Arvet efter karolinerna

Skriv svar
Användarvisningsbild
Knaus
Medlem

Arvet efter karolinerna

Inlägg av Knaus » 13 januari 2005, 10:13

Vilka spår har karolinerna lämnat efter sig i vårt samhälle? Finns det även påverkan i andra länder än Sverige? Jag menar då inte statyer och liknande, utan spår hos människor, i tänkande i samhället?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 13 januari 2005, 10:21

Kåldolmar brukar nämnas. Ett spår så gott som något.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 13 januari 2005, 10:38

Mytomspunnen historia, det tror jag att dom har lämnat.

Stefan

Användarvisningsbild
Knaus
Medlem

Inlägg av Knaus » 13 januari 2005, 11:02

Förvisso, kåldolmar och mytomspunnen historieskrivning i all ära, men finns det inget mer konkret?

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 13 januari 2005, 11:46

Konkreta saker som påverkat är nog sådant som var mer perifert på den tiden, exempelvis Orientexpeditionerna och Strahlenbergs arbeten. Alltså kunskap om främmande länder och kulturer som knappast spelade en så stor roll just då, men kom att ha en avsevärd betydelse för kultur, vetenskap och handel under kommande århundraden. Ostindiska kompaniet och intresset för Kina har t.ex. också på sätt och vis sina rötter i den karolinska tiden. Sedan var naturligtvis t.ex. självdeklarationen en karolinsk uppfinning. Men att karolinska tänkesätt skulle påverka människor idag, det blir svårare att sätta fingret på.

Användarvisningsbild
Knaus
Medlem

Inlägg av Knaus » 13 januari 2005, 12:15

Tack! Har faktiskt fördjupat mig en aning i de österländska expeditionerna, eller snarare kring fångarna i Tobolsk och bortåt. Men självdeklarationen? Var kan jag läsa mer om detta? Eller vet du?

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 13 januari 2005, 12:16

Om man med karoliner menar typ militärer undet Stora nordiska kriget så är väl direkt påverkan inte så uppenbar idag, förutom kanske en östlig inriktning på det säkerhetspolitiska området (ryssen farligare än dansken, polacken och kejsaren). Men från karolisk tid tror jag att vi kan räkna med Karl XI:s reduktion som avgörande i utvecklingen av synen på relationerna mellan stat och medborgare.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 13 januari 2005, 12:52

Vill minnas något i den här stilen: Det lånades ju en hel del pengar till krigen; har ett svagt minne av att representanter för långivarna skickades till Sverige för att på plats se till att man inte glömdes bort. Denna närvaro av utlänningar skulle på något sätt ha lämnat spår efter sig i svensk kultur.

Något spår efter själva soldaterna är det ju visserligen inte...

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 13 januari 2005, 14:37

Knaus skrev:Tack! Har faktiskt fördjupat mig en aning i de österländska expeditionerna, eller snarare kring fångarna i Tobolsk och bortåt. Men självdeklarationen? Var kan jag läsa mer om detta? Eller vet du?
Jag tänkte också på expeditionerna till Mellersta Östern, vilka Karl XII lät sända ut. Och vistelsen i Turkiet ledde ju också fram till senare kulturella och politiska kontakter.

När det gäller självdeklarationen och den reform den hängde samman med är boken "Den jämlike undersåten" en vetenskaplig genomgång. Förmodligen skulle man också kunna säga att den totala resursmobilisering som Karl XII genomförde de sista åren, bland annat innefattande en stark statlig kontroll över näringslivet, har haft en avsevärd historisk betydelse. Inte minst som ett slags avskräckande exempel, i varje fall fram till de båda världskrigen, då läget tvingade fram något liknande. Man kan exempelvis fundera över sådant som rör statens stora skuldsättning under det stora nordiska kriget och hur denna uppfattats historiskt sett. Jämfört med situationen nu, när det också finns en stor statsskuld. Vilken roll spelade den stora skuldsättningen åren före 1718 för den ekonomiska politiken under 1700- och 1800-talen - alltså som ett "varnande exempel"? Fick krisen under 30-talet till följd att man omvärderade synen på problematiken? Osv.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 14 januari 2005, 09:24

För att utveckla mitt förra inlägg lite grann.
Vad jag menar med "mytomspunnen" är att karoliner har lämnat efter sig en hel del litterära spår efter sig, det är många som har skrivit nånting om karoliner. På det viset har det blivit mytomspunna, det finns nog både kända och okända personer som har skrivit iallafall nånting om karoliner. Sedan kan man nog stöta på karoliner i sockenböcker, militärrullor, arkiv och lite andra olika källor eller texter. Peter Englunds bok "Poltava" är ju ett litterält exempel på arvet efter Karl XII:s karoliner. Karoliner har ju lämnat spår efter sig och det är det som jag syftar på i detta ilägg.

Stefan

Användarvisningsbild
Knaus
Medlem

Inlägg av Knaus » 14 januari 2005, 10:09

Jag förstår dig helt och jag håller med dig till fullo, alla de skrivftliga källor om och av karolinerna, och som berör karolinerna är otaliga, likaså litteratur och historieskrivning. Dock har nog jag uttryckt mig en aning oklart, då jag undrar över det "arv" de har lämnat efter sig menar jag om det fanns ett visst typiskt tankesätt som karolinerna hade, ett visst typiskt sätt att göra saker som vi idag inte ens tänker på att det går att spåra till 1700-talet.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 14 januari 2005, 10:22

Stefan, att bli omskriven är väl inte detsamma som att lämna ett arv? "Arv", det är väl ett levande spår, någonting man gjort eller skrivit som påverkar eftervärlden på ena eller andra sättet; att bli omskriven är någonting passivt, det kan ju nästan vem som helst bli, oavsett om man lämnat något arv eller inte.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 14 januari 2005, 10:40

Hexmaster

Jag förstår att det finns mycket annat som man kan sätta upp som exemplen. Men de texter som har skrivit om karoliner kan man säga att det är ett passiv eller levande spår i texter, som du skrev i ditt förra inlägg. :)

Stefan

Användarvisningsbild
Knaus
Medlem

Inlägg av Knaus » 17 januari 2005, 11:42

Jag skulle vilja säga att Hexmasters inlägg stämmer överrens med det jag är ute efter. Alltså det karolinerna lämnade efter sig, både historiskt passivt i form av ett intresse för framtida historiker, men likaså rent abstrakt, såsom tankesätt, idéer och dylikt.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 25 januari 2005, 08:49

Om jag inte har nämnt det tidigare så kan man också får tag på karoliner i kyrkoböcker och militärrullor.

Stefan

Skriv svar