Vad kan vi göra för att behålla vårt kulturarv?

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 17 december 2004, 21:36

medundersåte skrev:Jag tycker det är viktigt att tänka även på den immateriella delen av kyrkans kulturarv. Ett exempel som nu är aktuellt är att socknarna är hotade nu när kyrkan börjar slå samman församlingar. Även om det för närvarande ser mörkt ut så har dock socknarna ändock trofasta försvarare som kämpar för dess bevarande. Annat förhåller det sig med olika religiösa värderingar/trosåskådningar som i dagens liberala kyrka blivit alltmer kontroversiella, hur bevarar vi ett kulturarv som ingen är beredd att försvara?
Fast det måste ju primärt vara en huvudvärk för församlingarna och deras medlemmar. Därför är t ex den svenska debatten om homoäktenskap absurd. Det kan ju vara en fråga enbart för medlemmar i svenska kyrkan och inget som politiker - och andra som inte har med saken att göra - skall lägga sig i. Ändå debatteras det ibland som om vi fortfarande hade en statskyrka.

OT, men en annan märklig tradition som kvarlever på sina håll är skolavslutningar i kyrkan. Tänk er något sådant i t ex Frankrike!

/ Probstner

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 18 december 2004, 00:21

medundersåte skrev:Ett exempel som nu är aktuellt är att socknarna är hotade nu när kyrkan börjar slå samman församlingar. Även om det för närvarande ser mörkt ut så har dock socknarna ändock trofasta försvarare som kämpar för dess bevarande.
Hur kan en godtycklig gränsdragning - om än av gammalt datum - vara ett kulturarv? Exakt vad är det som är hotat?

Att slå ihop socknar är heller ingen nyhet, även om det nog kommer att bli vanligare nu så har det såväl slagits ihop som delats en hel del de senaste tusen åren...

Användarvisningsbild
medundersåte
Medlem

Inlägg av medundersåte » 18 december 2004, 14:39

Probstner skrev: Fast det måste ju primärt vara en huvudvärk för församlingarna och deras medlemmar. Därför är t ex den svenska debatten om homoäktenskap absurd. Det kan ju vara en fråga enbart för medlemmar i svenska kyrkan och inget som politiker - och andra som inte har med saken att göra - skall lägga sig i. Ändå debatteras det ibland som om vi fortfarande hade en statskyrka.

OT, men en annan märklig tradition som kvarlever på sina håll är skolavslutningar i kyrkan. Tänk er något sådant i t ex Frankrike!

/ Probstner
Problemet är enligt min mening såväl intressant som angeläget. Under en lång tid i Sveriges historia var alla medlemmar i den svenska kyrkoprovinsen (intressanta undantag med sitt eget svenska kulturarv finns dock; icke-kristna samer och ester, valloner, ortodoxa i öst etc.). Idag när andelen svenska medborgare som är medlemmar i Svenska kyrkan minskar har vi en helt annan situation som gör det kyrkliga kulturarvet mer problematisk. Jag anser dock att kyrkans kulturarv är så pass stort och viktigt att det är en angelägenhet även för dem som inte är medlemmar. Att enbart fokusera på kyrkans yttre kulturarv med byggnader och konst gör tyvärr inte detta fantastiska kulturarv rättvisa.

/Kristofer

Användarvisningsbild
medundersåte
Medlem

Inlägg av medundersåte » 18 december 2004, 15:08

Hexmaster skrev:
medundersåte skrev:Ett exempel som nu är aktuellt är att socknarna är hotade nu när kyrkan börjar slå samman församlingar. Även om det för närvarande ser mörkt ut så har dock socknarna ändock trofasta försvarare som kämpar för dess bevarande.
Hur kan en godtycklig gränsdragning - om än av gammalt datum - vara ett kulturarv? Exakt vad är det som är hotat?

Att slå ihop socknar är heller ingen nyhet, även om det nog kommer att bli vanligare nu så har det såväl slagits ihop som delats en hel del de senaste tusen åren...
Jag vet inte riktigt vad du menar med godtyckligt, men hur menar du att det skulle hindra socknarna från att klassas som ett kulturarv? Argumenten för vad som är hotat är många och jag har inte systematiskt satt mig in i debatten, men jag skall se över det lite nogrannare. Här är en rolig artikel med talande rubrik som ser det hela som en konflikt mellan stad och land. Lokal identitet verkar annars vara det som vanligtvis anses hotat, även om andra problem också brukar nämnas.

Socknarna har haft jämförelsevis stabila gränser med kontinuitet tillbaka till medeltiden. Just territoriella indelningar och ortsnamn brukar räknas till de segaste kulturarven, som förändras minst över tid.

/Kristofer

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 19 december 2004, 07:00

Jag tycker att det är förklarligt att de mindre socknarna slås ihop till större pastorat. Redan på 1300-talet så oroades t o m påven att det fanns för små socknar i Västergötland och redan under 1500-talet hade några socknar försvunnit eller upptagits i andra socknar. I Uppland har vi tre socknar som har blev ihopslagna med en annan socken.

Össeby och Garn slogs ihop till en gemensam socken, namnet är numera Össeby-Garn.
Söderby-Karl, Söderby och Karl, Karls kyrka är numera en ruin.
Fasta och Esterna blev Fasterna i början på 1800-talet. Fasta kyrka är numera Rånäs kapell.

Flasta socken upptogs i Skokloster socken redan under 1200-talet, det är okänt om Flasta har fungerat som en egen socken.

En annan socken i Uppland finns vissa belägg att den har funnits, men problemet är att man vet inte riktig var denna kyrka var belägen eller vilket område. Men det finns en ruin ca 600 meter söder om Hjälsta kyrka.

Dessa ovanstående platser är alla intressanta som man kan kalla för "kultur"

Stefan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 3 januari 2005, 16:36

Återigen kan jag skriva att det är en mottråd till de trådar som har varit när Sverige har varit dåliga på att behålla sin kultur. :)

Stefan

Användarvisningsbild
Tyrant
Medlem

Inlägg av Tyrant » 5 januari 2005, 17:49

Som svar på trådtiteln. Sparka ut folkförrädarna ur riksdagen :D

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 5 januari 2005, 18:17

Det handlar väl också om att lyfta fram hur det arv vi bär med oss bidrar till att göra oss till vad vi är. Och hur det arvet påverkats och ändrats genom århundraden genom ut- och invandring och olika "moden" och så vidare... vad vi lever i nu är ju också en del av kulturarvet.

Sånt här är ju alltid politiskt sprängstoff, men "allmänheten" borde få veta mer om var våra rötter är. Som det är associerar väl de flesta "kulturarv" med kyrkans kaffemöten och hembygdsföreningar. Väldigt häftigt. Hur ska vi kunna prata om att "integrera invandrare" om inte "infödda" svenskar själva vet vad denna integration ska innebära?

Tänk själva hur förvirrad man skulle bli om man emigrerade och folket dit man kom hade lika dålig koll på sig själva som "vi svenskar" har.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 6 januari 2005, 16:57

Vi kan ju behålla det som vi redan har också....Eller vidareutvecklar detta också. :D

Stefan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 14 april 2005, 15:13

Vad tycker ni förresten om vilka delar av vårt kultur är värdiga att behålla för framtiden?

Stefan

joak
Ny medlem

Inlägg av joak » 28 april 2005, 01:08

För mig blir diskussionen om att bevara kyrkans immateriella del absurd. Kultur som behöver ges konstgjord andning är redan lika död som en medeltidsvecka på Öland. Låt oss istället med nyfikenhet följa hur den nutida svenska kulturen utvecklar sig. Och hur den gammalsvenska kulturen oundvikligen lever kvar i och påverkar denna, varken vi vill det eller inte. Historia gör sig bäst när den är ickenostalgisk..

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 28 april 2005, 14:39

Ja, när du skrev om kyrkorna så måste jag nog opponera mig lite grann emot, är nog därför jag står kyrkan nära eftersom jag är intresserad av sockenhistoria. Kyrkor är en historisk skatt som vi alla borde vara rädda om och kyrkorna är vårt kulturarv i framtiden också. Det var ett nyhetsinslag om en kvinna som gick ut kyrkan, hon sade också att hon inte främmande för själva kyrkan, hon jämförde också kyrkan med byggnadsverk utomlands. Vi är intresserade av utländska byggnadsverk, men är ointresserade av våran egna. Då är det också lite fel.

Stefan

Johan Matsson
Medlem

Inlägg av Johan Matsson » 28 april 2005, 21:18

Joak skrev: För mig blir diskussionen om att bevara kyrkans immateriella del absurd. Kultur som behöver ges konstgjord andning är redan lika död som en medeltidsvecka på Öland. Låt oss istället med nyfikenhet följa hur den nutida svenska kulturen utvecklar sig. Och hur den gammalsvenska kulturen oundvikligen lever kvar i och påverkar denna, varken vi vill det eller inte. Historia gör sig bäst när den är ickenostalgisk..

Ja, jag håller delvis med. Jag tror att jag förstår vad du menar, men då tänker jag t.ex på svensk folkmusik som fortfarande spelas, med samma instrument som för 100 år sedan men musiken lever nu på grund av att de som spelar den ofta, som tur är improviserar, skriver nya låtar och uppträder. Inte alls alltid i folkdräkt, och om så, i någon enklare variant som inte är känd från vykorten och ibland i skinnjacka och nitar. Då lever musiken. Annars, om vi skulle försöka apa efter någonting helt, som det antogs låta för 150 år sedan, ja då är den död. Det blir en turistgrej. Typ tomteland. Har tyvärr hänt med många kulturer men som tur är lever en stor del av den mer traditionellt svenska kulturen fortfarande (och är inte död som den andra trådens om svensk kultur antyder.) men alla ser det inte. Beror tyvärr ofta lite grann på var man bor. Det är nog därför många invandrare som hamnat i betongkomplexen har fått en snäv bild av svensk kultur. Många har aldrig fått ta del av den utan förknippar den med Kalle Ankas julafton och Skansens allsång på TV.
Senast redigerad av 2 Johan Matsson, redigerad totalt 28 gång.

Johan Matsson
Medlem

Inlägg av Johan Matsson » 28 april 2005, 21:20

Angående kyrkor håller jag med Stefan Lundgren men jag måste säga att vi är lite fega och rädda för att göra bort oss i Sverige. Har bott länge och lever rätt mycket utomlands och min erfarenhet är att det händer mer olika saker i kyrkorna utomlands. Allt möjligt, inte bara körer och sånt. Med lite mer action, i kyrkan, så får också den leva vidare. Det kan i och för sig bero på olika religiösa vilkn lingar men ändå.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 1 maj 2005, 15:10

För att fylla på det som Hannberg skrev så har vissa kyrkor blivit föremål som filmstudior, när vi "hälsade på min farsas" grav så var det samtidigt med en inspelning av serie. Jag kommer inte ihåg vilken, men jag utesluter att det är fler kyrkor som har varit filmstudior. Inte bara kyrkor som är minnesmärken utan också slott, herrgårdar, bostadshus och industribyggnader.

Stefan

Skriv svar