Israels kärnvapenprogram
Israels kärnvapenprogram
Finns det någon som kan något om detta?
- När påbörjade Israel detta program?
- Åstakom man på egen hand kärnvapnen eller fick man hjälp av någon annan kärnvapenmakt?
- Vilka var de politiker som drog igång det hela?
- Vad är syftet (kärnvapendoktrinen), är det frågan om avskräckning (mot civila mål) elller har man skaffat sig ett taktiskt vapen för att slå mot finentliga pansardivisioner?
- Har man genomfört några provsprängningar?
- Vilka vapenbärare har man?
- Hur stor anses arsenalen vara idag?
- Vet man om Israels anskaffning av kärnvapen lett till motåtgärder i grannländerna, dvs har det i det tysta kanske redan påbörjats kärnvapenprogram i arabstater som Syrien eller Egypten?
Om det är någon som har några lästips om detta ämne tas det tacksamt emot, tackar på förhand.
- Åstakom man på egen hand kärnvapnen eller fick man hjälp av någon annan kärnvapenmakt?
- Vad är syftet (kärnvapendoktrinen), är det frågan om avskräckning (mot civila mål) elller har man skaffat sig ett taktiskt vapen för att slå mot finentliga pansardivisioner?
- Vet man om Israels anskaffning av kärnvapen lett till motåtgärder i grannländerna, dvs har det i det tysta kanske redan påbörjats kärnvapenprogram i arabstater som Syrien eller Egypten?
Om det är någon som har några lästips om detta ämne tas det tacksamt emot, tackar på förhand.
- Mathias Forsberg
- Medlem
Re: Israels kärnvapenprogram
Det mesta är ju höljt i dunkel, av naturliga skäl. Israel brukar uppskattas ha ca 50 - 100 kärnladdningar. Troligen av så väl taktisk som strategisk eller avskräckande karaktär.LasseMaja skrev:
Finns det någon som kan något om detta?
Vapenbärare bör vara flyg och ev (raket)artilleri. Några kryssningsrobotar eller likn har jag aldrig hört talas om. Ett sådant program är mycket dyrt (vilket bl a Pakistan & Nordkorea fått erfara) och skulle vara en orimlig börda för en redan ansträngd israelisk ekonomi. USA lär knappast ha exporterat några robotvapen i tysthet.
Huruvida detta lett till "motåtgärder" bland arabstaterna är en fråga av hönan & ägget karaktär. Det är ju inte ens säkert att Israel startade först, bara att man utvecklade operativa vapen först. Om inte annat har ju arabstaterna gott om BC-vapen.
Israel slog även till mot Iraks kärnvapenprogram 1983, då israeliskt attackflyg slog ut Iraks primära facilitet för framställande av kärnvapen. Detta ledde till ett internationellt ramaskri 1983, men applåderades plötsligt sju år senare inför Gulfkriget
/Forsberg
Japp det är höljt i dunkel, just därför är det så intressant. Du har inga årtal på när man framställde de första vapnen?
Hur fick man tag på klyvbart material, har Israel ett eget kärnkraftsprogram?
Arabstaterna har BC-vapen säger du, vilka arabstater syftar du på då?
Har även Israel BC-vapen?
Jag tycker vi lämnar Irak där hän, annars hamnar vi direkt på politik. Det är Syrien och Egypten som jag ser som mer intressanta, har även dessa länder kärnvapenprogram eller BC-vapen program?
Arabstaterna har BC-vapen säger du, vilka arabstater syftar du på då?
Har även Israel BC-vapen?
Jag tycker vi lämnar Irak där hän, annars hamnar vi direkt på politik. Det är Syrien och Egypten som jag ser som mer intressanta, har även dessa länder kärnvapenprogram eller BC-vapen program?
Hittade det här, kanske kan intressera dig:LasseMaja skrev:Japp det är höljt i dunkel, just därför är det så intressant. Du har inga årtal på när man framställde de första vapnen?
(Artikeln behandlar Indien, Israel och Pakistans kärnvapenprogram)...
ISRAEL: Den annorlunda tröskelstatenUtrikesanalys nr 27 1999 av Jan Prawitz, Utrikespolitiska Institutet skrev:Man har sedan 50-talet drivit en halvstor kärnreaktor i Dimona i Negevöknen och teoretiskt kunnat framställa atomsprängmedlet plutonium i tillräcklig mängd för flera hundra laddningar. Om man också gjort det vet bara några få personer.
Israels säkerhets- och försvarssituation är inte avundsvärd. Man har världens högsta försvarskostnader per capita. Att avskräcka fiender med kärnvapen vore en logisk tanke så länge som detta inte inspirerar andra att svara med samma mynt.
Men istället för en öppen atombeväpning har Israel sedan länge valt en "tvetydighetspolitik" (policy of ambiguity). Dels förklarar man att Israel inte kommer att vara först att föra in kärnvapen i Mellanöstern. Dels gör man ingenting för att dementera alla rykten om att Israel redan är en kärnvapenmakt. Denna politik att hålla omvärlden på halster har blivit en stor framgång. De flesta bedömare utgår från att Israel är en kärnvapenmakt. Alla som berörs direkt utgår ifrån det i sin planering.
En tidigare generaldirektör för Israels atomenergikommission, Dr S. Freier, sade på en konferens i Sverige i början av 90-talet, att tvetydighetspolitiken har tre direkta syften. Den ingjuter tillförsikt hos israelerna i tider av förstämning. Den skapar återhållsamhet hos Israels fiender. Och den befriar andra stater från att ta ställning till en delikat kärnvapenfråga.
Israel har goda skäl att fortsätta den förda politiken och att inte följa Indiens och Pakistans exempel. Ty, som professor Shai Feldman, direktör för det kända Jaffee-centret för strategiska studier vid Tel Aviv-universitetet, framhöll vid sitt besök nyligen vid Utrikespolitiska Institutet, så är Israels allra viktigaste försvarsfaktor USAs stöd, som inte får riskeras. En kärnexplosion skulle enligt lag tvinga den amerikanska kongressen att avbryta stödet och införa sanktioner, vilket Indien och Pakistan fick erfara. Följaktligen har Israel kunnat skriva på förbudet mot alla kärnvapenprov, dock inga andra nedrustningsavtal om kärnvapen.
Därtill kan sägas att de få personer, som verkligen vet om Israel har kärnvapen och i så fall hur många, knappast säkert kan veta om dessa - som aldrig provats - faktiskt kommer att fungera.
Men än viktigare är att inte tillämpa öst-väst-konfliktens analys på Mellanöstern. Om Israel i en militär konflikt skulle sätta in kärnvapen, så skulle förödelsen naturligtvis bli omfattande lokalt. Men man skulle inte behärska världen nästa morgon. Den politiska situation i världen som då skulle möta skulle knappast vara till fördel för Israel i något avseende.
Israels eventuella kärnvapen kan därför inte användas militärt för något vettigt syfte utan gör bäst nytta som grund för rykten. Så länge omvärlden tror att Israel är en kärnvapenmakt, gör det mindre hur hårdvaran är. Den behöver inte ens finnas. Analysen förutsätter att Israel är ensamt om kärnvapenmaktsrykte i Mellanöstern och torde hålla en tid till.
Bland andra stater i området är det bara Irak och Iran, som har några förutsättningar att skaffa egna kärnvapen och då först på många års sikt. Den tiden skulle dock kunna förkortas om kärnsprängmedel från Ryssland blev tillgängliga, vilket hittills inte varit fallet.
Irak har bevisligen BC-vapen, eller iaf haft.LasseMaja skrev:Arabstaterna har BC-vapen säger du, vilka arabstater syftar du på då?
Personligen skulle jag gissa på att Syrien och Egypten har...
Det är väl ganska troligt att man har...LasseMaja skrev:Har även Israel BC-vapen?
Egypten verkar idag iaf vara mer intresserat av nedrustning av kärnvapenarsenalerna, och att bl.a. Israel skriver under Icke-spridningsavtalet.LasseMaja skrev:Det är Syrien och Egypten som jag ser som mer intressanta, har även dessa länder kärnvapenprogram eller BC-vapen program?
Jag är tämligen säker på att båda länderna har både kunskaperna och möjligheten att inleda försök, jag är dock tveksam till hur omvärlden (läs Israel och USA) skulle reagera.
Intressant, men även denna artikel utgörs främst av kvalifiserade gissningar, dock skall jag påpeka att jag inte för den delens skull misstror dom.
Hur är det med mer direkta källor, finns det ingen Israel delaktig i programmet som "läckt" upplysning eller någon politiker eller militär som av "misstag" uttalat sig lite väl öppet?
Hur är det med mer direkta källor, finns det ingen Israel delaktig i programmet som "läckt" upplysning eller någon politiker eller militär som av "misstag" uttalat sig lite väl öppet?
Det enda jag kan tänka mig är väl Mordechai Vanunu som efter att ha läckt om kärnvapenprogrammet till en brittisk tidning kidnappades av MOSSAD och fördes tillbaka till Israel där han dömdes till ett långvarigt fängelsestraff.LasseMaja skrev:Hur är det med mer direkta källor, finns det ingen Israel delaktig i programmet som "läckt" upplysning eller någon politiker eller militär som av "misstag" uttalat sig lite väl öppet?
Det har dock ifrågasatts om han egentligen var en avhoppare utan istället agerade med den israeliska statens godkännande för att låta grannländerna veta att Israel de facto har tillgång till kärnvapen.
Tyvärr är dock problemet att Israel, till skillnad mot t.ex. Indien och Pakistan inte öppet visar att de har Kärnvapen (dvs inga kärnvapenprov och uppvisande av raketer), vilket gör att det mesta angående Israels kärnvapen program tyvärr blir ganska löst baserade på gissningar o.s.v..
Jag tror dock de flesta är tämligen eniga om att Israel är i besittning av kärnvapen .
Här har du lite länkar:
Israel's Nuclear Weapons - A Case Study
THE THIRD TEMPLE'S HOLY OF HOLIES: ISRAEL'S NUCLEAR WEAPONS
Israel 'may have 200 nuclear weapons
Nuclear Weapons
(här finns även en hel del länkar till andra sidor om Israels kärnvapenprogram.
- Mathias Forsberg
- Medlem
En av länkarna talar intressant nog om israeliska raketer av typen Jeriko-1 och Jeriko-2, så uppenbarligen existerar det ett israeliskt reketprogram.
Lassemaja: jag tänkte i första hand på andra stater än Irak, främst Syrien, Egypten och Libyen. Även om dessa stater inte har lager av denna typ av stridsmedel, kan de säkerligen producera större mängder av dem på relativt kort tid. Precis som större delen av EU-staterna eller Sydamerikanska stater. Detsamma gäller ju f ö även med kärnvapen, vilket Sydafrika visade.
Inga arabstater satte ju dock in kemvapen varken 1967 eller 1973, trots att krigen (åtminstone sexdagarskriget) syftade till att utplåna Israel.
/Forsberg
Lassemaja: jag tänkte i första hand på andra stater än Irak, främst Syrien, Egypten och Libyen. Även om dessa stater inte har lager av denna typ av stridsmedel, kan de säkerligen producera större mängder av dem på relativt kort tid. Precis som större delen av EU-staterna eller Sydamerikanska stater. Detsamma gäller ju f ö även med kärnvapen, vilket Sydafrika visade.
Inga arabstater satte ju dock in kemvapen varken 1967 eller 1973, trots att krigen (åtminstone sexdagarskriget) syftade till att utplåna Israel.
/Forsberg
Mordechai Vanunu gripen igen, Vanunu känd för sin kamp emot Israeliska massförstörelsevapen nekades nyligen möjligheten till politisk asyl i Sverige. Vanunu har efter frisläppandet inte varit tillåten att resa eller att umgås med utlänningar men är nu som sagt var gripen igen av den Israeliska säkerhetstjänsten. Under sin strafftid tvingades Varnu att under långa perioder sitta i total isolering något som Israel starkt kritiserades för.
- Mathias Forsberg
- Medlem
Sydafrika hade sex kärnladdningar som de avvecklade under 1990-talet. Någon provsprängning har jag däremot aldrig hört talas om. En sådan borde också ha gett seismografiskt utslag.hasseman skrev:Samarbetade inte Israel och Apharteid regimen i Sydafrika på 80-talet gällande ett gemensamt kärnvapenprogram?
Har för mej att de nån gång sprängde en hemlig laddning i Sydatlanten runt 1985?
Nån som vet nått om detta?
- Kapten_Gars
- Medlem
Inte om provsprängningen sker som en luftbrisad över sydadlantens mest otillgängliga områden. Säkra offentliggjorda bevis finns inte men '85 eller '86 så uppmättes förhöjda strålningsnivåer över havet syd Sydafrika.Mathias Forsberg skrev:Sydafrika hade sex kärnladdningar som de avvecklade under 1990-talet. Någon provsprängning har jag däremot aldrig hört talas om. En sådan borde också ha gett seismografiskt utslag.hasseman skrev:Samarbetade inte Israel och Apharteid regimen i Sydafrika på 80-talet gällande ett gemensamt kärnvapenprogram?
Har för mej att de nån gång sprängde en hemlig laddning i Sydatlanten runt 1985?
Nån som vet nått om detta?
http://www.msnbc.com/news/wld/graphics/ ... ael_dw.htm
Grafisk framställning.
Grafisk framställning.
-
Gutekrigaren
- Medlem
- Mathias Forsberg
- Medlem
Om de var monterade eller ej spelar väl mindre roll, eftersom en sådan process tar mindre än en timma (dvs troligen kortare tid än att hinna få insatsorder). Däremot är det ju precis ett sådant scenario de israeliska kärnvapnen är till för så jag misstänker att man skulle ha vedergällt 1991.Gutekrigaren skrev:Vet någon om det stämmer att Israel monterade kärnladdade robotar på sina flygplan under Gulfkriget, i syfte att slå ut Bagdad om någon av Saddam Husseins SCUD-robotar varit NBC-laddad?
Mvh Petter
Amerikanska diplomater fick ägna stor möda åt att hålla tillbaka israeliska flyganfall 1991. Israel är vana att agera snabbt och på egen hand.