Quiz: Medeltid
Alltså vad jag har hittat på en tysk sida är ungefär så: Städerna hade sånt som kallades "Bergsfrihet" dvs. att invånarna fick rätten och frihet medan städerna annars tydligen inte var fria. Bergstadsinvånerna hade rätten att välja Domare och Rådet fritt, de fick hälla fria marknader hade trä,fisk och beträttighetigheter. De var även friställda från krigstjänst. Sådana städer kallades Bergstad.
Var det rätt så?
Vad jag fann ut från vapnet så reprenterar lejonet Härskare eller sånt. Det var på tyska och är inte lätt för mig att översätta.
Men jag greps av att få lära mig mera om heraldik och vara med i eran heraldiska quiz.
Var det rätt så?
Vad jag fann ut från vapnet så reprenterar lejonet Härskare eller sånt. Det var på tyska och är inte lätt för mig att översätta.
Men jag greps av att få lära mig mera om heraldik och vara med i eran heraldiska quiz.
Rätt så bra spekulerat. De regenter som hade värdefulla metaller i berget gynnade bergsstäderna, naturligtvis för att berika sig själva.
Centraleuropas rättsligt ledande bergsstad var Iglau, tj Jihlava. Det var igelkottarna som var ledtråden, inte de böhmiska lejonen. Staden ligger i Mähren precis på den böhmiska gränsen. "Iglauer Bergrecht" gällde i tiotals bergsstäder i Riket och Ungern med Karpatländerna.
Stangbo, ta nästa fråga Du / Probstner
Centraleuropas rättsligt ledande bergsstad var Iglau, tj Jihlava. Det var igelkottarna som var ledtråden, inte de böhmiska lejonen. Staden ligger i Mähren precis på den böhmiska gränsen. "Iglauer Bergrecht" gällde i tiotals bergsstäder i Riket och Ungern med Karpatländerna.
Stangbo, ta nästa fråga Du / Probstner
Jo, det var inte bara en vanlig nöt att knäcka det var en hel kokosnöt. Men nu så ska du få en ny medeltidsfråga. Staden Görlitz i östra Tyskland hade en mycket stor status på medeltiden och långt senare. Det berodde på att de fick privilegiet att stapla vejde som behövdes för blåfärgning. Men själva gräset kom från en annan stad. Så. Varför fick just Görlitz detta privilegium?
En av Centraleuropas viktigaste vägar (tidigast belagd 1252) var den urspr under kungligt (senare de lokala härskarna) beskydd s k Via Regia (senare "Hohe Strasse") från Rhenlandet över bl a Frankfurt, Fulda, Erfurt, Leipzig och Görlitz österut genom Schlesien. Det är bl a därför Frankfurt och Leipzig utvecklades till mässtäder. Bland de många handelsvaror som koncentrerades till denna handelsväg fanns också vejde från Thüringen. Görlitz fick sina Via Regia-stapelrättigheter för vejde 1339 (Ludvig IV Bayraren var kejsare och Johan av Luxemburg kung i Böhmen dit Görlitz och hela Lausitz hörde vid den tiden).
/ Probstner
/ Probstner
Tack så mucksie. Jag har förhoppningsvis en kokosnöt till dig. Men det är inte så lätt att hitta nåt riktigt klurigt. Altså här följer en beskrivning av nånting. Frågan kommer sist.
......... spelades redan under antiken. Det är ett av världens äldsta ...... Särskild vanligt blev det i det romerska riket. Kejsar Nero sägs har satsat och förlorat enorma summor på ett slags ........... Från 1000-talet sprets ....... genom korstågen. Det blev snart mycket populär i breda folklager. Men medeltiden igenom mötte det stort kyrkligt motsånd.
Vad talas det om här?
......... spelades redan under antiken. Det är ett av världens äldsta ...... Särskild vanligt blev det i det romerska riket. Kejsar Nero sägs har satsat och förlorat enorma summor på ett slags ........... Från 1000-talet sprets ....... genom korstågen. Det blev snart mycket populär i breda folklager. Men medeltiden igenom mötte det stort kyrkligt motsånd.
Vad talas det om här?
Klurigt. Många tankar far genom huvudet. Det närmaste jag kommer just nu - även om det känns långsökt och föga trovärdigt - är lotterier. Ur Nordisk familjebok:
/ Probstner
Annars är det väl läge för en ledtråd.Lotterier synas icke hafva varit alldeles obekanta för en äldre tids samfund. Åtminstone veta vi,
att vid saturnaliefesterna i Rom något liknande förekommit. Och under det romerska kejsaredömets dagar anordnade flere af kejsarna, bl. a. Nero och Heliogabalus, vid firandet af större fester lotterier för folket.
/ Probstner
- Belisarius
- Medlem