Öden under Stora Nordiska Kriget

Användarvisningsbild
Knaus
Medlem

Öden under Stora Nordiska Kriget

Inlägg av Knaus » 15 december 2004, 09:54

Jag letar efter människoöden från tiden för det Stora Nordiska Kriget, alltså åren 1700- 1721. Jag har funnit en hel del svenska öden, och är nu på jakt efter utländska. Från de länder som Sverige var i krig med vill säga.
Personen jag vill hitta ska på något sätt blivit påverkad eller berörd av karolinernas eller av Karl XII:s handlingar i stort som smått och det ska vara en enklare människa, inte en högt uppsatt militär eller adel.
Kanske någon skulle kunna rekommendera material eller källor såsom brev, dagböcker eller andra dokument? Jag är även tacksam om jag får tips på litteratur eller även en konkret person. Det bästa vore om det rörde sig om en polack, eller måhända en ryss.

Tack på förhand/Leszek Bonikowski

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 16 december 2004, 21:49

Kommer att tänka på den fattige tyske pojken från sachsen, 14-år, som arbetade hos en barsk och lättretlig värdshuskrögare, en dag råkade han slå sönder en kanna vin. Blev så rädd för vad ägaren skulle göra att han livrädd gömde sig hos en svensk officer som var stamkund på värdshuset. Han klädde sig i svenska kläder och höll sig undan ägaren som faktiskt letade efter honom ordentligt. Detta var under 1707 då svenskarna tågat in i Augusts kurfurstendöme sachsen för att slutgiltigt få honom avsatt. Grabben hette Johan Christian Schmidt, och följde med den svenske officeren som dräng, för att undkomma sin forne chefs vrede, då fälttåget gick mot ryssland. Två år senare fann han sig själv i ett avlägset land, på en tumultartad strand vid den svåruttalade staden perevolotjna, med ett osanolikt års vedermödor bakom sig, blev plötsligt jagad av en av de kosacker som härjade bland strandens vagnarna. Han trodde han skulle bli skjuten då han panikartart red bort från denne, hörde ett skott, trodde kosacken missat, vände sig om och fick då se att en okänd svensk legat bakom en vagn och därifrån knäppt jägaren.

Användarvisningsbild
Knaus
Medlem

intressant!

Inlägg av Knaus » 16 december 2004, 23:23

Intressant historia! Var finns den att läsa?

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 16 december 2004, 23:49

Peter Englund skriver om det i Poltava, det är bland de sista kapitlen. Då folk i panik försöte ta sig övre Dnepr och det drar ihop sig till antingen slag eller underkastelse för den svenska armén. Det står inte så mycket mer om det hela dock.

Användarvisningsbild
Knaus
Medlem

Tack

Inlägg av Knaus » 17 december 2004, 10:15

Tack! Ska kolla upp, De kanske finns några referenser man kan kolla upp.

Användarvisningsbild
Kynes
Medlem

Inlägg av Kynes » 17 december 2004, 14:33

Har du läst om Carl von Roland och hans flykt ifrån Ryssland? Mycket underhållande faktist.

Användarvisningsbild
Knaus
Medlem

Tackar!

Inlägg av Knaus » 17 december 2004, 14:47

Inte som jag vet. Tack för tipset! Har forskat lite på egen hand kring Johan Gustav Renat och även stött på en hel del andra intressanta människoöden. Jag kan starkt rekommendera att kolla upp Johan Stenflycht (Segersteen).

Användarvisningsbild
Kynes
Medlem

Inlägg av Kynes » 17 december 2004, 14:49

Okey :) Carl von Roland har ju skrivt en sälvbiografi om sin flykt, och nu har nån (kommer inte ihåg hans namn Tommy något) skrivit om den till nutids svenska. Jag vet att vissa personer är negativit till denna version men det är den jag har läst och jag tycker att det är mycket bra.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 23 december 2004, 14:28

Jag kan nog hitta en del faktiskt från denna tidsperiod, men jag lovar att komma tillbaka med det efter julhelgen.

GOD JUL

Stefan

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 23 december 2004, 15:43

Kynes skrev:Okey :) Carl von Roland har ju skrivt en sälvbiografi om sin flykt, och nu har nån (kommer inte ihåg hans namn Tommy något) skrivit om den till nutids svenska. Jag vet att vissa personer är negativit till denna version men det är den jag har läst och jag tycker att det är mycket bra.
Man kan säkert tycka att "Flykten från Ryssland" är bra, men man ska också vara medveten om att det inte är Carl von Rolands berättelse man läser. För det handlar inte bara om en omskrivning till modern svenska. Jansson har dessutom på egen hand lagt till en massa saker, nästan på varje sida. Exempelvis hela kärlekshistorien med Olga Popovitj. Nu har jag inte boken framför mig, men det betyder bl.a. att sidorna 58-71 är helt påhittade av Tommy Jansson. Undantagandes möjligen sista stycket på sidan 71, för det är väl där den rike mannen från Arkhangelsk dyker upp. Han som säljer tobak. Allt annat saknar helt motsvarighet i originalet. Andra påhitt är beskrivningen av det ryska lägret, efter kapitulationen vid Perevolotjna. Där har 25 ord i originalet blivit 250 i "Flykten från Ryssland". Också marschen till Moskva är till största delen rent påhitt. Andra påhitt är skildringarna av de båda rånöverfallen i Genua, för att ge några exempel. "Överfallet" i Arkhangelsk har Jansson helt missuppfattat jämfört med originalet, så det har fått en helt annan innnebörd. Det var inga "busar" Roland råkade ut för, det var tulltjänstemän.

"Flykten från Ryssland" är alltså inte Carl von Rolands berättelse. Det är Tommy Janssons berättelse, som bygger bl.a. på Carl von Rolands memoarer. "Flykten från Ryssland" är alltså mer att likna vid Widdings romaner från det stora nordiska kriget, med den stora skillnaden att Widding var betydligt noggrannare och aldrig utgav sig för att skriva något annat än skönlitteratur.

Så läs visst "Flykten från Ryssland", men kom ihåg att du inte kan avgöra vad som är Rolands berättelse och vad som är Tommy Janssons fantasi. Om du inte läser Brings utgåva, dvs. Han hittade inte på något...

Användarvisningsbild
CRS
Medlem
Kontakt:

Inlägg av CRS » 23 december 2004, 16:29

Ben skrev:["Flykten från Ryssland" är alltså inte Carl von Rolands berättelse. Det är Tommy Janssons berättelse, som bygger bl.a. på Carl von Rolands memoarer.
:D Så sant! Ytterligare ett problem med Janssons "version" är att han gör extrema tolkningar av Rolands ursprungliga text. Så lägger han inte en så liten dos värde i annars ganska moderata stycken. Att det här endast rör sig om en modernisering av språket är ren lappri: man kan ju jämföra de dagböcker som getts ut av Peter Englund och Alf Åberg; de håller sig åtminstone till texten. Jansson lägger till, övertolkar och fantiserar ihop så mycket att boken i sig inte kan tillämpas som tryckt källa. Dessutom tycker jag att Brings utgåva håller god klass än idag: att den skulle vara svårläst är endast ett sätt för SMB att marknadsföra denna kalkon.

zyx83
Medlem

Inlägg av zyx83 » 23 december 2004, 22:09

crs: du kan väl massor av namn?...lyth....några fler?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 30 december 2004, 16:34

Ett tips är att kolla lite grann i de databaser som finns tillgängliga på nätet och titta gärna in på länksamlingen på Sveriges släktforskarförbunds hemsida: http://www.genealogi.se eller tittar på de historiska länkar som finns på http://www.catweb.nu

Stefab

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 2 januari 2005, 20:37

Pesten 1710 är ett öde under kriget.
Ni kan föjla diskussionen på http://www.genealogi.se

Klicka på)

Anlöparforum

Klicka sedan i följande ordning

Språk, ord och namn:
Sjukdomar och dödsorsaker:
Pesten 1710

Stefan

Användarvisningsbild
CRS
Medlem
Kontakt:

Inlägg av CRS » 3 januari 2005, 03:05

zyx83 skrev:crs: du kan väl massor av namn?...lyth....några fler?
Jag tror att frågan i första hand gällde icke-svenskar. Då är väl män som Poniatowski av intresse. Ett tips för den som är intresserad av karolinska krigaröden i allmänhet är ju min egen lilla avdelning "Karoliner" på http://www.karlxii.tk där man kan botanisera bland en mängd korta karolinerbiografier (och också läsa en del utdrag ur respektive personers journaler, dagböcker, brev etc). Mycket nöje!

Skriv svar