Korkad? Inte alls!
Det senaste exemplet på en riktig gåta är i Turkiet eller på gränsen till Irak och Syrien. Man har grävt ut Gebeklitepe och daterat ett tempel att vara från 9000 f.Kr. Det häpnadsveckande är de stora pelarna på 20 ton och där det finns reliefer.
Är detta sant? Jag ska snarast kolla upp länken du bifogade. Jag minns när jag gick i skolan - känns som om det vore 100 år sedan - och vi läste om Sumerer, Mesopotamier och Egypten...dvs. de då offiellt äldsta civilisationerna...nu har mycket förändrats! Varför skulle inte vår
fornhistoria ändras hela tiden? Det märkliga är att "plötsligt" mellan det fjärde och tredje årtusendet före kristus, dyker dessa högtstående kulturer upp. Naturligtvis måste nya fynd dyka upp som pekar på att vår historia kan göras ännu äldre. Jag har inte kollat upp templet som du skrev om, men är det inte otroligt ändå att det skulle vara från 5000-talet f. kr. och vara tillägnat okända gudar? Jag kan knappt bärga mig till nästa fynd som sträcker sig ännu längre bakåt! Homo Sapiens är ju åtminstone 100.000 år gammal och levde jämsides med de arma neanderthalarna - varför skulle vi ha bott i grottor och hyddor i över 90.000 år?
Ta hieroglyferna t. ex. - de är fulländade runt 3000 f. kr. ( en grov uppskattning, är jag rädd - jag vet för lite ) och dessa kan ju inte ha tillkommit bara så där "över en natt".
Jag ber om ursäkt för mina otillräckliga kunskaper - mina kära ägodelar såsom historieböcker, residerar hos min pappa efter min flytt tillbaka till Stockholm. Hemma hos mig har jag numera endast tre böcker, varav den ena är av Von Däniken.
När jag har nått min ålders höst är jag övertygad om att gränsen för vår fornhistoria har flyttat bakåt ytterligare ett par tusen år. Precis som teorin om Big Bang...
Catshaman - tack för din hjälp och dina förslag på länkar. Vi hörs nog snart igen!
MVH Richard R.