Tysk strategi
- Thomas Johansson
- Medlem
- Inlägg: 485
- Blev medlem: 8 maj 2003, 13:06
- Ort: Gbg
Tysk strategi
Har funderat lite på i vilken grad tex Usa och Sovjetunionen kom att anamma "tysk" strategi i deras planering och uppbyggnad av sina väpnade styrkor efter kriget. Har hört, utan att kunna precisera några källor, att exempelvis Usa fick många intryck av den tyska krigsmakten och att en del av dessa doktriner har kommit att gälla fram till våra dagar?
Detta är som sagt inget jag påstår utan bara hörsägen, vill gärna veta mer om huruvida det finns någon substans i detta eller inte.
Detta är som sagt inget jag påstår utan bara hörsägen, vill gärna veta mer om huruvida det finns någon substans i detta eller inte.
- Thomas Johansson
- Medlem
- Inlägg: 485
- Blev medlem: 8 maj 2003, 13:06
- Ort: Gbg
- Johan Elisson
- Medlem
- Inlägg: 3530
- Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
- Ort: Rikets värn i väst.
Väldigt kortfattat att man använder sig av kunskapen hos officerarna på väldigt låg nivå, d v s man ger ett mål utan att närmare specificera hur det ska nås, eftersom man litar till att de under en klarar av att utföra det på egen hand. En hög grad av självständighet.
Så har i alla fall jag förstått det.
/Johan
Så har i alla fall jag förstått det.
/Johan
- Thomas Johansson
- Medlem
- Inlägg: 485
- Blev medlem: 8 maj 2003, 13:06
- Ort: Gbg
Aha på så vis
Vem eller vilka stod bakom denna taktik, personer vill säga?
I avgörandets ögonblick av Niklas Zettering läste jag om hur tyska befäl fick lära sig att det var bättre att agera snabbt i ett skarpt läge än att låta tiden rinna iväg och förlora initativet. Det handlade om en jämförelse mellan tyskt och allierat befäl när det gällde taktik och utbildning.
Vem eller vilka stod bakom denna taktik, personer vill säga?
I avgörandets ögonblick av Niklas Zettering läste jag om hur tyska befäl fick lära sig att det var bättre att agera snabbt i ett skarpt läge än att låta tiden rinna iväg och förlora initativet. Det handlade om en jämförelse mellan tyskt och allierat befäl när det gällde taktik och utbildning.
-
Nils Larsson
- Medlem
- Inlägg: 80
- Blev medlem: 17 maj 2002, 12:10
- Ort: Sverige
Man kan väl säga att det åtminstone till viss del ges exempel på hur den taktiken kan tillämpas i filmen "Heartbreak ridge" med Clint Eastwood.
Jag menar inte att den nödvändigtvis är 100% realistisk,men det är föremål för en annan diskussion.
Där får man ju se hur sergeant Highway (Clint), under utbildning uppmanar sina marinkårssoldater att improvisera så gott det går och ta eget initiativ. Sen omsätter han det i praktiken på Grenada där han som han själv uttrycker det improvises and kick ass!
Jag menar inte att den nödvändigtvis är 100% realistisk,men det är föremål för en annan diskussion.
Där får man ju se hur sergeant Highway (Clint), under utbildning uppmanar sina marinkårssoldater att improvisera så gott det går och ta eget initiativ. Sen omsätter han det i praktiken på Grenada där han som han själv uttrycker det improvises and kick ass!
Uppdragstaktiken har sitt ursprung i 1800-talets Tyskland men den utvecklades främst under 1.vk.Thomas Johansson skrev:Aha på så vis![]()
Vem eller vilka stod bakom denna taktik, personer vill säga?
I avgörandets ögonblick av Niklas Zettering läste jag om hur tyska befäl fick lära sig att det var bättre att agera snabbt i ett skarpt läge än att låta tiden rinna iväg och förlora initativet. Det handlade om en jämförelse mellan tyskt och allierat befäl när det gällde taktik och utbildning.
- Sergeant Pepper
- Medlem
- Inlägg: 101
- Blev medlem: 13 augusti 2003, 08:59
- Ort: Lund
Enligt vad jag vet så testades denna taktik av specialförband hos tyskarna i slutet av första världskriget. Men erfarenheterna var så goda att det upphöjdes till en doktrin under andra världskriget.
Speciellt påtagliga fördelar nåddes i Afrika, där engelsmännen var tvungna att invänta order från generalerna, som låg i en bunker 20 mil från fronten. Det kunde ta många timmar för informationen att gå från fronten till generalerna och tillbaka igen, medan tyskarna tog alla beslut direkt på platsen. Det underlättades givetvis av att Rommel själv följde med i stridslinjen och att tyskarna hade modern radioutrustning i fordon och stridvagnar.
Dessutom råkar det vara en fördel att Rommel inte alltid följde order från Berlin. Denna förbindelse var nämligen avlyssnad och avkodad av engelsmännen. Detta ledde till många överraskningar. Vi ser här hur lokala initiativ gjorde spioneri mindre effektivt.
Speciellt påtagliga fördelar nåddes i Afrika, där engelsmännen var tvungna att invänta order från generalerna, som låg i en bunker 20 mil från fronten. Det kunde ta många timmar för informationen att gå från fronten till generalerna och tillbaka igen, medan tyskarna tog alla beslut direkt på platsen. Det underlättades givetvis av att Rommel själv följde med i stridslinjen och att tyskarna hade modern radioutrustning i fordon och stridvagnar.
Dessutom råkar det vara en fördel att Rommel inte alltid följde order från Berlin. Denna förbindelse var nämligen avlyssnad och avkodad av engelsmännen. Detta ledde till många överraskningar. Vi ser här hur lokala initiativ gjorde spioneri mindre effektivt.
Specialförband ..både ja och nej.Sune skrev:Enligt vad jag vet så testades denna taktik av specialförband hos tyskarna i slutet av första världskriget. Men erfarenheterna var så goda att det upphöjdes till en doktrin under andra världskriget.
.
Tyskarna utvecklade uppdragstaktiken i samband med deras infiltrationstaktik där uppdragstaktiken som filosofi var en förutsättning.
De hade specialförband i form av "stormtrupper" som var uttagna för att kunna infiltrera genom de allierades frontlinje.
-
Feldwebel Otto
- Utsparkad
- Inlägg: 242
- Blev medlem: 14 oktober 2004, 10:48
- Ort: Sverige
Hela finessen utgick från tesen att det i ett kritiskt läge gällde att göra något aktivt (även om det blev fel), även en felaktig taktik, om den genomfördes snabbt och brutalt ställde motståndaren offside.Sergeant Pepper skrev:De flesta som gjort lumpen har väl utsatts för frasen: "Lös uppgiften på bästa sätt!" :)
Detta fick sedemera tysk utbildning att omfatta principen att träna lägre befäl (även meniga) att förstå taktik och klara (och förstå) högre befäls uppgifter, ...dvs en tysk korpral förväntades att i kris kunna leda ett kompani om så krävdes.