fjärilsminor?

Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Mats » 20 juli 2002, 14:52

Larsson - Du är officer va? :)

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 20 juli 2002, 14:57

Herr Larsson kan inte reglementet! :D 8O :roll: :mrgreen:

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem

Inlägg av Olof Larsson » 20 juli 2002, 16:14

Mats skrev:
Larsson - Du är officer va?
Ja, värnpliktig Fänrik (som borde förkortas Fä)
Om man ändå fick vara sergant istället, det är ju så mycket finare.

pok
Ny medlem

Inlägg av pok » 23 juli 2002, 14:38

en annan lika effektiv metod är att helt enkelt klampa ivåg åt det håll man vill röja minorna, glöm inte att stampa ordentligt.. herr larsson har kanske glömt att minor har en tendens att eplodera = död fänrik.. det beskrivna förfarandet är idén för hur du skall göra om nån lägger avståndsmineringar på din gruppering.. och den idén är i brist på bättre.. och när du e ute och smyger i skoge i natten e det ganska svårt att se linorna..

angående fjärilsminan.. utläggning: hkp, flyg, rakart.. självdestruktion 7h - 1 vecka (har jag för mig att det var)

Someone
Medlem

Inlägg av Someone » 2 augusti 2002, 12:49

pok skrev:en annan lika effektiv metod är att helt enkelt klampa ivåg åt det håll man vill röja minorna, glöm inte att stampa ordentligt.. herr larsson har kanske glömt att minor har en tendens att eplodera = död fänrik.. det beskrivna förfarandet är idén för hur du skall göra om nån lägger avståndsmineringar på din gruppering.. och den idén är i brist på bättre.. och när du e ute och smyger i skoge i natten e det ganska svårt att se linorna..

angående fjärilsminan.. utläggning: hkp, flyg, rakart.. självdestruktion 7h - 1 vecka (har jag för mig att det var)
Fjärilsminan är en gammal klassiker som vi lekte mycket med under lumpentiden :) Som gammal Amröjare var det en av minorna vi gick i detalj i.. plockade isär och ihop..

En av de vanligaste minorna i Afghanistan... sköts ut med artillei, heli o flygplan..

Och endast vissa hade självdestruktion.. andra kan ligga typ i år och vänta på en fot.. Och de hade klister på sig.. Finns många bilder/bevis/historier hur barn i afghanistan brukade ta sådana minor som leksaker och sen smällde det..

Svempa
Tidigare medlem

Inlägg av Svempa » 3 augusti 2002, 12:21

Jag bifogar en länk från en Canadensisk organisation som tog itu med att destruera sagda minor i Vitryssland. Finns mycket bra detaljritning på utlösaren bland annat.

PFM-1

Svempa
Tidigare medlem

Inlägg av Svempa » 4 augusti 2002, 04:31

Glömde bort att säga detta:

Minan är Sovjetisk, men den är konstruerad efter en amerikansk föregångare som Jänkarna kallade för "dragontooth".
Mer info
Länk HÄR

GurraG
Ny medlem

Inlägg av GurraG » 9 augusti 2002, 10:13

Det är synnerligen osannolikt att en mina utvecklas i syfte med barn som "målgrupp". Däremot kan vissa konstruktioner kanske locka barn, precis som många här redan har påtalat.

Det går ju att dra vissa paralleller med BLU-kapslarna som NATO har nyttjat, bland annat under operation Allied Force i Kosovo eller i Afganistan.
En av de vanligaste kapslarna är BLU - 97, som delas upp i 202 separata substridsdelar. Dessa substridsdelar har i sin tur en felprocent på omkring två till fyra procent vilket innebär fyra till åtta ölburksstora dödliga granater blir liggande i terrängen efter varje kapselfällning.
I fallet Kosovo är felprocenten ännu högre då BLU:erna fälldes från "fel" höjd, alltså inte den optimala höjden de är konstruerade för, av rädsla för det serbiska luftvärnet.
Dessa substridsdelar är klargula och lockar genom sin färgsättning lätt till sig barn och andra nyfikna. Av en händelse är denna gula färg av samma nyans som förekommer på de humanitära matransionen som fälldes över Afganistan förra året.
Därför finns en hel del rapporterade fall då cilvilpersoner plockat upp substridsdelarna i tron att det handla om en "humanitär" matkonserv. Ofta med dödlig utgång.
Så. Att spinna vidare på myten om barnminor är nog fel. Däremot kan man ju kritisera vissa klantiga beslut (om färg och form) eftersom dessa variabler självklart ska värderas vid konstruktion av vapen.

Svempa
Tidigare medlem

Inlägg av Svempa » 9 augusti 2002, 15:12

Jag läste en undersökning om just BLU substridsdelarna från USA för några år sedan. Där talade man just om felprocenten och vad som kunde göras åt den. Man hade planer på att installera en 20sekunders stubin i varje stridsdel - vilket skulle minska antalet OXA-delar med 97%. Denna modifikation skulle dock ha kostat "hugande" $1.89 per del, så projektet skrotades. Mer än så var inte ungarnas hälsa värd.

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem

PFM-1S

Inlägg av frodeh » 13 augusti 2002, 14:51

PFM-1(S) ble IKKE utviklet for spesifikt å skade barn. Det er en myte, men slikt slår an i media, og kan lett tas til inntekt for egne agendaer.

Forøvrig ville jeg bare si at minen visstnok først skal ha blitt brukt av Syria mot Israelske styrker.

Frode

SwedishChef
Provmedlem

Fjärilsminor.

Inlägg av SwedishChef » 11 augusti 2003, 21:42

Följande information har jag fått från lumpen, där vi fick viss utbildning på utländska minor, framför allt Ryska. Den så kallade fjärilsminan kan till exempel spridas med raketer som skjuts iväg med ganska dålig precision och sprängs i luften över målområdet. Ett fordon eller en grupp raketbestyckade fordon kan snabbt sprida TUSENTALS sådana här minor över stora områden. De är av ganska dålig kvalitet och en del fungerar inte, men blotta mängden är vad som gör dem extremt farliga. Vissa modeller har även en inbyggd självförstörning för att man sedan ska kunna sätta in sin egen trupp i området. Denna mekanism fungerar naturligtvis inte heller till 100% och man riskerar egna förluster.

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem

Inlägg av UrsusRex » 11 augusti 2003, 22:59

Taänkte på en sak ang färgglada minor; kan inte de vara avsedda att spridas i områden med mycket civila och följdaktligen också barn? Jag menar de är ju uppenbarligen inte menade att vara kamoflerade utan istället väl synliga?! Men istället för att avsikten är att ocka barn tror jag avsikten är att klargöra för civilbefolkningen GÅ INTE HÄR!!!

För millitära förband innebär minorna ändå ett hinder som saktar ner deras framfart!

Jag har INGEN aning om detta kan stämma men det verkar logiskt, särskillt om minorna självutlöser efter en tid för att än mindre orsaka civila offer. Egentligen en riktigt "human" idé som möjligen slog fel då barnen tyckte det var lattjo leksaker som trillade från himmlen :wink:
Betydligt schystare än nedgrävda minor som man trampar på i parti och minut.

/B

cobra
Ny medlem

Inlägg av cobra » 24 augusti 2003, 18:30

Om man kollar i ett land som bombats och ingenting funkar.... skräp överallt.. papper mm.. i olika färger. Då är det väl inte så konstigt med färgglada minor, snarare mer effektivt. Synd bara att oskyldiga barn drabbas av det.

/kenny/
Sundsvall

Skriv svar