Quiz: Flaggor
- Johan Elisson
- Medlem
- Ralf Palmgren
- Medlem
Flagg-quiz
Det är frågan om ett historiskt land i Europa. Riket existerade för hundra år sedan. Området finns självfallet kvar men inte längre i form av en självständig stat.
- Johan Elisson
- Medlem
- Wolfblitzer
- Medlem
- Ralf Palmgren
- Medlem
Flagg-quiz
Om ett område är ett konungarike, är det då inte ett rike i Europa? Är inte ett rike i Europa en självständig stat? Du fick mig att börja fundera på om det verkligen är en självständig stat eller inte! Varför skulle de ha haft kungar om inte kungarna var suveräna härskare?
Det här området var alltså ett kungarike med en egen kung, med en egen huvudstad, egen flagga, hymn samt statsminister. Är inte alla dessa olika faktorer som indikerar på att området var självständigt?
Det här området var alltså ett kungarike med en egen kung, med en egen huvudstad, egen flagga, hymn samt statsminister. Är inte alla dessa olika faktorer som indikerar på att området var självständigt?
- Johan Elisson
- Medlem
När du uttrycker dig som du gör så misstänker jag att det rör sig om en av de två(?) tyska områden som hade en lite speciell status, Bayern och ett område till, Sachsen eller Baden-Württemberg om jag inte minns fel. Dessa två områden förde åtminstone egna trupper under första världskriget, i den mening att namnet på området ingick i förbandsnamnen. Om dessa fortfarande klassades som kungariken eller inte vid tidpunkten vet jag inte, men självständiga var de ju i alla fall inte då de ingick i det Tyska riket. Jaja, när svaret kommer upp så får jag kolla närmare på vad ett rike innebär.
Eftersom Bayern har en blåvit flagga gissar jag på Sachsen eller Baden-Württemberg.
/Johan
Eftersom Bayern har en blåvit flagga gissar jag på Sachsen eller Baden-Württemberg.
/Johan
- Ralf Palmgren
- Medlem
Flagg-quiz
Du är på hett område. För det första var det FYRA kungariken i det Tyska Kejsardömet (Imperial Germany 1871-1918) och inte två:
Preussen
Bayern
Sachsen
Württemberg
Dessa fyra var erkända som kungariken ända fram till året 1918 då Deutsches Kaiserreich slutade existera.
Baden var däremot ALDRIG ett Konungarike! Det var ett av de sex Großherzogtümer som existerade.
Vad är då ditt slutgiltiga svar?
Königreich Sachsen eller Königreich Württemberg?
Preussen
Bayern
Sachsen
Württemberg
Dessa fyra var erkända som kungariken ända fram till året 1918 då Deutsches Kaiserreich slutade existera.
Baden var däremot ALDRIG ett Konungarike! Det var ett av de sex Großherzogtümer som existerade.
Vad är då ditt slutgiltiga svar?
Königreich Sachsen eller Königreich Württemberg?
- Ralf Palmgren
- Medlem
Flagg-quiz
Det är alldeles korrekt Probstner. Det var den officiella flaggan för Konungariket Württemberg eller Königreich Württemberg (26.12.1805-29.11.1918) under bland det Tyska Kejsarrikets dagar (Deutsches Kaiserreich). Frågan var klurigt men korrekt ställd. Det officiella namnet var Konungariket Württemberg, Königreich Württemberg, The Kingdom of Württemberg... 8)
- Ralf Palmgren
- Medlem
Flagg-quiz
Detta är egentligen inte en flagg-fråga utan en geografi-fråga. Konungariket Württemberg var alltså inte ett självständigt rike fast kungen var suverän härskare inom sitt eget område? Hur är det idag, är Württemberg en egen tysk delstat? Vilken är dess huvudstad är det fortfarande Stuttgart? Kan någon berätta lite om detta tyska område eller finns det någon bra länk till någon sida?