Skandinaver

Dizekkz
Ny medlem

Skandinaver

Inlägg av Dizekkz » 15 december 2004, 22:43

Satt just o tänkte lite på ifrån vilket folkslag Skandinaver härstammar.
Jag har för mig att det var en del av den Neftaliska horden som befolkade skandinavien, men det måste ju också ha varit något germanskt folkslag som vandra norrut.
Isf, beblandade de sig med varandra eller vad hände igentligen?

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 16 december 2004, 00:08

Neftaliska horden? Vad är det?

Användarvisningsbild
Andreas Lundin
Medlem

Inlägg av Andreas Lundin » 17 december 2004, 11:40

Det behöver inte ha varit frågan om folkvandringar överhuvudtaget.

I kort: kultur sprids inte bara genom att arvsmassa förflyttar sig. Det kan också vara så att idéer, språk och materiell kultur förflyttar sig utan att vi har att göra med invasioner, folkvandringar eller dylikt. Vi har många historiska exempel på det. Det senaste exemplet är Förenta Staternas nu pågående kulturimperialism i Europa (nu menar jag inte att denna kulturimperialism är dålig, utan oundviklig eftersom USA är störst varken vi vill det eller ej).

I stort går det till på följande sätt. En grupp människor har kontakt med en annan grupp människor. Efter hand tar den ena gruppen över tankar och idéer från den andra gruppen. det sker ett utbyte hela tiden, men den ena gruppen är (på ett eller annat sätt) starkare och dess idéer påverkar den andra gruppen mer än den tar upp idéer från den "svagare" gruppen.

Kulturimperialism (eller vad du vill kalla det) har inträffat. Jag föreställer mig gärna att Skandinavien oftast varit den perifera grupp som i omgångar genom historien starkt låtit sig påverkas av kulturer utifrån. Vid några tillfällen har skandinaver varit en stark influens på andra kulturer (särskilt den iriska, brittiska övärlden under vikingatiden). Men man måste också se detta i perspektiv. När till exempel vikingar förlänades mark i Normandie tog det inte lång tid innan dessa "vikingar" var helt "förfranskade" (om uttrycket tillåts). Det senaste är ett exempel på hur stark en kultur kan vara i sin "imperialism" utan att använda vapen eller hot om vapen.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 17 december 2004, 12:33

När vi ändå är inne på dessa heta, tabubelagda områden så kan jag inte låta bli att undra över varför de flesta svenskar och norrmän över lag fysiskt är så dåligt anpassade till klimatet - alltså utan att vara gammal unken rasbiolog så kan man ju konstatera att de flesta "infödda" svenskar och norrmän är långa och gracila - allstå mer anpassade till ett varmare klimat än i jämförelse med t.ex. samer, som i huvudsak är korta och kraftigt byggda mot ett liv i köld. Jag är ju själv delvis av samisk börd och har ärvt den karakteristiska kroppsbyggnaden - jag vet inte om det är inbillning, men jag brukar alltid frysa betydligt mindre än mina längre och tunnare byggda kamrater (och det trots att jag har dålig blodcirkulation)... :roll:

/Mikael

Användarvisningsbild
Andreas Lundin
Medlem

Inlägg av Andreas Lundin » 17 december 2004, 13:14

...det kan man ju undra. Att frysa är också en inställnings och inlärningsfråga. Jag fryser sällan, men det beror nog inte på att jag är kort och satt, utan för att jag bestämt mig på förväg att inte frysa...Jag har inte samisk släkt vad jag vet (men det är ju svårt att veta, eftersom man räknar med att så mycket som 40% [eller nåt sånt] av alla barn i Svedala är oäktingar, medvetande eller omedvetande...).

Så vi har kanske både kulturella och genetiska faktorer som "bestämmer" om vi fryser mer eller mindre.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 17 december 2004, 13:29

Det finns ju inga andra nordliga trakter med så milt klimat som Skandinavien, köldanpassning är väl inte att vänta här mer än i t ex Centraleuropa.

F ö tror jag att en del "folkförflyttningar" som traditionellt hävdas kan vara myter. Det exempel jag närmast kommer att tänka på är hämtat från Finland, där en nyare skola motsätter sig den gamla uppfattningen att finnarnas förfäder kom över från Estland i ganska sen tid. Spridning av kulturimpulser kan ge intryck av folkförflyttningar, men behöver inte vara det.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 17 december 2004, 13:35

Jag undrar fortfarande vad denna Neftaliska hord är för något. Någon som vet?

Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem

Re: Skandinaver

Inlägg av sibiriska tigern » 17 december 2004, 23:17

Dizekkz skrev:Satt just o tänkte lite på ifrån vilket folkslag Skandinaver härstammar.
Den heliga historien anser att alla människor, liksom skandinavier, härstammar från Jafaet, Noaks son och Magogs efterkommanden. Dessa härstammade i sin tur ytterst från Adam och Eva, troligen bördiga från Afrika.

Enligt den romerska myten om germaner, förmedlad genom Tacitus, härstammar de germanska "urfolken" från Mannus. De nordiska sägnerna har sin egen lilla uppfattning om skandinaviers' arktiskt ursprung.

Ymer er vistnok det samme som oldsvensk Ymuman, en Indbygger av Umeå Lapmark. De gamle Nordboer mente, at de nedstammede fra Finner og Lapper, som vi også kan se av andre Myter. De havde ikke ligesom Nutidens Hitlermænd den Forfængelighedens Orm, at de med Djævlens Vold og Magt vilde være "rene Arier". [Gudmund Schütte, 1934]

Eller ville du ha ett mer vetenskapligt svar?

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem

Skandinaver

Inlägg av Ralf Palmgren » 17 december 2004, 23:37

Neftaliska horden??? 8O

Jag har inte en blekaste aning om vad detta är för någonting!!!!!!!!

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 18 december 2004, 00:14

Djinghis Khan skrev:När vi ändå är inne på dessa heta, tabubelagda områden så kan jag inte låta bli att undra över varför de flesta svenskar och norrmän över lag fysiskt är så dåligt anpassade till klimatet - alltså utan att vara gammal unken rasbiolog så kan man ju konstatera att de flesta "infödda" svenskar och norrmän är långa och gracila - allstå mer anpassade till ett varmare klimat än i jämförelse med t.ex. samer, som i huvudsak är korta och kraftigt byggda mot ett liv i köld./Mikael
Det kanske beror pa att det inte alltid varit sa kallt - omkring bronsaldern var det väl liksom lite varmare? Om vindruvor och sköldpaddor överlevde i skane vid denna tid sa gjorde nog langa människor de ocksa?

Och denna regel du referar till är betydligt överdriven, mest hämtad ur biologi för grundskolan, men inte särskilt väl underbyggd i vidare perspektiv. Cro-magnon var uppenbarligen ganska spensligt byggd, cirka 1.80 lang och levde mem under istiden strax söder om isen i europa.

Möjligen skulle man kunna göra ett vetenskapligt experiment och se hur manga minuter längre det tar för en same att frysa ihjäl naken i -20 grader, jämfört med en icke same, men jag tror knappast det skulle räcka för att underbygga att denna teori kan appliceras pa människan.

Neanderthalarna var savitt jag vet de mest extremt arktiskt anpassade människotyperna man funnit - men de dog ut.

De människorna som vandrade in i sverige efter istiden - far man förmoda - tillhörde alla den degenerade form som bär nagon form av kläder eller annat temperaturskydd?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 18 december 2004, 00:30

elof skrev:Den heliga historien anser att alla människor, liksom skandinavier, härstammar från Jafaet, Noaks son och Magogs efterkommanden. Dessa härstammade i sin tur ytterst från Adam och Eva, troligen bördiga från Afrika.
Du menar givetvis Ham, Sem och Jafet - Noak hade ju tre söner. (Där förresten Ham = negrer, Sem = araber & judar, Jafet = vita.) Magog var son till Jafet och räknas enligt den gamla knasiga kungalängden till Sveriges förste konung.

Att lägga Eden i Afrika, det är väl ändå att mixa gammalt och nytt lite väl oförskräckt. Kyrkofäderna m.fl. hade olika åsikter om var Adam & Eva såg dagens ljus men blanda inte ihop det med 1900-talets konstaterande att Afrika nog är människans urhem.

Himla tråd att bli OT, men det blir lätt så när man aldrig blir klar över vad som menas i inlägg #1 - vad är den neftaliska horden?

Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem

Inlägg av sibiriska tigern » 18 december 2004, 10:10

Hexmaster skrev:Kyrkofäderna m.fl. hade olika åsikter om var Adam & Eva såg dagens ljus men blanda inte ihop det med 1900-talets konstaterande att Afrika nog är människans urhem.
Jag har för mig att redan antika författare placerar Afrika som människans urhem, eller?

Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem

Inlägg av sibiriska tigern » 18 december 2004, 10:13

Hexmaster skrev:Du menar givetvis Ham, Sem och Jafet - Noak hade ju tre söner. (Där förresten Ham = negrer, Sem = araber & judar, Jafet = vita.) Magog var son till Jafet och räknas enligt den gamla knasiga kungalängden till Sveriges förste konung.
Om man får vara lite off-topic: Jag tror att kyrkan fick ett smärre "problem" under kolonialtiden då självaste påven var tvungen att fastlå att indianer var allt människor dem också, trots att noak inte hade något sådan son. :-)

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 18 december 2004, 10:29

Dan Koehl skrev:Neanderthalarna var savitt jag vet de mest extremt arktiskt anpassade människotyperna man funnit - men de dog ut.
Det finns de som hävdar att de inte alls dog ut utan beblandades ut men att det i vissa regioner än idag kan urskönjas typiska neanderthaldrag.

mvh/ Daniel

Dizekkz
Ny medlem

Inlägg av Dizekkz » 18 december 2004, 23:00

Widsith skrev:Neftaliska horden? Vad är det?
Jag ber om ursäkt, jag stavade fel. Det ska vara Naftalitiska horden.
Vidare så vandrade de från östra Skytien (Östra sibirien och västra kina.)
runt 500e.kr.

Skriv svar