Legio XXII Deiotariana

Från Romulus och Remus till Västroms fall.
Skriv svar
Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Legio XXII Deiotariana

Inlägg av tyskaorden » 12 november 2004, 15:42

Läste nyligen boken " The Complete Roman Army" där denna Legion nämns. Namnet syftar på kung Deiotarus av Galatien, denne skall ha utbildats sin armé enligt romerskt mönster. Kejsar Augustus införlivade sedan helt sonika den galatiska armén i den romerska som Legio XXII och gav soldaterna romerskt medborgarskap. Är det någon här som har mer information om denna ovanliga Legion?

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 22 november 2004, 13:30

Enligt boken jag nämnde så skulle Legionen troligen ha förintats i strid någon gång under Hadrianus regeringstid.

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 22 november 2004, 17:27

Rent allmänt kan man berätta, att Augustus upplevde en hel del ekonomiska svårigheter med att värva trupper - och kanske framför allt att ge dem avgångsvederlag så småningom. Detta var huvudorsaken till att hären hölls på 20 legioner och inte gärna flera! Problemet löstes bl.a. med att man förlängde tjänstgöringstiden.
Om Augustus kunde få ett färdigtutformat färdigvärvad legion, som man kanske inte behövde heller betala så mycket avgångsvederlag - speciellt inte med mark i Italien - då var ju mycket vunnet för honom!

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem

Inlägg av Olof Ekström » 22 november 2004, 17:46

Det kanske inte har med varannat att göra, men jag kom att tänka på en sak jag nyligen stötte på - i Jordanes beskrivning av slaget vid Katalauniska fälten (Châlons) omnämns i Aëtius armé en grupp Jordanes benämner olibrones, "en gång romerska soldater och nu härens blomma". Någon som vet vad dessa olibrones är för filurer?

/ Olof

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 22 november 2004, 17:51

Inte en aning om vad olibrones var för ena.
Men att romarna inte var den härens blomma är en sak som är klar.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 22 november 2004, 18:50

Olof Ekström skrev:Det kanske inte har med varannat att göra, men jag kom att tänka på en sak jag nyligen stötte på - i Jordanes beskrivning av slaget vid Katalauniska fälten (Châlons) omnämns i Aëtius armé en grupp Jordanes benämner olibrones, "en gång romerska soldater och nu härens blomma". Någon som vet vad dessa olibrones är för filurer?

/ Olof
Det verkar som de var en av de stammar som stred tillsammans med Aëtius. Tydligen hade de tjänstgjort i den romerska arméns hjälptrupper tidigare. I ditt citat skall du nog lägga till ... och nu den allierade härens blomma.

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem

Inlägg av Olof Ekström » 22 november 2004, 19:29

Det vore nog iofs korrektare att skriva så - tack.

Jordanes-citatet är f.ö. min egen översättning från Mierov så felet är mitt eget (utifall att någon undrar...). Mierov har "allierade hären", precis som du föreslår.

Skriv svar