Bygga en trebuchet?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 30 november 2004, 19:19

Belisarius skrev:
Halifírien skrev:Är det sant? Hur skaffar man tillstånd då?
Ring kommunen! Är tjänstemännen någorlunda normala brukar såna här grejer mest vara en formsak. Jag menar, för de allra flesta är det ju gleeest mellan ömtåliga saker ute i skogen...
Ursäkta, jag jobbar själv på en dylik, jag har aldrig hört talas om att "tillstånd för allmänfarlig verksamhet" vare sig sökts eller fåtts eller ens existerar. Man kan bli fälld för allmänfarlig verksamhet, om man fyrar av raketer inne i stan eller slänger stenar från vägbroar etc., men sådant lär du inte få tillstånd för att utöva.

En snabbedömning från en icke-jurist: Om du har koll på riskområdet för dina övningar så behöver du inget tillstånd. Om du inte har koll på riskområdet så räcker inga tillstånd i världen.

tympanon
Ny medlem

Inlägg av tympanon » 1 december 2004, 20:25

berätta mer om den du arbetar på! höjd, typ, kontruktion m.m

vad ska du använda för kulor? funderat på o gjuta betongklot?

funderar själv på att bygga en ny snart, denna gången med riktig granstamm som hävarm och en höjd på minst 10 meter. vil bygga så autentiskt som möjligt så hjälp mig gärna med länkips o ideer.

tack på förhand

/Jon

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 2 december 2004, 00:52

Granstam är nog inte dumt, men tänk på att furu aldrig någonsin kan få samma kvalite som ek! Det är nog bättre om ni laminerar träet, dvs att skiva upp det i plank och limma ihop det till en stor stock. Det kommer att ge en betydligt starkare och mer flexibel (läs: mindre knäck-benägen) bom, om än inte fullt så historisk.

Min gissning är att ni slipper några ton material i bommen med ett laminat.

edit: antingen det, eller så spänner ni ett sjujäkla antal vanliga last-spännband runt er granstam...

tympanon
Ny medlem

Inlägg av tympanon » 2 december 2004, 20:51

bra poäng, fast inte väger en 12 meters hävarm i gran flera ton, de lär ju handla om 500 kg ca.. hmm jo klart ja kan försöka hitta en fin ek, har ju tillgång till en stor skog.

laminat är nog inget alternativ, känns dels fake o så e de mycket arbete.

ska förmodligen även bygga svängbar denna gång, så man kan sikta. dessutom utveckla kastnätet ytterligare så de e lättare o reglera kastbana (läs kast-längd/höjd).

ja kommer förmodligen fejka lite genom att bygga sjölva axeln som armen hänger på i rejält stål (tror de körde me träaxel förr).

det här blir skoj! fortsätt skriva in ideer och länktips, behöver allt material ja kan komma över =)

corona
Ny medlem

Inlägg av corona » 14 januari 2005, 00:50

inga matrial ider men lite tips om den vill du skjuta lång ha hängande vikter och ha hjul den skjuter längre då. testa också olika vinklar på spiken som släpper lös snaran 30-35 grader är standard. testa även olika tunga vikter kan vara så att en tyngre vikt går längre eller en lättare

Användarvisningsbild
real parakeet
Medlem
Kontakt:

Inlägg av real parakeet » 14 januari 2005, 20:18

Jag och kompisen byggde en i somras. Jag kan snickra ihop en lite webbsida med bilder på bygget, allt är nämligen väl dokumenterat. Hade ändå tänkt göra den sidan.

tympanon
Ny medlem

Inlägg av tympanon » 27 januari 2005, 20:38

Real Parakeet, bygg gärna den hemsidan! Det är alltid kul o följa byggen av den här typen!

Nu efter stormen finns de (tyvärr egentligen) massa nedfallna fina granar i skogen så nu sätter projektet igång. Jag använder ett program vid namn ATreb för alla beräkningar, och har upptäckt att vissa faktorer är jätteviktiga för trebuchens resultat.

Tänker inte skaffa tillstånd utan bygger direkt, man kan ju alltid hävda att de bara är en modell som inte används =).

Programet beräknar at den kommer kunna skjuta en 50 kilos sten 550 meter, men det är nog lite väl optimistiskt. Lägger kanske upp den preliminära ritningen här snart, 16 meter hög blir min nya trebuchet totalt. Rekomenderar alla som inte sett en trebuchet in action att åka till medeltidscentret i danmark. Det är en häftig upplevelse och man blir imponerad av ingengörskonsten på medeltiden.

Användarvisningsbild
real parakeet
Medlem
Kontakt:

Inlägg av real parakeet » 30 januari 2005, 12:08

SIdan är redan uppe och har diskuterats här på forumet. Adressen är: http://forsell.mine.nu/trebuchet/trebuchet.htm Den jag och kompisen byggde är dock rätt liten. Lägger man en 50-kilossten på den krossas den. :-)

Användarvisningsbild
Nathan_Rahl
Ny medlem

Hur lossnar stenen?

Inlägg av Nathan_Rahl » 26 augusti 2006, 19:16

Har nyligen funderat på att bygga en trebuche.. Gjorde en enkel provmodell i form av en bräda över en gungställning bara för att se ungefär hur den funkar.. Problemet för mig ligger i att jag inte vet hur "påsen" som ska kasta stenen ska vara konstruerad. Har tittat på bilder på flera stycken på internet och i några filmer.. men kan inte tillräckligt väl se hur funktionen ska vara, ska det vara nån utlösningsmekanism eller? Kanske ska tillägga att jag aldrig använt en vanlig stenslunga heller så jag vet inte om det är den funktionen man bygger vidare på.. Någon kan säkert svara eller har någon bra bild på lager:)[/b]

LasseMaja
Redaktör emeritus

Inlägg av LasseMaja » 26 augusti 2006, 23:05

Som ingenjör ger jag dig svaret, testa, utvärdera, bygg om och testa igen. Utför detta ett antal gånger och du kommer att lyckas, ingenting blir perfekt ifrån början.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 26 augusti 2006, 23:31

Hänvisar till hemsidorna jag tipsade om på första sidan, nu med aktiva adresser:
http://www.djurfeldt.com/patrik/artilleri.html
http://www.middelaldercentret.dk/acta.html

Användarvisningsbild
Nathan_Rahl
Ny medlem

Inlägg av Nathan_Rahl » 27 augusti 2006, 14:05

tackar! Inser att det får bli att testa och åter testa

Skriv svar