Rysk alfa ubåt
Hmm Nu var det ju inte igår jag gjorde lumpen..
Tuberna vattenfylls genom att sammankoppla tubtanken och tuberna, tubtanken är trycksatt så att vattnet pressas in i tuberna. Tryckutjämning sker sedan mot det omgivande vattnet och de yttre luckorna kan öppnas.
Efter skott stängs luckan och tuben länsas sedan genom att öppna en ventil så att vattnet kan strömma ut i hålskeppet, vilket sedan pumpas ut mha länspump.
Jag tror det funkar så här iaf, har inte hittat min pärmar från lumpen så jag skriver från minnet.
Tuberna vattenfylls genom att sammankoppla tubtanken och tuberna, tubtanken är trycksatt så att vattnet pressas in i tuberna. Tryckutjämning sker sedan mot det omgivande vattnet och de yttre luckorna kan öppnas.
Efter skott stängs luckan och tuben länsas sedan genom att öppna en ventil så att vattnet kan strömma ut i hålskeppet, vilket sedan pumpas ut mha länspump.
Jag tror det funkar så här iaf, har inte hittat min pärmar från lumpen så jag skriver från minnet.
- J.K Nilsson
- Medlem
Luften i tuben har väll samma tryck som i u-båten? I sådana fall krävs inte mycket till lufttryck, bara en liten tryckskillnad mot trycket i båten.Sesub skrev:Tuberna vattenfylls genom att sammankoppla tubtanken och tuberna, tubtanken är trycksatt så att vattnet pressas in i tuberna. Tryckutjämning sker sedan mot det omgivande vattnet och de yttre luckorna kan öppnas.
Varför kan man inte pumpa tillbaka vattnet direkt till tubtanken? Som flygtekniker tycker jag att det där låter för omständigt. Länspumpas hålskeppet när u-båten går nära ytan för att minska pumptrycket?
J.K Nilsson
Nja, förvisso rätt, den principen jobbar tex AUGr m/84-90 ELMA med. En tjockare torped har mer batterikapacitet och därmed längre räckvidd eller högre fart.
Det som blir intressant är torped 2000s ubj förmåga, troligvis bättre än bpde spearfish och ADCAP.
I moderna ubåtar simmar torpeden ut själv, de sista svenska ubåtar som andvände tryckluft var sjöormen från 1969. Det bullrar betydligt mindre.
Alfa vs. 688. Given vinnare LA ubåten pga betydligt bättre sensorer och vapen. Alfan är som sagt en jaktubåt för att jaga ytfartyg, inte som 688an som är byggd för att jaga boomers dvs andra ubåtar.
Det som blir intressant är torped 2000s ubj förmåga, troligvis bättre än bpde spearfish och ADCAP.
I moderna ubåtar simmar torpeden ut själv, de sista svenska ubåtar som andvände tryckluft var sjöormen från 1969. Det bullrar betydligt mindre.
Alfa vs. 688. Given vinnare LA ubåten pga betydligt bättre sensorer och vapen. Alfan är som sagt en jaktubåt för att jaga ytfartyg, inte som 688an som är byggd för att jaga boomers dvs andra ubåtar.
Psilander skrev:Nja, förvisso rätt, den principen jobbar tex AUGr m/84-90 ELMA med. En tjockare torped har mer batterikapacitet och därmed längre räckvidd eller högre fart.
Att jämföra en alfa och en 688 är ju som att jämföra en buss och en F1 i fart
Menar du inte att Alfan är en attackubåt? I alla fall i svensk terminologi så var väl jaktubåtarna särskilt avsedda för att jaga andraubåtar? Detta på den tid när de flesta svenska ubåtar bara hade ytfartyg som mål.Psilander skrev:Alfan är som sagt en jaktubåt för att jaga ytfartyg, inte som 688an som är byggd för att jaga boomers dvs andra ubåtar.
Jo, precis. Det är samma tryck i tuberna som inne i ubåten innan tryckutjämning. Trycket i tubtanken är bara till för att få ut all luft ur tuberna, innan tryckutjämningen.Sesub skrev:
Luften i tuben har väll samma tryck som i u-båten? I sådana fall krävs inte mycket till lufttryck, bara en liten tryckskillnad mot trycket i båten.
Varför kan man inte pumpa tillbaka vattnet direkt till tubtanken? Som flygtekniker tycker jag att det där låter för omständigt. Länspumpas hålskeppet när u-båten går nära ytan för att minska pumptrycket?
J.K Nilsson
Anledningen att man inte pumpar tillbaka vattnet från tuberna till tubtanken efter skott, är nog den stora tryckskillnaden som kan resultera efter skott. Då är det bättre att släppa ut vattnet och pumpa ut det vid tillfälle.
Självklart, rörde ihop begreppen, även den bäste kan fela.Bjernevik skrev:Menar du inte att Alfan är en attackubåt? I alla fall i svensk terminologi så var väl jaktubåtarna särskilt avsedda för att jaga andraubåtar? Detta på den tid när de flesta svenska ubåtar bara hade ytfartyg som mål.Psilander skrev:Alfan är som sagt en jaktubåt för att jaga ytfartyg, inte som 688an som är byggd för att jaga boomers dvs andra ubåtar.
De nuvarande svenska ubåtarna kan verka mot både andra ubåtar och övervattensfartyg, så att kalla dem antingen jakt- eller attackubåtar är inte korrekt.leo2 skrev:Har sverige bara Jaktubåtar?
Jaktubåtar användes som benämning på ubåtar särskilt avsedda för att jaga andra ubåtar på den tiden när de flesta ubåtar bara var avsedda för att sänka övervattensfartyg.
Sverige hade jaktubåtar, ombuýggda VK2 ubåtar, de var itjänst under 70-talet och var rätt kass, de hette saker som Aborren, Makrillen mm.
En utpräglad attackubåt är ryska Oscar-klassen (SSGN), dagens ubåtar är ofta så pass flexibla så att det är svårt att göra skillnad på dem i attack och jakt termer, själv föredrar jag NATO klassificerigen i SSK, SSG, SSN, SSGN, SSBN - kolassificering efterframdrivning och bestyckning än itermer av uppgift.
En utpräglad attackubåt är ryska Oscar-klassen (SSGN), dagens ubåtar är ofta så pass flexibla så att det är svårt att göra skillnad på dem i attack och jakt termer, själv föredrar jag NATO klassificerigen i SSK, SSG, SSN, SSGN, SSBN - kolassificering efterframdrivning och bestyckning än itermer av uppgift.
SS - SubSurface, generell förkortning för ubåt
+K - Conventional, dvs ej reaktor ex Gotland
+G - Guided Missle, kryssnings/långräckviddiga robot bärande ubåt ex India (konventionell) eller OSCAR(atomubåt)
+B -Ballistic missle dvs interkontinentala robotar ombord tex Vanguard
+N - Nuclear propulsion, dvs reaktor driven ubåt.
tex - SSBN - subsurface, ballisticmissle, nuclear propulsion
SSGN - Subsurface, Guided missle, Nuclear propulsion
SSK - subsurface, conventional propulsion dvs diesel elektriskt, bränslecell eller stirling maskineri
+K - Conventional, dvs ej reaktor ex Gotland
+G - Guided Missle, kryssnings/långräckviddiga robot bärande ubåt ex India (konventionell) eller OSCAR(atomubåt)
+B -Ballistic missle dvs interkontinentala robotar ombord tex Vanguard
+N - Nuclear propulsion, dvs reaktor driven ubåt.
tex - SSBN - subsurface, ballisticmissle, nuclear propulsion
SSGN - Subsurface, Guided missle, Nuclear propulsion
SSK - subsurface, conventional propulsion dvs diesel elektriskt, bränslecell eller stirling maskineri
SS = Ubåt
K = Hunter-killer
G = Guided missile
B = Ballistic missile
N = Nuclear propulsion
Sedan kombinerar man dessa på olika sätt. SSGN är alltså en ubåt med kärnkraftsdrift och beväpnad med robotar. Som vanligt finns det undantag, Los Angelesklassens senare individer har VLS för Tomahawk och borde alltså klassificeras som SSGN men har behållt sin SSN-beteckning.
edit: God tvåa
K = Hunter-killer
G = Guided missile
B = Ballistic missile
N = Nuclear propulsion
Sedan kombinerar man dessa på olika sätt. SSGN är alltså en ubåt med kärnkraftsdrift och beväpnad med robotar. Som vanligt finns det undantag, Los Angelesklassens senare individer har VLS för Tomahawk och borde alltså klassificeras som SSGN men har behållt sin SSN-beteckning.
edit: God tvåa