört lite historier från WWII. Jag undrar om följande har hänt eller inte:
MVH
Så därför är denna berättelse så gott som helt säkert en skröna, lite synd för den hade kunnat hänt, och har säkert förekommit i andra länder, t.ex. i Vietnam var de helt fantastiska på att tillvarata spillror från söndrigt krigsmaterial.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt: