Vikinga mentaliteten

Skriv svar
Joms
Medlem

Vikinga mentaliteten

Inlägg av Joms » 12 december 2004, 00:41

Det här omtalade lynnet ? Det här hårda och mystiska?

Allvarligt tror jag faktiskt Scandinaverna inte förändrats speciellt ,endast förutsättningarna och det almänna synsättet. Hur många vikingar eller scandinaver sket inte på sej vid en strid, Jo, precis lika många som idag.

Användarvisningsbild
Franq
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Franq » 12 december 2004, 01:38

Nja, jag är inte så säker på det. Vi lever något tryggare nu och inte i samma "krigarkultur" som man får anta att fornskandinaverna befann sig i.

Visst lär vi oss kämpa sedan barnsben, men jag tror inte det är lika uppenbart att våra fotbollsmatcher är en form av stridsdrillning som det var förr när man brottades på gården.

Lever man i en krigarkultur så blir nog våldet och synen på sin egen eventuella död ställd i något slags annat ljus.

Men visst, vissa påstår att videovåldet och dataspelen avtrubbar oss, så möjligtvis skulle vi klara oss lika bra psykiskt som den gamle skandinaven. Det finns säkert forskning på ämnet.

Ett som är säkert är i alla fall att bistra förhållanden föder bistert folk och jag skulle inte direkt vilja påstå att jag haft en speciellt härdande uppväxt, så jag skulle nog bli skrajj bara av att brottas med en gammal fornskandinav, om inte doften skulle sänka mig desförinnan ;)

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 12 december 2004, 17:05

Franq skrev:Men visst, vissa påstår att videovåldet och dataspelen avtrubbar oss, så möjligtvis skulle vi klara oss lika bra psykiskt som den gamle skandinaven.
Heh. Med tanke på att den genomsnittlige Counterstrike-spelare knappt kan rensa en sill utan att bli illa berörd så tycker man att avtrubbnings-predikanterna borde vara ett utdöende släkte...

Användarvisningsbild
Franq
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Franq » 12 december 2004, 18:51

Den där videovåldsdebatten kommer vi nog att få dras med så länge som gamlingar inte förstår ungdomarnas betéende.

Dessutom är väl Counterstrikespelare inte speciellt representativa, dom är ju finnigare och svettigare än alla andra gamers tillsammans ;)

Christer Samuelsson
Medlem

Re: Vikinga mentaliteten

Inlägg av Christer Samuelsson » 13 december 2004, 17:03

Allvarligt tror jag faktiskt Scandinaverna inte förändrats speciellt ,endast förutsättningarna och det almänna synsättet. Hur många vikingar eller scandinaver sket inte på sej vid en strid, Jo, precis lika många som idag.
Det anser inte vår vän Adam av Bremen, han ger faktiskt en helt annan bild av våra fäder. Nu skall man inte alltid tro på Adam han har sina goda skäl att skriva som han gör. Men jag vill minnas att han skriver om skandinaverna på följande sätt:
De låter sig helllre halshuggas än piskas.
De tävlar om att vara den frikostigaste värden, även för främlingar.
o.s.v.
Jag har på något sätt förlagt min Gesta, men jag hittar den säkert, då skall jag be att få återkomma.
Jag tror inte man kan vara alldeles tvärsäker på att Skandinaverna för tusen år sedan var av samma kynne som idag, men jag självfallet inte bevisa saken.

Christer Samuelsson.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 13 december 2004, 17:20

Christer Samuelsson skrev:Jag tror inte man kan vara alldeles tvärsäker på att Skandinaverna för tusen år sedan var av samma kynne som idag, men jag självfallet inte bevisa saken.
Jag tror att man kan vara tämligen tvärsäker på att inget folk var av samma kynne för tusen år sedan som idag. Vad man nu menar med kynne. Jag tror att det räcker att gå ett par hundra år tillbaka i tiden för att hamna på en annan mental planet.

/ Probstner

Joms
Medlem

Inlägg av Joms » 13 december 2004, 17:25

Även i dag finns det scandinaver som är helt orädda.

Jag hoppas naturligtvis att de var av det segare virket, annars går mina illusioner i graven :wink:

En annan sak jag funderat över. Finns det något DNA bevarat från någon vikingatida människa? I sådana fall skulle det vara intressant att göra matchningar för de som skulle vara intresserade.

Kan man utläsa något av det? Eller är det bara klockrena matchningar som kan bevisa eventuellt släktskap?

Christer Samuelsson
Medlem

Inlägg av Christer Samuelsson » 13 december 2004, 17:28

Jag tror att man kan vara tämligen tvärsäker på att inget folk var av samma kynne för tusen år sedan som idag. Vad man nu menar med kynne. Jag tror att det räcker att gå ett par hundra år tillbaka i tiden för att hamna på en annan mental planet.

/ Probstner
Kynne enl SAOB:
BETYDELSE: inneboende natur l. läggning, skaplynne, art l. beskaffenhet l. egenskap
Christer Samuelsson.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 13 december 2004, 17:32

Joms skrev:Finns det något DNA bevarat från någon vikingatida människa?
Det finns ju åtminstone skelett från den tiden, så omöjligt är det inte. Omöjligt är det däremot att ur aldrig så goda DNA-analyser utläsa något om psyke, kynne eller vad du vill kalla det.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 13 december 2004, 17:33

Christer Samuelsson skrev:Kynne enl SAOB:
BETYDELSE: inneboende natur l. läggning, skaplynne, art l. beskaffenhet l. egenskap
Christer Samuelsson.
Jo, jag vet vad det betyder. Men hur skall man betrakta begreppet applicerat på människor? Ordet inneboende ovan är väl mest intressant. Jag tror att kynnet är föränderligt över tid, utan inneboende kvaliteter specifika för ett folk. Och då är det enligt definitionen inget kynne i egentlig bemärkelse.

/ Probstner

Joms
Medlem

Inlägg av Joms » 13 december 2004, 18:22

Hexmaster skrev:
Joms skrev:Finns det något DNA bevarat från någon vikingatida människa?
Det finns ju åtminstone skelett från den tiden, så omöjligt är det inte. Omöjligt är det däremot att ur aldrig så goda DNA-analyser utläsa något om psyke, kynne eller vad du vill kalla det.
Nä, så mycket fattar jag :D Men vem vet vad vetenskapen har i sitt sköte i framtiden :wink:

Användarvisningsbild
Stangbo
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Stangbo » 7 februari 2005, 21:34

Adam av Bremen ska fråga, som christer skrev. Han var visserligen inte själv i Sverige men det var några av hans missionärer. Han sade om svenskarna att de var det ymnigaste folk i hela världen. De är ödmjuka och ser på saker som guld och kungliga hästar inte på sätt som de människor han var van vid. Han sade att de däremot aktar karaktär och vad som hör till. Jag har lånat ut min pärm där jag har en kopia inne. Men enligt honom var svenskarna mycket fina människor. Och varför skulle de vara annorlunda?
Allt det där snack om vikingar har inga ömma känslor. Irriterande. Läs runinskrifter som talar om saknad osv. Om vikingarna skulle få se dagens vapen så skulle de bli förvånade hur pass grymma vi är idag.

Skriv svar