Hearts Of Iron 2

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 23 december 2004, 00:13

Å andra sidan så har Paradox spel aldrig slått hos den stora obegåvade massan ( :wink: ) utan de har istället sin trogna skara som alltid köper spelen oavsett när de kommer ut (jag t ex). Jag tror att Paradox på något sätt tjänar på att släppa spelet den 4:e januari. De slipper bl a tävla om köpare med de större utvecklarna och deras spel.

/Johan

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 23 december 2004, 01:02

Johan Elisson skrev:Å andra sidan så har Paradox spel aldrig slått hos den stora obegåvade massan ( :wink: ) utan de har istället sin trogna skara som alltid köper spelen oavsett när de kommer ut (jag t ex). Jag tror att Paradox på något sätt tjänar på att släppa spelet den 4:e januari. De slipper bl a tävla om köpare med de större utvecklarna och deras spel.

/Johan
Jag tänkte ungefär samma sak. Dessutom tror jag att en icke ansenlig del av kundkretsen utgörs av personer som köper max ett eller två spel per år. Många är säkerligen över 25-årsåldern också, dvs de som snarare köper än får julklappar :)

Albert
Medlem
Inlägg: 294
Blev medlem: 11 april 2002, 12:51
Ort: Helsingborg

Inlägg av Albert » 23 december 2004, 12:05

Dr. Sakai skrev: Det ultimata vore väl om spelets släppts 7 veckor tidigare.
Nej - för då var spelet inte klart.

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:30
Ort: Örebro (Äntligen hemma igen)

Inlägg av subskipper » 23 december 2004, 14:52

Johan Elisson skrev:Å andra sidan så har Paradox spel aldrig slått hos den stora obegåvade massan ( :wink: ) utan de har istället sin trogna skara som alltid köper spelen oavsett när de kommer ut (jag t ex). Jag tror att Paradox på något sätt tjänar på att släppa spelet den 4:e januari. De slipper bl a tävla om köpare med de större utvecklarna och deras spel.

/Johan
En av anledningarna var precis som du säger den fullständigt sjuka konkurrensen under 4:e kvartalet 2004. Halo 2, Half-Life 2 är ju några stortitlar som tar mycket hyllutrymme i spelbutikerna. Jag har ännu inte hunnit spela så mycket som jag skulle ha velat, men än så länge känns HoI2 som en klar förbättring iaf. Precis hur mycket bättre vågar jag inte säga riktigt än. :)


~Henric Edwards

Dr. Sakai
Medlem
Inlägg: 103
Blev medlem: 3 juli 2003, 13:32
Ort: Finland

Inlägg av Dr. Sakai » 23 december 2004, 17:38

Albert skrev:
Dr. Sakai skrev: Det ultimata vore väl om spelets släppts 7 veckor tidigare.
Nej - för då var spelet inte klart.
Roligt med människor som avsiktligt missuppfattar saker. Tack iaf för ett gott skratt såhär i juletid.

I planeringsskedet på ett nytt spel sätter man fast ett ungefärligt datum när spelet ska vara klart för försäljning, då tycker man att de borde ha haft som mål att få det klart inför julen.
Johan Elisson skrev:Å andra sidan så har Paradox spel aldrig slått hos den stora obegåvade massan ( Wink ) utan de har istället sin trogna skara som alltid köper spelen oavsett när de kommer ut (jag t ex). Jag tror att Paradox på något sätt tjänar på att släppa spelet den 4:e januari. De slipper bl a tävla om köpare med de större utvecklarna och deras spel.
Om de har den trogna skaran som alltid köper spelet, så speler det ingen roll när det släppts. Men sen har vi den "obegåvade massan" som köper sina spel inför julen, och inte när vi väl gått in i det nya året.

Dessutom tror jag inte att HoI 2 skulle ha behövt tävla med Halflife 2 och Halo 2 , för att ta Henrics exempel, då det är en helt annan typ av spel. Olika typer av spel tilltalar olika typer av människor.
Före julen när massorna skall köpa sina julklappar så står de då där i affären och vänder och vrider på spelfodralen. "Vilket spel är bäst?"
Då finns möjligheten att de väljer Paradox spelet istället för nåt spel av de stora tillverkarna.

Efter julen är det betydligt färre som ens går till butiken för att ta sig en titt på spelen i spelhyllan, då de redan har ett nytt spel som de är i full gång med att spela. Dessutom är en förvånande stor del av människorna vid ruinens brant efter alla julinköp, så det finns helt enkelt inga pengar över för inhandlande av spel.

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:30
Ort: Örebro (Äntligen hemma igen)

Inlägg av subskipper » 23 december 2004, 18:15

Dr. Sakai skrev:

[...SNIP...]
Dessutom tror jag inte att HoI 2 skulle ha behövt tävla med Halflife 2 och Halo 2 , för att ta Henrics exempel, då det är en helt annan typ av spel. Olika typer av spel tilltalar olika typer av människor.
[...SNIP...]
Det är föklaringen Paradox Interactives PR-ansvarige gav på pressförevisningen i Stockholm för en vecka sedan. Man tyckte helt enkelt att det var smartare att vänta tills releaseschemat inte var lika fullspäckat.


~Henric Edwards

Dr. Sakai
Medlem
Inlägg: 103
Blev medlem: 3 juli 2003, 13:32
Ort: Finland

Inlägg av Dr. Sakai » 23 december 2004, 18:36

Henric Edwards skrev: Det är föklaringen Paradox Interactives PR-ansvarige gav på pressförevisningen i Stockholm för en vecka sedan. Man tyckte helt enkelt att det var smartare att vänta tills releaseschemat inte var lika fullspäckat.
Ja, kanske får jag tänka om. De får större publicitet i speltidningar, -program och -sidor om de ger ut spelet under en "spelfattig" period. Detta skulle då uppväga de nackdelar jag ser med att ge ut spelet i januari.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 23 december 2004, 19:26

Dr. Sakai skrev:Men sen har vi den "obegåvade massan" som köper sina spel inför julen, och inte när vi väl gått in i det nya året.
Jag har en känsla av att det är en mycket låg andel av den obegåvade massan (majoriteten av de under 20 år, samt de i alla åldrar som bara spelar FPS-, sport och racingspel) som överhuvudtaget skulle få för sig något så idiotiskt som att köpa ett trist strategispel med dålig grafik (för att ta de vanliga synpunkterna från den obegåvade massan) som går att spela på en Pentium III, 800 MHz. Rent allmänt så säljer nog Paradox väldigt få ströexemplar, d v s folk som av ren impuls köper deras spel för att de såg en tuff reklam eller en tuff boxframsida. Med andra ord spelar det ingen som helst roll när de släpper ett spel.

/Johan

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem
Inlägg: 971
Blev medlem: 7 oktober 2002, 16:39

Inlägg av Wolfblitzer » 23 december 2004, 20:13

Johan Elisson skrev:
Dr. Sakai skrev:Men sen har vi den "obegåvade massan" som köper sina spel inför julen, och inte när vi väl gått in i det nya året.
Jag har en känsla av att det är en mycket låg andel av den obegåvade massan (majoriteten av de under 20 år, samt de i alla åldrar som bara spelar FPS-, sport och racingspel) som överhuvudtaget skulle få för sig något så idiotiskt som att köpa ett trist strategispel med dålig grafik (för att ta de vanliga synpunkterna från den obegåvade massan) som går att spela på en Pentium III, 800 MHz. Rent allmänt så säljer nog Paradox väldigt få ströexemplar, d v s folk som av ren impuls köper deras spel för att de såg en tuff reklam eller en tuff boxframsida. Med andra ord spelar det ingen som helst roll när de släpper ett spel.

/Johan
Exakt det där med grafiken tänkte jag när jag började spela EU2, när jag sen fick tag på HOI fastnade jag direkt för dessa spel. Hos mig spelas det Victoria ett antal timmar om dan. :D

Användarvisningsbild
Anton Severin
Medlem
Inlägg: 698
Blev medlem: 30 oktober 2003, 20:49
Ort: Habo

Inlägg av Anton Severin » 26 december 2004, 00:26

Nizze skrev:4 januari.
Är det Åhléns som släpper det då?

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:30
Ort: Örebro (Äntligen hemma igen)

Inlägg av subskipper » 26 december 2004, 19:46

Jag har skrivit en liten förtittstext om HoI2 baserat på mitt möte med Paradox Interactives representanter i Stockholm den 16 december, samt den korta tid jag spenderat med mitt recensionsex. En utförligare recension kommer innan spelet släpps.

http://www.level7.nu/texter/read.php?id=45408


~Henric Edwards

Användarvisningsbild
Flensburg
Medlem
Inlägg: 589
Blev medlem: 7 januari 2003, 12:07
Ort: Nuewa Estockolmo

Inlägg av Flensburg » 31 december 2004, 09:04

Wolfblitzer skrev:
Flensburg skrev:Ladda hem världkartan!! Helt sjukt stor den är! :)
Jag har letat runt på både forumet och hemsidanmen hittar inget, så...

länk tack :wink:
Förlåt för att jag tagit sådan tid på mig men jag har varit bortrest under julhelgen och nu kan jag inte komma in på forumet, dessvärre. Men så fort jag hittar den så länkar jag!

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 31 december 2004, 13:11

Då har man i alla fall förbokat ett ex via Paradox hemsida. Skönt att få spelet runt den 4:e istället för den 14:e.

/Johan

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem
Inlägg: 971
Blev medlem: 7 oktober 2002, 16:39

Inlägg av Wolfblitzer » 31 december 2004, 21:10

Flensburg skrev:
Wolfblitzer skrev:
Flensburg skrev:Ladda hem världkartan!! Helt sjukt stor den är! :)
Jag har letat runt på både forumet och hemsidanmen hittar inget, så...

länk tack :wink:
Förlåt för att jag tagit sådan tid på mig men jag har varit bortrest under julhelgen och nu kan jag inte komma in på forumet, dessvärre. Men så fort jag hittar den så länkar jag!
Ok! jag har ingen brådska :)

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 1 januari 2005, 00:25

Funderade på att köpa det, men med tanke på tsunamin i sydostasien tror jag jag ger dom pengarna till RK istället. Eller nån annan liknande organisation.

Får köpa det när det kommer ut på nästa års bokrea istället. :)

/Tomas

Skriv svar