Quiz: Kulturhistoria
Oj! Kulturhistoria, vad ska jag ta då... fick tänka en stund, och kom fram till att jag hämtar något från andra sidan vägen - nämligen från kyrkan.
Den här frågan är nog rätt lätt (om inte annat är det lätt att ta reda på svaret).
I kyrkan mitt emot mitt hus finns en målning (i trappuppgången till orgelläktaren) som heter "Döden spelar schack". Vem har målat den, och vilken kyrka handlar det om?
Här är en bild på målningen (andra bilden uppifrån som ni säkert förstår):
http://www.historiska.se/exhibitions/me ... rt_16.html
Den här frågan är nog rätt lätt (om inte annat är det lätt att ta reda på svaret).
I kyrkan mitt emot mitt hus finns en målning (i trappuppgången till orgelläktaren) som heter "Döden spelar schack". Vem har målat den, och vilken kyrka handlar det om?
Här är en bild på målningen (andra bilden uppifrån som ni säkert förstår):
http://www.historiska.se/exhibitions/me ... rt_16.html
Hexmaster skrev:Efter att ha grubblat en stund (jag vägrar att ta till hjälpmedel när jag tror mig veta svaret ändå) så svarar jag Albertus Pictor på den första frågan; för det är väl det han heter?
Andra frågan har jag ingen aning om men det lär det finnas andra som har...
Absolut, visst är det Albertus Pictor (eller Albert målare som han även kallas...). Men kyrkan då? (Liten hint... kolla var jag är ifrån).
Jaha, det var lite oväntat, som flickan sa... Men OK, en fråga till kan jag väl klämma ur mig:
I Disneys Lejonkungen finns den kanske bästa scenen i någon tecknad film, när Simbas far Mufasa dödas av en hord skenande gnuer. Det är inte många som vet att idén i princip är hämtad rätt av ur en viss bok, som Disney också gjort film av, även om man i det fallet valde att inte ta med scenen ifråga.
Vilken är boken? Och vem är det som dör i originalet?
I Disneys Lejonkungen finns den kanske bästa scenen i någon tecknad film, när Simbas far Mufasa dödas av en hord skenande gnuer. Det är inte många som vet att idén i princip är hämtad rätt av ur en viss bok, som Disney också gjort film av, även om man i det fallet valde att inte ta med scenen ifråga.
Vilken är boken? Och vem är det som dör i originalet?
Kiplings Första Djungelboken, där Mowgli med vargarnas hjälp dödar tigern Shere Khan genom att driva en buffelhjord mot honom där han ligger och smälter maten i en ravin. En scen som mycket riktigt skulle ha varit out of character för den Mowgli som uppträder i Disneys Djungelbok, men som är alldeles konsekvent hos Kipling.
-
pandersson
- Medlem
Ja, det är riktigt - även namnet Titanen från Krypton tycks ha använts i samma tidning.pandersson skrev:Övermänniskan i Ny teknik för alla.

"Ännu en gång iför han sig Övermänniskans skepnad..."

Nu är ju det svenska namnet Läderlappen närmast bortglömt till följd av filmerna, och även Stålmannen kanske är på väg ut i och med att figuren kallas Superman även i den svenska dubben av de nya TV-serierna.
Över till pandersson!
-
pandersson
- Medlem
-
pandersson
- Medlem