Tyvärr så verkar förlaget inte vara intresserade av att trycka en ny upplaga just nu...
Korsun/Tjerkassy (?) striderna
- Kapten_Gars
- Medlem
-
Martin Månsson
- Medlem
Värt priset...
Att de inte kan publicera fler exemplar av Hell´s Gate? Det vore väldigt välkommet. Ursäkta, men över 1000 kronor för en (om än superb) bok får magsyran att krypa upp i halsen på mig...
Jag vågar anta att det finns ett visst samlarvärde på boken...
Trycker de inte fler exemplar så lär väl rariteten öka än mer i värde...
Lite annorlunda jämfört med Bosse S:s verk, jodå...
Jag vågar anta att det finns ett visst samlarvärde på boken...
Trycker de inte fler exemplar så lär väl rariteten öka än mer i värde...
Lite annorlunda jämfört med Bosse S:s verk, jodå...
- Kapten_Gars
- Medlem
Slut på förlaget och den har fått ett väldigt gott rykte, när jag började intressera mig mer för Korsun så var det boken alla rekomenderade. Redan då var den sällsynt och inte längre i tryck. Dock så fanns den då fortfarande i lager hos flera återförsäljare så den gick att få tag på till ett högt men inte skamligt pris. Jag betalade 720kr+ flygfrakt, totalt 1002 kr för mitt ex.
Just bokens popularitet har fått mig att undra litet över varför det inte tryckts en ny upplaga. Det är klart med tanke å att vi talar om bok i stort format med mycket foton och en papperskvalite som är lite finare än vanligt så blir det dyrt. Men efterfrågan finns ju. Det kan jag om inte annat se på mina vänners lystna blickar när de är hemma hos mig...
Mvh
Daniel
Just bokens popularitet har fått mig att undra litet över varför det inte tryckts en ny upplaga. Det är klart med tanke å att vi talar om bok i stort format med mycket foton och en papperskvalite som är lite finare än vanligt så blir det dyrt. Men efterfrågan finns ju. Det kan jag om inte annat se på mina vänners lystna blickar när de är hemma hos mig...
Mvh
Daniel
-
Martin Månsson
- Medlem
-
Niklas Zetterling
- Medlem
Jo det är riktigt att jag arbetar på en bok om slaget vid Korsun, som kommer att bli tillgänglig i handeln hösten 2005.
Jag är lite oklar över vad som menas med brister i källkritik, vilket framförts ovan. Jag antar att det gäller boken om Kursk (utgiven 2002). Likaledes förstår jag inte riktigt varför det skulle vara svårt att få ihop de dagliga beskrivningarna av händelserna vid Kursk med det faktum att tyskarna förlorade. Endera är det så att jag gjort fel, och i så fall måste det rättas till i kommade produktioner, eller så är framställningen otydlig eller ofullständig. Synpunkter är välkomna.
Jag är lite oklar över vad som menas med brister i källkritik, vilket framförts ovan. Jag antar att det gäller boken om Kursk (utgiven 2002). Likaledes förstår jag inte riktigt varför det skulle vara svårt att få ihop de dagliga beskrivningarna av händelserna vid Kursk med det faktum att tyskarna förlorade. Endera är det så att jag gjort fel, och i så fall måste det rättas till i kommade produktioner, eller så är framställningen otydlig eller ofullständig. Synpunkter är välkomna.
Jag har läst boken en gång och redogjorde helt enkelt för det intryck jag fick vid läsningen. Och jag utgår från att bearbetningen av källorna är korrekt - jag tror alltså inte att Du har "gjort fel". Men det jag inte riktigt fick kläm på var de faktorer som faktiskt (trots dagliga rapporter om långt fler utslagna sovjetiska stridsvagnar än tyska) avgjorde slaget till Sovjets fördel.Niklas Zetterling skrev:Likaledes förstår jag inte riktigt varför det skulle vara svårt att få ihop de dagliga beskrivningarna av händelserna vid Kursk med det faktum att tyskarna förlorade. Endera är det så att jag gjort fel, och i så fall måste det rättas till i kommade produktioner, eller så är framställningen otydlig eller ofullständig. Synpunkter är välkomna.
/ Probstner
-
Niklas Zetterling
- Medlem
Jag förstår att källäget ställer till problem och att det finns risk för att föra in ett element av spekulation som utgör ett stilistiskt brott mot resten av boken. Men det är ju frågetecknen som kittlar mest.Niklas Zetterling skrev:OK, tack. Just denna fråga har också framkommit i ett brev från en läsare. Jag skall höra med förlaget om det går att göra ett litet tillägg i nästkommande tryckning, där detta reds ut på ett tydligare sätt.
/ Probstner
-
Niklas Zetterling
- Medlem
När det gäller frågan hur Röda Armén kunde vinna vid Kursk, trots väsentligt högre stridsvagnsförluster, orsakar tillgången på källor inte några svårigheter. Idag (dvs redan när Anders och jag skrev boken, huvuddelen av arbetet gjordes 2001) finns ett material tillgängligt som gör det möjligt att besvara frågan. Om svaret på frågan inte framgår i boken beror det nog mest på Anders och mig. Vi skrev vår första artikel om detta slag runt 1990 och har sedan dess pysslat med det av och till fram till 2002, då boken på Norstedts kom ut. Vi inledde arkivforskningen 1995 och har sedan dess publicerat två artiklar i Journal of Slavic Military Studies, vilka delvis berörde Kursk, samt en bok om slaget på Frank Cass förlag. Under en sådan utdragen process är det lätt att saker blir till självklarheter, fast de egentligen inte är det. Just denna fråga skulle ha kunnat klaras av på två sidor, om vi bara tänkt på det i tid.
Det var intressant att höra att 'Hells Gate' boken är eftertraktad. Jag köpte ett exemplar för normalt pris från Amazon för kanske ett drygt år sedan. Jag kan verkligen rekommendera den.
Boken verkar faktisk kosta åtminstone $650 just nu!
Om någon är intresserad kan jag sälja mitt exemplar för 500 euro
/NyPaFi
Boken verkar faktisk kosta åtminstone $650 just nu!
Om någon är intresserad kan jag sälja mitt exemplar för 500 euro
/NyPaFi