Ryssland - vad ska man se?

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Ryssland - vad ska man se?

Inlägg av Martin Lundvall » 22 januari 2005, 08:34

Jag sitter inte bara på mitt rum i Moskva jag försöker se lite av Ryssland också, jag tycker jag har lyckats hyfsat. Jag är dock inte nöjd och vill ju se flera ställen. Har ni tips på städer eller platser som är intressanta. Skriv också varför just dessa platser är värda ett besök.

/Martin
Senast redigerad av 1 Martin Lundvall, redigerad totalt 22 gånger.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 22 januari 2005, 12:36

Kuskovo (Moskvas utkanter) - stämningfull herrgårdsmiljö inkl prickskytteskola från Stora Fosterländska som bonus
Sergiev Posad (no om Moskva) - Det tredje Roms Vatikan
och så Rostov Velikij ännu längre mot no, nämnd i granntråden

/ Probstner

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Inlägg av Löwe » 22 januari 2005, 20:23

Har du någonsin varit i Leningrad?
Du borde åka dit i så fall, staden har många statyer av diktare (bl. a Pusjkin), även ett vackert torg, och många mycket vackra kyrkor. Hurdana hotellen är vet jag ej. Det var sunkigt när jag var där på 80-talet, men det kan ju blivit bättre nu. Vasiljevskij-ön och Vinterpalatset är helt klart nåt man ska se.

Om man tycker om ryska målningar och ikoner, bör man besöka Det Ryska museet i St.Petersburg, som 350.000 konstverk i sin samling. Alla verken är gjorda av ryssar, och museet har omfattande samlingar av landets mest berömda konstnärer.

På en sexkantig ö mitt i St.Petersburg huvudfarårdra, Neva-floden, ligger Peter-Paul-fästningen. Den grundades av Peter den Store år 1703 och fungerade ursprungligen som ett värn mot svenskarna. Mitt i fästningen ligger Peter-Paul-katedralen, som med sitt spetsiga torn på 122 meter var St.Petersburgs högsta byggnad i över 200 år.

Annars är ett tips Omsk, som ju är Sibiriens huvudstad. Det är en oljestad som ironiskt nog präglas av både hunger, fattigdom och strejker (trots priset på olja). Många arbetare får ut sina löner för sent, och både syndikalister och kommunisterna är tydligen starka här i Omsk. Internationella fackföreningar har engagerat sig. Staden är fortfarande en industristad, och det är från gruvor och olja som staden har sin utkomst. Det finns bland annat en vapenfabrik som ska tillverka pansarvagnar, om jag inte fattat saken helt fel. Staden har också ett universitet.

Svenska företag investerar i Omsk, främst telekomindustrin, men också energiproducerande bolag som ABB. Staden ligger vid den transsibiriska järnvägen, men för den som har bråttom och har råd, finns även flygförbindelser.
Med tanke på Tjetjenienkonflikten och ev. terrorister skulle jag nog i alla fall välja tåget. Järnvägsstationen i Omsk är vackert blå, och det finns snälla gummor som säljer korv, öl och pannkakor, precis som på kommunisttiden.

I Sibirien finns även staden Jekaterinburg, som man kan passa på att se samtidigt.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Ryssland - vad ska man se?

Inlägg av Hans » 22 januari 2005, 20:58

Martin, även om det inte är Ryssland så i alla fall - http://www.smb.nu/resor/ukraina.asp Jag skulle gärna bege mig i de trakterna.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem

Inlägg av Ralf Palmgren » 22 januari 2005, 21:47

För det första heter staden Leningrad i dag Sankt Petersburg eller Санкт-Петербург på ryska!

Då du alltså är i Moskva nu så kan du ju stiga på ett tåg vid den sibiriska järnvägsstationen i Moskva och åka med ett sibiriskt tåg en hel dag österut mot den sibiriska och asiatiska staden Jekaterinburg som ligger österom Uralbergen. Där finns mycket intressanta saker att se. För det första har där för ett eller två år sedan invigts en kyrka på den plats där den Kejserliga familjen mördades :(. Det är ju därmed en helig plats. Jag skulle själv vilja resa ditt! Dessutom finns det i den staden ett landmärke som visar var Asien börjar och Europa slutar. Med andra ord på samma sätt som det i finska Rovaniemi finns ett märke var lappland börjar. Dessutom föddes ju det moderna Rysslands förste president Boris Jeltsin i denna stad den 1 februari 1931.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 23 januari 2005, 15:27

Tack för förslagen. St Petersburg och Segej Posad (där ligger bland annat Alaskas första biskop) har jag varit i. Rostov Velikij och Jekaterinburg vill jag besöka. Det sistnämnda staden har jag fått en inbjudan av en ryss jag har lärt känna i Moskva som nu är tillbaka i sin hemstad.

Fast Omsk och Kuskovo låter intressant. Jag har inte hört så mycket om Omsk. Kuskovo var helt nytt för mig, det kanske kan bli ett besök där redan till helgen.

Ukraina kanske det kan bli, vem vet ni kanske ser mig när på TV när europeiska melodifestivalen avgörs. :lol:

/Martin

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 23 januari 2005, 18:02

Om man ändå gör en utflykt till Rostov Velikij inbillar jag mig att det är god idé att fortsätta till alla de andra gamla moskovitiska städerna en bit längre bort (Vladimir, Suzdal, Jaroslavl etc), även om jag aldrig kommit så långt själv. De är visserligen enl uppg lite större och inte lika "mysiga", men det finns fina kremlar bevarade etc.

Kolla öppettiderna på Kuskovo, det är halva nöjet att komma in i kåken.

/ Probstner

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 24 januari 2005, 14:30

Finns det inte lämningar efter andra världskriget som kan vara intressanta att titta på. Jag vet att det har varit lite hemlighetsmakeri kring krigsskådeplatser i Ryssland, men det är väl nån annan som vet lite bättre än jag, förmodligen.

Stefan

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 24 januari 2005, 14:32

Det finns ett inspirerande, ödsligt museum i Moskva med en massa stridsvagnar och sånt.

/ Probstner

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 24 januari 2005, 15:01

Sedan finns det en rad andra inrättningar att titta på i landet, exempelvis "kyrkor" och äldre gods.

Stefan

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 25 januari 2005, 09:51

Probstner skrev:Det finns ett inspirerande, ödsligt museum i Moskva med en massa stridsvagnar och sånt.

/ Probstner
Att jag inte tänkte på DET :oops:

Kubinka, se till att du har kameran med dig! http://www.tankmuseum.ru/inf.html

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Gyps
Medlem

Inlägg av Gyps » 25 januari 2005, 10:53

se till att du har kameran med dig
Blir man inte gripen för spionage då? :)

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 25 januari 2005, 11:52

Gyps skrev:
se till att du har kameran med dig
Blir man inte gripen för spionage då? :)
Den risken kan vi ta :lol: Martin klarade ju av att plåta några flyplan utan att bli tagen av FSB.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 25 januari 2005, 18:16

Kom just på att man på vägen mot no från Moskva, efter Sergiev Posad men före Rostov Velikij, passerar staden Pereslav Zalesskij där det - om jag inte minns fel - finns delvis bevarade delar av en gammal jordvall (troligen ursprungligen försedd med palissad) runt den gamla stadskärnan.

I Moskvas sydöstra förorter ligger också friluftsmuseet Kolomenskoje (typ skansen med trähus, kyrka och - vill jag minnas - en rekonstruktion av någon sorts gammelryskt fort) i en kuperad park högt över ändlösa vidder av höghusförorter. Under vintern är en liten släplift igång för hugade skidåkare.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 25 januari 2005, 23:45

Det lär finnas ett museum precis söder om S:t Petersburg som handlar om 900-dagarsbelägringen under kriget. Det ligger *mitt på* de främsta tyska linjerna, så det borde vara någonstans i de nuvarande förorterna. Kommer tyvärr inte ihåg vad det heter, snubblade över det för ett par år sedan då jag och en kompis småplanerade lite för en resa som tyvärr inte blev av.

Skriv svar