Napoleon Bonaparte's familj och släkt

Albanau
Utsparkad
Kontakt:

Napoleon Bonaparte's familj och släkt

Inlägg av Albanau » 1 februari 2005, 19:24

Var Napoleon verkligen en italienare och vad vet man om hans familj och släkt, jag vill verkligen veta allt om hans ursprung och etniska tillbehörighet.

Bonaparte
Medlem

Inlägg av Bonaparte » 1 februari 2005, 20:10

hans familj kom från italien...han föddes på corsica på 1760-talet när de var italenskt...han familj var adel...när corsica blev franskt kämpade bonapartes pappa för att dom skulle få adelns privilegier även i frankrike...o han lyckades...napoleon kunde därför göra karriär inom militären..

Albanau
Utsparkad
Kontakt:

Inlägg av Albanau » 1 februari 2005, 20:22

Vad var deras egentliga efternamn, det var väl inte Bonparate?

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 1 februari 2005, 20:29

Albanau skrev:Vad var deras egentliga efternamn, det var väl inte Bonparate?
Jo, familjen Bounaparte tillhörde den (välbärgade) Korsikanska adeln. Napoleon vad son till Carlo och Maria-Letizia Buonaparte

Stavningen är bara en förfranskning av det italienska namnet. Maria-Letizias flicknamn var Romalino.
Senast redigerad av 1 Belisarius, redigerad totalt 1 gånger.

Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 1 februari 2005, 20:30

Napoléon Bonaparte hette ursprungligen Napoleone Buonaparte innan han förfranskade sitt namn. Hans föräldrar var från den italienska lågadeln, hans far var född på det italienska fastlandet.

Albanau
Utsparkad
Kontakt:

Inlägg av Albanau » 1 februari 2005, 21:08

Enlig Adolf Thiers (Före detta presidenten av Frankrike) påstår att Napoleon var av italoalbansk ursprung. Det flesta albaner kom till Italien under 1400-talet och bosatte sig i storsett i södra Italien. Denl italienska författare Robert d’Angely ger ett bra information om Napoleons italoalbanska ursprung. Enlig Leo Freundrich, 'Golgota Albanese' sida 37, om jag kommer ihåg rätt säger att Napoleon talade ett språk med sina närmaste vänner som inte andra förståd, alltså albanska. Enlig vissa källor beskyddade Napoleon albanska städer och skapade kontakt med albanske upprosmanen Ali Pasha som blev kallad Den muslimska Bonaparte. I en annan bok som publicerads i Kairo, år 1903 av Ahmet Myfit Libohova, skrev i sida 113-117 "att även Napoleon Bonaparte var alban". Ni får gärna säga emot och argumentera och ge mig allt fakta som motbevisar dessa författare!

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 1 februari 2005, 21:15

Jag håller mig oerhört skeptisk till den utsagon, inte minst därför att Napoleon föddes i Ajaccio på Korsika...det säger väl det mesta om hans ursprung. Jag ska se om man kan hitta källor som dementerar eller bekräftar de du nämnt. Dessutom kom väl ätten Bounaparte ursprungligen från Florens.

En liten teori jag fick angående att han "talade ett språk med sina närmaste vänner som inte andra förstod", är att Napoleon lärde sig aldrig att bemästra franskan till fullo, utan bröt konstant. Hans skriftspråk lämnade än mer att önska. Om han använt en korsikansk dialekt i sitt nära umgänge kan det väl (?) ha framstått som lätt obegripligt i omgivningens öron.

Ändra: http://www.napoleonseries.org/genealogy/birthnap.htm

Intressant site. Det verkar (har sett det i andra källor också) som att det Florentiska påbrået är en konstruktion för att bevisa släktens adelsstatus (utan vilken Napoleon aldrig kunnat intas på militärakademin). Genoa lär väl vara mer korrekt isåfall.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 1 februari 2005, 21:47

Albanau skrev:Napoleon talade ett språk med sina närmaste vänner som inte andra förståd, alltså albanska.
Ahh, så det är det som är albanska... Har alltid undrat. :D
Albanau skrev:ge mig allt fakta som motbevisar dessa författare!
Motbevisa vadå?

Användarvisningsbild
Juten
Medlem

Inlägg av Juten » 7 februari 2005, 19:30

Hans storebror Joseph som var konge af Neapel 1806-1808 og konge af spanien 1808-1813, var gift med Julie Clary, datter af en silkehandler i Marseille. Hendes søster, Desirée Clary, var Napoleons tidligere forlovet...men hun blev jo i sidste ende til Dronning Desideria :)

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 7 februari 2005, 21:34

Albanau skrev:I en annan bok som publicerads i Kairo, år 1903 av Ahmet Myfit Libohova, skrev i sida 113-117 "att även Napoleon Bonaparte var alban". Ni får gärna säga emot och argumentera och ge mig allt fakta som motbevisar dessa författare!
Så bland annat en över 100 år gammal bok ska övertyga mig om att Napoleon var alban?
Napoleon talade ett språk med sina närmaste vänner som inte andra förståd, alltså albanska.

När jag anstränger mig extra mycket för att tala mitt modersmål förstår inte vänner från Stockholm, fast jag talar inte albanska utan skånska. Nej du får nog komma med lite bestående fakta för att övertyga mig om att Napoleon inte var född på Korsika utan att han hörde hemma i Albanien.
/Martin

Albanau
Utsparkad
Kontakt:

Inlägg av Albanau » 9 februari 2005, 15:11

Martin Lundvall skrev:När jag anstränger mig extra mycket för att tala mitt modersmål förstår inte vänner från Stockholm, fast jag talar inte albanska utan skånska. Nej du får nog komma med lite bestående fakta för att övertyga mig om att Napoleon inte var född på Korsika utan att han hörde hemma i Albanien.
/Martin
Arberesher, alltså albaner kom till Italien under 1400-talet efter att albanernas frihetskämpe Skanderbeg dött. Arb'resherna kunde behålla det mesta av sin identitet och kan än idag bli identiferad som albaner, i synnerhet som den albanska präglen kvarstår i flera områden de bebor och inflyttningen av nya albaner till gruppen har egentligen aldrig upphört. Idag bor det ca: 325,000 arb'resher i södra Italien och bor i dessa regioner: Abruzzo, Basilicata, Calabrien, Campanien, Molise, Puglia och Sicilien.
Arberiska är ett toskisk dialekt (södra Albanien) och har utvecklad sin egen karaktär och för albaner i Albanien är det arberiska dialekten obegriplig, som svenskar inte förstår tyska eller danska, så stor är skillnaden. Napoleons släkt kom från södra Italien, då han tog makten i Frankrike skrev arberesherna, att även Napoleon är italoarberesh, detta finns alltså dokumenterad.
Senast redigerad av 1 Albanau, redigerad totalt 10 gånger.

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 9 februari 2005, 23:17

Albanau skrev:t säger att Napoleon talade ett språk med sina närmaste vänner som inte andra förståd, alltså albanska.
men detta skulle innebära att han var omgiven av en grupp albaner. Och talade alltså öppet albanska med dem. Detta skulle väl vara allmänt känt, ja ökänt då han gjorde ju allt för att bevisa att han var av korsikanskt-italiensk adelssläkt sedan flera generationer.

Men om han pratade korsikanska, som är ett slags italiensk dialekt, reagerade ingen på, ja mindre i alla fall. Han var ju från korsika, det är naturligt att flera av hans närmaste rådgivare var också korsikanar.

Hur som helst, intressanta funderingar.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 10 februari 2005, 16:51

Albanau skrev: Arberesher, alltså albaner kom till Italien under 1400-talet efter att albanernas frihetskämpe Skanderbeg dött. Arb'resherna kunde behålla det mesta av sin identitet och kan än idag bli identiferad som albaner, i synnerhet som den albanska präglen kvarstår i flera områden de bebor och inflyttningen av nya albaner till gruppen har egentligen aldrig upphört. Idag bor det ca: 325,000 arb'resher i södra Italien och bor i dessa regioner: Abruzzo, Basilicata, Calabrien, Campanien, Molise, Puglia och Sicilien.
Arberiska är ett toskisk dialekt (södra Albanien) och har utvecklad sin egen karaktär och för albaner i Albanien är det arberiska dialekten obegriplig, som svenskar inte förstår tyska eller danska, så stor är skillnaden. Napoleons släkt kom från södra Italien, då han tog makten i Frankrike skrev arberesherna, att även Napoleon är italoarberesh, detta finns alltså dokumenterad.
Ledsen, jag är fortfarande inte övertygad, snarare mindre. För att sammanfatta det ovanstående så skulle Napoleon altså vara Alban för att hans förfäder 300 år tidigare lämnade Albanien för Italien. Släkten Bonarparte ska altså ha fortsatt att odla sin albanska identitet först på det italenska fastlandet och sen på Korsika. Därför ska också Napoleon ha lärt sig albanska, snacka om bra hemspråksundervisning. Jag undrar hur länge man fortsätter vara alban? Om vi bara leker med din tanke. Vad sägs om att släkten Bonarparte år 1400 flyttade från Ryssland till Albanien, ett år senare flyttade de till italienska fastlandet, borde de inte då vara mer ryssar än albaner då?

Jag har svårt att förstå hur man kan påstå att Napoleon skulle vara alban, ännu svårare har jag att förstå när man efter detta (i mitt tycke barocka påstående) häver ur sig att släkten Bonarparte flyttade från Alban minst tre hundra år innan lille Napoleon var påtänkt. Det är som att hävda att jag skulle vara dansk för min släkt tidigare var danskar, förutsatt att de bodde i Skåne när Skåne tillhörde Danmark.

Du får gärna komma med något nytt konkret citat eller källa att Napoleon härstammade från Albanien, fast det ändrar inte det grundläggande Napoleon var korsikian, fransman.

/Martin

Albanau
Utsparkad
Kontakt:

Inlägg av Albanau » 10 februari 2005, 19:20

Martin Lundvall,

Det finns igen motargument att Napoleon var fransman enlig den bemärkelsen att han talade franska, agerade som en fransman och var ledare över Frankrike. För detta är han fransman, men vi talar om hans ursprung som är en annan sak.

Enlig Robert D'Angely, en fransk historiker, i hans bok Enigma, när Napoleons bror Joseph Bonaparte blev kung över Nepal, tillkännagav han sitt albansk ursprung till andra albaner vilka härstamma från Skanderbegs krigare.

Jag sa ju till dig, att Arb'resherna i Italien kunde behålla det mesta av sin identitet och kan än idag bli identiferad som albaner. Det finns många arberesher från 1800-talet som har skrivet ett flertal böcker med anknytning till Albanien. En av dem är Jeronim De Rada 1814-1903, albansk (italoalbansk) författare och poet, sen finns också Francesco Solano, född 1914 i Kalabria som blev Italiens första primärminster också Antonio Gramsci 1891- 1937 (italiensk författare och politiker), hans far var arbersh/alban. Familjen Durazzo blev en välkänd familj i Italien och hade sitt ursprung i Durres i Albanien. Durazzo-familjen hjälpte Repuliken av Genua och finanserade uppbyggnaden i många städer.

Försök att förstå danska och svenska är från samma språk stam det är inte albanska och italienska. Albanska är en självständig gren inom den indoeuropeiska språkfamiljen. Albanska stammar som kom och bosatte sig i södra Italien bevarade sin språk och talade det mycket väl i Napleons tid och även idag finns det över 350,000 arberisktalande i södra Italien, och kan identiferad sig själva som albaner. Det var inte bara under 1400-talet som albaner kom till Italien men även i 1500- och 1600-talet., Enlig dig är det omöjlig för ett folkslag att kunna bevara sin identitet för ett så långt tid?

På 1600-talet hävdade svensken Olof Rudbeck att Atlantis var detsamma som Sverige, det var inte så att folk motstod att lyssna vad han hade att säga, alla gav honom en chans och alla borde också lyssna på mig.

Du har ju ingen alls kunskap Martin om arberesherna så varför påstår du att arbersherna inte har kunnat bevara sitt identitet, varför påstår du ett massa saker baserad på noll kunskap och vetenskaplig fakta. Du får tänkta dig för vad du säger och inte framställa en massa hypoteser som du gör.

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 10 februari 2005, 20:20

Om vi leker med tanken att någon av Napoleons förfäder faktiskt kom från Albanien - hur många av hans förfäder var då från Italien eller från Korsika? Eller härstammade såväl hans far som hans mor uteslutande från Albanien?

Finns det några tydliga bevis för att Napoleon talade albanska? Alltså konkreta nedtecknade vittnesmål av människor som kunde albanska och hörde Napoleon tala albanska? Eller konkreta vittnesmål från någon av dem som Napoleon talade albanska med?

Skriv svar