Vietnam

Nguyen Sinh Cung
Ny medlem

Vietnam

Inlägg av Nguyen Sinh Cung » 17 november 2004, 22:16

Tänkte börja läsa lite om Vietnamkriget!
Det mesta jag hittar på internet är värdelöst och på engelska, föredrar svenska eftersom jag inte är alltför bra på engelskan.
Dessutom är jag inte värst suverän på sökmotorer!
Så nu undrar jag om ni har några tips på böcker om Vietnamkriget och vart man kan hitta/beställa dom?
Gärna om kriget i sin helhet. Tänkte gå in djupare efter att man fått en bild av allt först.

Tacksam för svar!

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 17 november 2004, 22:44

Kanske att börja i helt fel ände, men Bao Ninhs roman Krigets sorger är nog något Du kan ha glädje av att läsa när Du väl orienterat Dig i grundfakta.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem

Re: Vietnam

Inlägg av Bagheera » 17 november 2004, 23:25

Nguyen

I dagens tider är ofta biblioteken en glömd källa. Men de finns, och är en väldigt bra källa för att kunna hitta rätt böcker i dagsläget, speciellt om man är verkligt intresserad av ngt ämne. Nu menar jag inte att du skall leta i hyllorna själv.

Är du dålig på sökmotorer så gå och prata med en bibliotikare på ditt lokala bibliotek om vad du vill hitta i ämnet.
De har inte bara sina lokalt utlåningsbara böcker, utan kan söka och beställa böcker från alla svenska bibliotek inkl universitetsbiblioteken(?), dessutom alla äldre böcker som ligger magasinerade i källarna på våra bibliotek runt om i Sverige.

Bibliotekarierna är dessutom intresserade av att hjälpa ngn som du, med specialintresse för ett ämne.

(Det går ju iofs att söka själv på biblioteksdatabasen, men det var väl inte riktigt det du ville. )

Mitt första råd är att du tar ett besök och ett samtal på ditt lojala lokala bibliotek.

Jag lovar dig, den vägen brukar funkar bättre än vad man tror.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 18 november 2004, 15:45

Välkommen Ho,

http://www.peterenglund.com/textarkiv/skrotletarna.htm är ett bra komplement till de som har sagts tidigare.

MVH

Hans

Edit - namn och schtavninq
Senast redigerad av 1 Hans, redigerad totalt 18 gånger.

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 18 november 2004, 15:46

Hans skrev:Välommen Nguyen,

http://www.peterenglund.com/textarkiv/skrotletarna.htm är ett bra komplement till de som har sagts tidigare.

MVH

Hans
Liksom http://www.peterenglund.com/textarkiv/vietnambrev.htm när man ändå är på den sidan och läser. :)

Mvh Petter

Nguyen Sinh Cung
Ny medlem

Inlägg av Nguyen Sinh Cung » 18 november 2004, 17:46

Tackar! Då har man en del att börja med.

tramp-o
Ny medlem

Inlägg av tramp-o » 18 december 2004, 04:22

Jag har lånat många böcker om v-kriget från biblioteket, men jag skulle vilja äga några ex själv. Någon som vet någon bra sida där man kan beställa relaterat?

Mats Ranland
Medlem

Inlägg av Mats Ranland » 18 december 2004, 16:19

I "Dårskapens vägar" av Barbara W. Tuchman (Atlantis 1985) finns del 5: Amerikas självbedrägeri i Vietnam.
Mark Lane: Inte bara Song My
Ho Chi Minh i urval av Sture Källberg
Jerome Skolnick: Protestpoletik i USA

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Inlägg av Löwe » 18 december 2004, 17:17

Hmmm, någon som vet ifall man kan få tag på ryska vietnamfilmer?

Jag har ställt frågan på forumet förut... men jag vill verkligen veta. Min morsa såg en i Finland en gång (hennes bror var aktiv kommunist) och den var mycket, mycket grymmare än de amerikanska filmerna. 8O

Behöver inte vara just ryska, kan öven vara östtyska, polska m.m. Allt som kommer från den "onda" sidan är av intresse! :D :P

Nguyen Sinh Cung
Ny medlem

Inlägg av Nguyen Sinh Cung » 25 december 2004, 23:05

Några frågor bara som gäller Vietnamkriget. Ganska ovesentliga men jag vill gärna veta.
- Brukade amerikanarna överge sina M-16 eller andra vapen för att hellre använda fiendens? (Kalashnikovn)
- Tjänade soldaterna något på att vara i Vietnam? Antar att en del åkte ditt frivilligt för att tjäna sitt land (patrioter?)
- Hur länge var en soldat där, har hört historier om att en del var där i flera år och blev psykiskt sjuka när de kom tillbaka.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 25 december 2004, 23:15

Nguyen Sinh Cung skrev:Några frågor bara som gäller Vietnamkriget. Ganska ovesentliga men jag vill gärna veta.
- Brukade amerikanarna överge sina M-16 eller andra vapen för att hellre använda fiendens? (Kalashnikovn)
-
Den första versionen av M 16 hade vissa problem som sedan försvann när man införde M16A1.
Problemet med vapnet var ammunitionen:
*Från början sa man att vapnet inte behövdes vårdas utan att det bara var att använda det. Eftersom det inte behövdes vårdas så fanns det inga verktyg för vård heller.
*Man bytte krutsort i ammunition som hade egenskapen att den smutsade ned vapnet väldigt mycket.

Krutändringen i kombination med utebliven vård och fuktig väderlek gjorde att vapnena "skitade" ihop.
Det finns vissa historier om amerikanska soldater som hittades döda med vapnet isärtaget och träpinnar i vapnet för att få "igång" det.

:)

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem

Inlägg av frodeh » 26 december 2004, 01:03

Nguyen Sinh Cung skrev:Tänkte börja läsa lite om Vietnamkriget!
Det mesta jag hittar på internet är värdelöst och på engelska, föredrar svenska eftersom jag inte är alltför bra på engelskan.
Dessutom är jag inte värst suverän på sökmotorer!
Så nu undrar jag om ni har några tips på böcker om Vietnamkriget och vart man kan hitta/beställa dom?
Gärna om kriget i sin helhet. Tänkte gå in djupare efter att man fått en bild av allt först.

Tacksam för svar!
Ikke et konkret boktips men: forsøk å få tak i en eller to bøker om den franske indokinesiske krigen, som jo var et direkte preludium til amerikanernes involvering i Vietnam. Det vil gi et godt "utgångsläge" for å lese om amerikanernes herjinger i Vietnam.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 26 december 2004, 15:35

Det finns två personer, som var centrala i hela skeendet, dvs från långt före andra världskriget och fram till USA:s nederlag 1975.

Jag tänker på Ho Chi Minh - som var den politiske ledaren. Och general Giap - som var den militäre ledaren. Dessa herrar jobbade i tandem under ett helt liv och oavsett vilken politisk åsikt man har så måste de nog sägas vara bland de märkligaste personerna i världen under 1900-talet.

Sök på dem på nätet och i biblioteket så hittar du garanterat mycket intressant.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 26 december 2004, 20:37

Var det inte så att Chi Minh gav japanerna ett helvete när dmo ockuperade Vietnam? Eller välkomnade han dom? Har för mig jag läst nåpnting om att han var lika överdjävlig mot dom som alla andra inkräktande makter.

/Tomas

Användarvisningsbild
Orlando
Medlem

Inlägg av Orlando » 28 december 2004, 11:34

Jag tycker denna tråd går igenom rätt många saker angående kriget:

viewtopic.php?t=6572
Tomas Ibsen skrev:Var det inte så att Chi Minh gav japanerna ett helvete när dom ockuperade Vietnam? Eller välkomnade han dom? Har för mig jag läst någonting om att han var lika överdjävlig mot dom som alla andra inkräktande makter.
Han slogs mot japanerna. Han var nationalist och hade innan kriget med USA, George Washington som stor idol.

Skriv svar