Modern Asatro

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 18 september 2004, 19:37

Dalmas skrev:Då förstår jag vad du menar. :) (Är för övrigt själv frimurare).
Ah! En Öm Tå, då förstår jag :wink:
Kynes skrev:Fast själva kallar de sig för odalister.
Odalisker..? :D
Dalmas skrev: Det är väl inte ovanligt att människor har "helgarderat"?
Jag är åtminstone etthundra procent säker på att Flensburgs odalisk-kompis tro (om det nu verkligen är övertygad tro och inte ett spel för galleriet) inte har varit levande sedan vikingatid utan är ett uppkok av tämligen sent datum.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 18 september 2004, 19:44

Hexmaster skrev:Odalisker..? :D
Odalisk? Är inte det målningar på haremsdamer? (Med något mod. stavning, men med samma uttal.)

/Tomas

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem

Inlägg av Dalmas » 18 september 2004, 20:35

Jag är åtminstone etthundra procent säker på att Flensburgs odalisk-kompis tro (om det nu verkligen är övertygad tro och inte ett spel för galleriet) inte har varit levande sedan vikingatid utan är ett uppkok av tämligen sent datum.
Det vet jag inget om men historiskt finns det gott om människor som har helgarderat.

Nej, det är ingen öm tå.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 19 september 2004, 21:54

Dalmas skrev:
Det vet jag inget om men historiskt finns det gott om människor som har helgarderat.
Eftersom det var en specifik sort av förmenta tusenårs-odalisker det gällde så var det dem jag avsåg. Givetvis finns det folk som hållit sina religioner o.dyl. vid liv betydligt längre än så (judar muslimer buddister etc).

Givetvis vet jag vad en odalisk är, den asa-tomte som vill kalla sig själv för "odalist" bör vara medveten om denna lite burdusa metod att göra dem till åtlöje på. Sen finns det lite mer avancerade, de sparas lämpligtvis till sådana som gjort sig förtjänta av dem.

Calypze
Medlem

Re: Modern Asatro

Inlägg av Calypze » 10 oktober 2004, 20:31

Flensburg skrev:Hej! Jag har haft en liten diskussion över nätet med en Modern Odinist. Han säger att hans tro har levt i över 1000 år och att den är den enda riktiga. Då är min fråga. Kan detta vara sant? Att det har funnit några få som hela tiden följt Asatron? Hur har den annars uppkommit? Vilka tror på Oden i våra dagar?

//Flensburg
Mycket möjligt att det finns de som bekänner sig till asatron idag, fast religion har såvitt jag vet inte levt fram till nu, utan återuppväckandet är troligen ett modernt påfund. Men för några år sen såg jag en länk till ett samlingsforum för återuppväckta mytologier (om man nu får kalla dem det för de som bekänner sig till dem) med bl.a nordisk och egyptisk mytologi.

Sen huruvida de verkligen tror på att när det åskar så slåss Tor med jättar och att skogarna är befolkade att troll och andra väsen har jag mina tvivel om...

sben
Medlem

Inlägg av sben » 24 oktober 2004, 21:23

Snorre skrev väl sina texter i början av 1200-t så då borde det inte vara mer än cirka 100-150 år efter religionen praktiserades utbrett på Island som de skrevs ner. Med tanke på de muntliga traditionerna på den tiden och sagornas begränsade omfång så var det väl inte så mycket. Vad jag har fått reda på på senare tid så var Snorre högste lagman och väldigt berest. En imponerande person. Jag misstänker utan belägg att han höll på att sammanfatta alla muntliga lagar i Skandinavien. Dett pga hans besök hos Eskil Lagman(<- rätt eller??). Som sporrades att skriva ner Västgötalagen. Besökte han fler?? Den kan ju ha varit nedskriven innan förstås men Eskil Lagman gjorde väl lite uppstyltning. Alltså han var en nogrann person. Min guide i Israel påstod att det inte finns några exemplar av Torah eller Talmud äldre än 1100-t. Så då skulle det inte skilja mer än 100 år mellan de äldstaskrifterna inom judendomen och asatron. Lite intressant ju. Asatro vilket jävla namn förresten.

sben
Medlem

Re: Modern Asatro

Inlägg av sben » 24 oktober 2004, 21:27

Calypze skrev: ...
Sen huruvida de verkligen tror på att när det åskar så slåss Tor med jättar och att skogarna är befolkade att troll och andra väsen har jag mina tvivel om...
Kan man tro på ett superspöke som skapade världen på 6 dagar och vilade på den 7:e och folk som går på vatten så kan man nog tro på det mesta.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 25 oktober 2004, 07:42

sben skrev:Min guide i Israel påstod att det inte finns några exemplar av Torah eller Talmud äldre än 1100-t. Så då skulle det inte skilja mer än 100 år mellan de äldstaskrifterna inom judendomen och asatron. Lite intressant ju.
På vilket sätt? Även om de äldsta bevarade manuskripten av Toran och Talmud råkar vara från den tiden så är ju själva texterna bevisligen mycket äldre än så.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 25 oktober 2004, 08:50

Mitt intryck av modern asatro i Sverige är att man hämtar rätt mycket inspiration från New age-liknande rörelser i USA. Jag har själv träffat amerikanska "Asatru"-aktivister i Sverige (kanske tio år sedan) hemma hos asatroende svenskar.

Vad jag förstår så är en av poängerna med den amerikanska varianten av asatro att man vill argumentera mot den religionshistoriska riktning som hävdar att det finns tecken som tyder på att de flesta indoeuropeiska folk ursprungligen hade delvis samma trosföreställningar. Det ligger ju nära till hands att uppmärksamma paralleller mellan hinduism, buddhism, den forngrekiska religionen och asatron. Men i USA har man alltså utvecklat argument mot detta. Minns dock inte riktigt vad det gick ut på.

Vissa politiska rörelser är säkert måna om att framhäva att det finns en specifikt "arisk" världsbild (till skillnad från den judisk-kristna-muslimska "semitiska"). Det är ju ingen slump att nazisterna valde hakkorset som symbol - en cyklisk världsbild i ständig rörelse.

/ Probstner

Calypze
Medlem

Inlägg av Calypze » 26 oktober 2004, 21:06

Kollade på Asatroförbundets hemsida och såg att deras mål var att göra asatron (i modern förpackning) till en "riktig" religion vid sidan av kristendom, islam etc.

Men hur många % av Sveriges invånare kan tänkas bekänna sig till detta? Dessutom tror jag en del av de som "bekänner" sig till asatron gör det pga stolthet över den fornnordiska kulturen (inget fel i det).

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem

Inlägg av hangatyr » 15 november 2004, 09:21

den nordiska hedendom som finns idag är givetvis inte den samma som den traditionella nordiska hedendomen. det har gått åtminstone 800 år sedan den förpassades till att vara folktro och dylikt. frågan man kan ställa sig, dock, är om den nordiska hedendomen någonsin varit något annat än folktro och "vidskeplighet". det var ju en skriftlös religion med mängder av lokala avvikelser och den nordiska hedendomen kanske inte alls såg ut som den enligt snorre såg ut.

hela vitsen med asatron är väl just dess flexibilitet och anpassningsbarhet, tycker jag.

"forn sed efter tidens krav" är ett begrepp som finns i den lagsamling(stadgesamling) som vi har tagit fram (jag är medlem i ett blotsällskap), och jag tycker det väldigt bra speglar asatron/ den forna seden/ den nordiska hedendomen eller vad man nu vill kalla det. flexibilitet och ett nyktert realistisikt förhållningssätt till värden.

Calypze
Medlem

Inlägg av Calypze » 17 november 2004, 22:14

En fråga: Är du med för att du är asatroende (i bokstavlig bemärkelse) eller pga andra anledningar?

Kasch
Provmedlem

Om forn sed

Inlägg av Kasch » 25 november 2004, 12:12

Hej,

jag hamnade här av en slump och råkade se diskussionen om "asatro". Tänkte att jag eventuellt kunde tillföra diskussionen något lite. Även (pga?) om det blir högst ovetenskapligt. Om inte egen erfarenhet räknas som empiri :)

Jag har alltid haft en nära relation till naturen och dess rådare - med "folktrons värld" om man så vill. På så vis är jag "hedning" sedan barnsben. När jag var 14-15 år, alltså i den åldern då många på allvar börjar fundera kring existensiella frågor och andlighet, började jag bära hammaren kring halsen och sökte aktivt efter likasinnade. Det dröjde dock flera år innan jag hittade andra som var seriöst intresserade av den som många lite felaktigt kallar "asatro". Jag var under många år varit delaktig i Sveriges Asatrosamfund och ingår även i ett fristående litet blotlag som regelbundet träffas för att hålla blot och gillen tillsammans. Jag och min fru vigde oss i en eklund med en gode som vigselförrättare och med vänner, släkt och gudamakter som vittnen. Jag har själv hållit i en vigsel och åtskilliga blot genom åren. Hemma vid gården har vi en liten blotplats - ett vi, en harg och några gudastöttor.

Om jag utifrån detta frågar mig om det finns någon nordisk-hednisk tro/sed så blir det lite svårt att svara annat än "javisst", eller hur? :-) Att religionshistoriskt söka leda i bevis att det hela tiden funnits en levande "asatro" är en helt annan fråga. En fråga som för det första är fel ställd. Någon enhetlig "asatro" har troligen aldrig existerat. Tro och andliga seder och bruk skiljde sig även i förkristen tid åt mellan olika bygder och delar av skandinavien. Den hedniska andligheten var och är föränderlig och där finns inte bara asar utan ett myller av makter och rådare, inklusive folktrons väsen. Och genom folktro har hedniska sedvänjor levt kvar och utvecklats genom århundradena: blot till heliga källor, träd och stenar, tron på naturens rådare, julfirande och midsommarfirande i delvis kristen utklädnad osv.

Problemet är att det lätt blir missförstånd när man försöker tala med akademiker (inget ont om sådana - jag är själv, bland annat, akademiker) som ser asatron som en förkristen *religion* som helt ersattes med en kristen religion under 1000-talet. I mina ögon finns inga sådana skarpa brottytor. Även om man kan tala om en kristet tillbakatryckande (eller adopterande) av hedniska sedvänjor.

Till syvende och sist tillbaka till min verklighet - jag bryr mig inte så mycket om vad historievetenskapen anser om min levande andlighet. Och det kvittar mig ganska lika om jag har tusen eller hundratusen likasinnade. Jag lever med en hednisk andlighet oavsett vad religionshistoriker hävdar. En hednisk andlighet som bitvis baseras på levande folktro, bitvis på upphämtade kvarlevor, men framförallt på egna erfarenheter och seder som vi delar med varandra. Här och nu. Och det är ingen nyversion av 1800-talets sentimentala nationalromantik. Långt därifrån, tack och lov.

Tack för ordet.

Mvh
Karl

P.S. Vill ni läsa lite mer, annat än vad som finns på Asatrosamfundets webbplats, så kan ni kika in på http://gimle.drengskap.com. Inte mycket till historievetenskap där men desto mer levande hedendom.

Användarvisningsbild
Kai Robert
Medlem

Re: Om forn sed

Inlägg av Kai Robert » 25 november 2004, 12:35

Kasch skrev: P.S. Vill ni läsa lite mer, annat än vad som finns på Asatrosamfundets webbplats, så kan ni kika in på http://gimle.drengskap.com. Inte mycket till historievetenskap där men desto mer levande hedendom.

Intressant sida, tack för den.

mvh Kai

Calypze
Medlem

Inlägg av Calypze » 25 november 2004, 18:12

Intressant "religion" är ju "asatron" iaf, synd bara att den missbrukas av halvt nazistiska organisationer som Svensk Hednisk Front.

De talar i vissa av sina artiklar om människors lika värde, i andra hyllar de Adolf Hitler och beskriver hur man känner igen en "äkta german" (de förnekar också förintelsen). De pratar också om "Storgermania". Så deras mål verkar vara en "germansk revolution" i asatrons förtecken.

Det är dock lätt att bli lurad, då de har en väldigt seriös framtoning, och vissa av deras åsikter är ganska sunda (som respekt för naturen).

Jag mailade dom och frågade om de hade rasistiska åsikter, men fick ett minst sagt luddigt svar från dom:

"Vi anser att ras "spelar roll", dvs. vi har inte en egalitär uppfattning vad gäller förhållningssätt till raslig tillhörighet mm. Det är allt, och har inget att göra med "rashat" eller herrefolkschauvinistiska tendenser e.d. Dock kan jag med lugn garantera att vi i etablissemangets enda tillåtna syn på ämnet, definitivt klassas som "rasister"; vad nu det kan tänkas ha för betydelse.

- Mattias Lövbrand för SHF"

Det värsta är kanske att det är väldigt lätt att "hitta" till deras sida (vet inte om jag borde länka dit...).

Skriv svar