Tillägnad vår saknade medlem varjag
-
Ressel
- Medlem
I japan tror man att det fortfarande kan finnas japanska soldater som blivit kvar i djungelområden i Filippinerna, nästan 60år efter andra världskrigets slut. En expedition ska sändas ut för att leta efter eventuella krigsveteraner - män som vid det här laget bör vara i 80 års åldern, skrivet den brittiska tidningen Sunday Times.
Göteborgs-Posten den 24 november 2003.
Vad tror ni om detta? Låter ganska spektakulärt.
-
Luno
- Medlem
Ressel skrev:
I japan tror man att det fortfarande kan finnas japanska soldater som blivit kvar i djungelområden i Filippinerna, nästan 60år efter andra världskrigets slut. En expedition ska sändas ut för att leta efter eventuella krigsveteraner - män som vid det här laget bör vara i 80 års åldern, skrivet den brittiska tidningen Sunday Times.
Göteborgs-Posten den 24 november 2003.
Vad tror ni om detta? Låter ganska spektakulärt.
Det var ju bara några år sen man hittade en Japansk soldat på någon ö i stilla havet som fortfarande trodde det var krig.
Men det mest tragiska var . att det som hade hållit han vid liv var tankarna på sin fru.
Men hon hade gift om sig och var inte intresserad av han
Man kan inte annat en att lida med han
Senast redigerad av 1
Luno, redigerad totalt 25 gånger.
-
Wolfblitzer
- Medlem
Om dom har skäl att tro att det är folk kvar så är det bra att dom far ut och letar, japanaer brukar ju bli gamla så dom man kan vara vid liv.
-
Gugge
- Medlem
borta i 60 år utan att hitta tillbaks?
60 år är inte att leka med

-
Anton Severin
- Medlem
av Anton Severin » 25 november 2003, 20:01
Två frågor:
¤ Hur har de överlevt? (inte direkt ett ålderdomshem på en ö)
¤ Hur reagerade den andra soldaten som de hittade på människor och det faktum att kriget var slut?
-
Winters
- Medlem
Hört exakt samma sak om en som gömde sig i en djungel i kina nånstans.. en japan alltså.. som trodde kriget fortfarande pågick.. han var borta i 47 år och under den tiden hade han dödat vad han trodde var förädare/soldater. Dock kan jag inte tänka mig de fanns så många i djungeln
-
Lade
- Medlem
Det er vel ikke så lenge siden en Tysk soldat ble funnet i baltikum. Tror det var i slutten av 80 årene. Han hadde gjemt seg for Russerne siden krigen. Han visste ikke om krigen var over eller ikke.
Her i norge ble jo en russisk krigsfange som hadde flyktet funnet i en grisefjøs flere år etter krigens slutt. Tror det var rundt 1950. Han visste ikke at krigen var over. Så det er ikke umulig.
-
Sarvi
- Tidigare medlem
Senaste tillfället som detta skedde (som jag har kunnat hitta vederhäftiga källor på) var 1972. Då hittades fänrik(?) Hiroo Onoda i de fillippinska djunglerna. Man var tvungen att flyga in hans gamla befälhavare, mj Tanaguchi, som övertygade honom att ansluta sig till kapitulationen. Under åren efter VK2 hade han, tillsammans med några andra japanska soldater, ägnat sig åt mord och rån på fillippinska bybor och mindre skärmytslingar med fillippinska armén, men de andra dog eller gav upp under årens lopp. Onoda har gett ut en bok om sina gömda år. Ska se om jag hittar en referens någonstans.
Tillägg:
Nu hittade jag en referens! Boken är gammal och en översättning till engelska, så det är nog lögn att få tag på den. Men ändå.
Onoda, Hiroo - No Surrender: My Thirty-Year War: Kodansha International Ltd. New York, 1974.
Det är ganska stor skillnad på att leva dold i djungeln upp till ca 50 års ålder (om vi förutsätter att soldaten var ca 20 vid krigsslutet), och att leva dold i djungeln när man är 80 år. Har det funnits någon mer så tror jag han är död vid det här laget.
-
Stefan
- Medlem
Jag gissar att rätt många togs av lokalbefolkningen. Fientligt inställd marodörer är aldrig populära, även om de kanske inte bekämpar aktivt byborna så man vågar ju inte gå in i skogen. Tänk bara på vår rädsla för vargen.
Så även jag tror att OM någon är kvar så kom han att bli vän med lokalbefolkningen och bosatte sig, kanske i byns utkant men i alla fall som del av bygemenskapen.
-
Micke66
- Ny medlem
Eftersom min tråd blev låst och jag hänvisades till denna årsgamla tråd så får jag väl testa igen.....
Det jag söker är alltså info om japaner som krigade vidare efter freden..
Boktipset som finns i tråden är väl sådär tycker jag, ingen som ligger på ytterligare info.
// Micke
-
Daniel L
- Medlem
Micke, sök på namnen Hiroo Onoda och Shoichi Yokoi på internet.
mvh/ Daniel
-
SpoHo
- Medlem
För ca:2 år sedan blev ett gäng turister beskjutna på en ö i stilla havet, på ön fanns några japanska soldater som blivit kvar sedan kriget, soldaterna trodde att kriget fortfarande pågick. Kanonerna som soldaterna hade på ön var i toppskick trots många år på nacken. Flottan inkallades till sist och kunde avväpna veteranerna!
-
Daniel L
- Medlem
Källa?
mvh/ Daniel
-
Micke66
- Ny medlem
SpoHo skrev:För ca:2 år sedan blev ett gäng turister beskjutna på en ö i stilla havet, på ön fanns några japanska soldater som blivit kvar sedan kriget, soldaterna trodde att kriget fortfarande pågick. Kanonerna som soldaterna hade på ön var i toppskick trots många år på nacken. Flottan inkallades till sist och kunde avväpna veteranerna!
Detta var det som fick mig intresserad av ämnet, en kille jag träffade på en fest berättade nåt liknande...
Så min källa är inte så där jättepålitlig, men.....
-
SpoHo
- Medlem
Det gick en japansk utbyttes student på min skola som berättade det! Men om jag inte minns helt fel stod det om det i tidningarna här i sverige också!