Åren 1941 - 1945 avseglade sammanlagt 40 allierade konvojer (PQ och JW), bestående av 811 handelsfartyg, till norra Ryssland. Trettitre fartyg avbröt uppdraget av olika skäl. Femtiåtta fartyg sänktes, medan 720 anlände utan skador. Professor Jürgen Rohwer har klarlagt att ubåtsstyrkan i Norra ishavet sänkte 20 av dess lastade fartyg med ostlig kurs.
Trettiosju allierade konvojer seglade i motsatt riktning (QP och RA), bestående av 715 fartyg, från norra Ryssland till Storbritannien och Island. Tjugonio av dessa handelsfartyg gick förlorade, varav 21 till följd av ubåtsanfall. Den tyska ubåtsstyrkan i Norra ishavet sänkte sammanlagt 41 handelsfartyg och 13 örlogsfartyg ur dessa konvojer. I gengäld gick 43 ubåtar förlorade, bemannade av omkring 2000 man, varav 99 tillfångatogs.
Källa: Hitlers ubåtskrig, Clay Blair
MVH
Ishavskonvojerna
Vicemamiral Kummetz
Var viceamiral Kummetz chef för de i Nordnorge baserade tyska marinstyrkorna?
Jag läste i Smedbergs bok om Sjökriget igår, och där stod om Kummetz.
Undrar lite om honom också, öde, arbetsområde, m.m.
Lützow och Hipper ingick väl i flottan i Nordnorge?
Jag läste under slaget i Barents Hav(samma bok) att tyskarna också förlorade en jagare, Friedrich Eckholdt, vid en för närgången manöver mot HMS Sheffield.
Mvh Dagwood
Jag läste i Smedbergs bok om Sjökriget igår, och där stod om Kummetz.
Undrar lite om honom också, öde, arbetsområde, m.m.
Lützow och Hipper ingick väl i flottan i Nordnorge?
Jag läste under slaget i Barents Hav(samma bok) att tyskarna också förlorade en jagare, Friedrich Eckholdt, vid en för närgången manöver mot HMS Sheffield.
Mvh Dagwood
Oskar Kummetz karriär:
http://www.deutschekriegsmarine.de/Will ... nerala.htm
Amiral Kummetz var ombord på Blücher när kryssaren sänktes i Oslofjorden.
MVH
http://www.deutschekriegsmarine.de/Will ... nerala.htm
Amiral Kummetz var ombord på Blücher när kryssaren sänktes i Oslofjorden.
MVH
Kummetz
Tack, Battler. Således hade Kummetz turen på sin sida på Blüchers nedfärd.
Mvh
Mvh
-
Konteramiral
- Ny medlem