Erik Eriksson Läspe och halte
Tror källmaterialet är tunnt kring detta.
Att Erik i form av omyndig kung under ett råd på något sätt provocerat detta råd och dess ledare Knut Långe år 1229 och förlorar vid slaget vid Olustra (eller snarare hans armé, hav då 13 år gammal) och flyr till Danmark säger i alla fall Erikskrönikan tydligt. Hans mor var danska, men om han därför bodde vid ett dåtida danska hov eller inte kan ju vara intressant att fundera över, Danmark började ju strängt taget vid den här tiden i Halland, och möjligen kan man tänka sig att han uppehöll sig med "trogna" stridsmän i närheten av gränsen för att kunna gå in i stt rike, vid första bästa chans.
Erikskrönikan säger:
Thz war tha folkunga rothe
the waro konungenom mest a mothe
The striddo mz honom ok wnno sigher
ok giordo skadha mykin ok digher
J Olustrom stodh thera strid swa stark
at erik konunger flydde til danmark
konungen ok hans men the flyddo
the waro tha flere som knwte lyddo
Sidhan wart knuter til konung walder
ok liffde ther epter skaman alder
liffde ther epter skaman riidh
Ok sidhan wart ather en annor strid
Erik konung war tha ey seen
ok kom tha i rikit ather i geen
Att Erik i form av omyndig kung under ett råd på något sätt provocerat detta råd och dess ledare Knut Långe år 1229 och förlorar vid slaget vid Olustra (eller snarare hans armé, hav då 13 år gammal) och flyr till Danmark säger i alla fall Erikskrönikan tydligt. Hans mor var danska, men om han därför bodde vid ett dåtida danska hov eller inte kan ju vara intressant att fundera över, Danmark började ju strängt taget vid den här tiden i Halland, och möjligen kan man tänka sig att han uppehöll sig med "trogna" stridsmän i närheten av gränsen för att kunna gå in i stt rike, vid första bästa chans.
Erikskrönikan säger:
Thz war tha folkunga rothe
the waro konungenom mest a mothe
The striddo mz honom ok wnno sigher
ok giordo skadha mykin ok digher
J Olustrom stodh thera strid swa stark
at erik konunger flydde til danmark
konungen ok hans men the flyddo
the waro tha flere som knwte lyddo
Sidhan wart knuter til konung walder
ok liffde ther epter skaman alder
liffde ther epter skaman riidh
Ok sidhan wart ather en annor strid
Erik konung war tha ey seen
ok kom tha i rikit ather i geen
-
hans lindquist
- Medlem
Re: Erik Eriksson Läspe och halte
[quote="wreezig"]Har för mig att det funnits någon kung i Sveriges historia som haft tillägget "den halte och lytte" i namnet.
Stämmer detta och i så fall vem , var , när???
Och hur kunde en person med dom handikappen kunna bli kung??[/quote]
Erik den läspe och halte utpekas av hävd som staden Grönköpings (belägen i Västergötland mellan Hjo och Skövde) grundare.
mvh
Hasse L
Stämmer detta och i så fall vem , var , när???
Och hur kunde en person med dom handikappen kunna bli kung??[/quote]
Erik den läspe och halte utpekas av hävd som staden Grönköpings (belägen i Västergötland mellan Hjo och Skövde) grundare.
mvh
Hasse L
Jag vet att detta är en gammla tråd, men jag bara måste rätta till ett oemotsagt påstående så ingen blir förvirrad i all evinnerlighet.
Grönköping finns inte!
För att göra det helt tydligt så är Grönköping en fiktiv stad utan verklighetsförankring som inte har någonting med riktig historia att göra (det finns inte ens geografiskt).
Däremot är ju Grönköping ett intressant fenomen, med egen tidning, egna myter o.s.v. En slags romantiskt "Ankeborg" lixom. Men att på allvar knyta an historiska personer till det är ganska galet.
Grönköping finns inte!
För att göra det helt tydligt så är Grönköping en fiktiv stad utan verklighetsförankring som inte har någonting med riktig historia att göra (det finns inte ens geografiskt).
Däremot är ju Grönköping ett intressant fenomen, med egen tidning, egna myter o.s.v. En slags romantiskt "Ankeborg" lixom. Men att på allvar knyta an historiska personer till det är ganska galet.
Här måste jag, som den vän av ordning jag är, kraftfullt protestera.
Självfallet existerar Grönköping i sinnevärlden! Konstigt vore väl annars!
Hasse Z, som var den verklige grundaren av Grönköping(s Veckoblad), var mer bevandrad i den svenska historien än vad som är allmänt känt.
I själva verket var det så, att det någon gång, kanske i tidernas gryning, fanns en liten handelsplats vid stranden av Göta älv som kallades för Grönköp, alldeles där den gröna ån Grönån flyter ut. Platsen växte i anseende och betydelse, men på grund av det vi alla känner som historiens vingslag, beslutades att upprätta ytterligare en handelsplats en bit norrut, till Lödöse. Men ännu 1550 nämns i jordeboken en handelsplats vid namn Grönekiöping.
Det starka stöd Lödöse erhöll från in- och utländska köpmän gjorde att den förhållandevis och jämförelsevis lilla bondköpingen så småningom utkonkurrerades. Men beteckningen köping hade den dock kvar ända in på 1600-talet.
Kanske var det de högmodiga, högfärdiga och som spärrballonger uppblåsta in- och utländska borgarna i Lödöse som först började förlöjliga bondköpingen, som kämpade en ojämn kamp för sin tillvaro. Denna kråkvinkelstämpel levde kvar så lång tid, och spred sig ända till den sfär i vilken historia och kultur blir till, vilket ofta händer med vad man kan se som en möjlighet till förnedrande och förlöjligande av landsortsborna, och där snappade Hasse Z upp uttrycket. Kanske skall man rent av se hans förläggande av köpingen till Västergötland som en försiktig hyllning och ett erkännande av denna lilla orts slit för att bevara sitt namn och minnet av fornstora dar?
Så visst Franq, kan man knyta an historiska personer till Grönköping! Ta Hasse Z till exempel! Och Erik läspe och halte, ty kan inte han ha gett köpingen Lödöse ett för Grönköpingsborna förhatligt stadsprivilegiebrev? Kom ihåg att ett sådant brev gavs snart sagt av varje regent. Detta måste naturligtvis ha varit en nagel i ögat på Grönköpingsborna, och minnet har så levt kvar ända tills Hasse Z:s dagar, fast då naturligtvis i omvänd betydelse, enligt vad en entertainer kan tillåta sig. Konstnärlig frihet, per se.
Självfallet existerar Grönköping i sinnevärlden! Konstigt vore väl annars!
Hasse Z, som var den verklige grundaren av Grönköping(s Veckoblad), var mer bevandrad i den svenska historien än vad som är allmänt känt.
I själva verket var det så, att det någon gång, kanske i tidernas gryning, fanns en liten handelsplats vid stranden av Göta älv som kallades för Grönköp, alldeles där den gröna ån Grönån flyter ut. Platsen växte i anseende och betydelse, men på grund av det vi alla känner som historiens vingslag, beslutades att upprätta ytterligare en handelsplats en bit norrut, till Lödöse. Men ännu 1550 nämns i jordeboken en handelsplats vid namn Grönekiöping.
Det starka stöd Lödöse erhöll från in- och utländska köpmän gjorde att den förhållandevis och jämförelsevis lilla bondköpingen så småningom utkonkurrerades. Men beteckningen köping hade den dock kvar ända in på 1600-talet.
Kanske var det de högmodiga, högfärdiga och som spärrballonger uppblåsta in- och utländska borgarna i Lödöse som först började förlöjliga bondköpingen, som kämpade en ojämn kamp för sin tillvaro. Denna kråkvinkelstämpel levde kvar så lång tid, och spred sig ända till den sfär i vilken historia och kultur blir till, vilket ofta händer med vad man kan se som en möjlighet till förnedrande och förlöjligande av landsortsborna, och där snappade Hasse Z upp uttrycket. Kanske skall man rent av se hans förläggande av köpingen till Västergötland som en försiktig hyllning och ett erkännande av denna lilla orts slit för att bevara sitt namn och minnet av fornstora dar?
Så visst Franq, kan man knyta an historiska personer till Grönköping! Ta Hasse Z till exempel! Och Erik läspe och halte, ty kan inte han ha gett köpingen Lödöse ett för Grönköpingsborna förhatligt stadsprivilegiebrev? Kom ihåg att ett sådant brev gavs snart sagt av varje regent. Detta måste naturligtvis ha varit en nagel i ögat på Grönköpingsborna, och minnet har så levt kvar ända tills Hasse Z:s dagar, fast då naturligtvis i omvänd betydelse, enligt vad en entertainer kan tillåta sig. Konstnärlig frihet, per se.
Nu blir jag aldeles yr i mössan. Eftersom jag inser att det inte är den första april riktigt ännu så ser jag fram emot att få lära mig något nytt 
Jag känner till att det finns en plats i Göteborgstrakten, med vikingatida anknytning som I DAG kallas Grönköping. Men att det skulle finnas källor som hänvisade historiska personr till denna plats är för mig ett mysterium.
På http://www.alevikingatid.nu/vikingatid.htm# kan man läsa:
Men jag undrar så, vad finns för källor på att dette hette så under vikingatid/tidig medeltid och framförallt vad finns för källor att Erik L&H hade något med detta att göra?
Jag känner till att det finns en plats i Göteborgstrakten, med vikingatida anknytning som I DAG kallas Grönköping. Men att det skulle finnas källor som hänvisade historiska personr till denna plats är för mig ett mysterium.
På http://www.alevikingatid.nu/vikingatid.htm# kan man läsa:
Grönköping
Grönköping betyder ”handelsplatsen vid Grönå”. Ordet köping är ett vikingatida inlån från fornengelskan och betyder handelsplats. Enligt traditionen skall där Grönån och Forsån möts en vikingatida handelsplats ha legat.
Men jag undrar så, vad finns för källor på att dette hette så under vikingatid/tidig medeltid och framförallt vad finns för källor att Erik L&H hade något med detta att göra?
-
Jurgen Wullenwever
- Medlem
Re:
Dan Koehl skrev: Men en fråga har jag som jag nte fattar. Varför väljer man birgers son Valdemar, om Magnus är äldre?
Om "lille" Valdemar föddes 1239 och "halvvuxne" Magnus 1240, så är väl Valdemar ett år äldre, och kanske därmed den rimligaste kandidaten, eller fattar jag det hela fel?Stefan skrev:Hu, vilken utredning, till slut frågar du:
Varför lille Valdemar och inte den halvvuxne Magnus? Antagligen av samma skäl som att Erik LoH tilläts bli kung: en ofarlig kung är många gånger bekvämare än en kraftfull konung. Gåtan här är möjligen att Valdemar valdes delvis mot Birgers vilja; det antas att Joar Blå gjorde Birger en stor tjänst, men frågan är om det var kanske tvärtom, att välja den lille Valdemar var i själva verket försök till kupp mot Birger?
Jag halkade in på den här gamla tråden när jag letade efter något som nämnde det här med ”ladulås”, så det känns som om jag kanske skriver på fel ställe, men i alla fall ...Dan Koehl skrev:Jag fick lära mig i skolan att kung Magnus satte lås för bondens lada, utan att det egentligen så värsta förklarades kring det hela. Möjligen kan det stå något om detta i gamla upplandslagen eller västgötalagen. Senare har jag stött på uppgiften att han hade ett andra namn Ladislaus, ärvt från (polska) förfäder, vilket låter mera troligt.catshaman skrev: En sak jag råkade in på är att Magnus Ladulås tycks ha fått sitt tillnamn av samtiden, eftersom det finns i Vadstenas diarium. Sen är det en annan sak att flera kungar än Magnus utfärdade förbud mot adelns våldgästning utan större framgång
ha det catshaman
Jag hade för mig att Ladulås av latiniseringen Ladislaus var en tanke som hade avvisats, men när jag läste internetinlägg om det, så verkar det fortfarande vara en gångbar teori. En sak som möjligen skulle göra ett slaviskt ursprung för namnet än mer troligt har att göra med hans ungefär lika gamle broders namn. Valdemar är en skandinavisk omstöpning av det slaviska Vladimir, och att då näste son får namnet Vladislav, med samma förled och variation av efterleden, är en ganska rimlig händelse, må vara att uppkallelsen redan då var den dominerande namngivningsprincipen, snarare än de äldre variation och allitteration. Att sedan Valdemar råkar vara uppkallad efter tidigare namnar i Danmark ändrar inte detta, namnformerna borde ha betraktats som likvärdiga. Olyckligtvis har jag inte läst vad Henrikson och Harrison och andra har skrivit om detta, och de borde nog ha nämnt detta redan. Vem var först att framlägga den teorin? I ”Svensk historia” av Alf Henrikson, 1963/1966, låter det som om någon annan skrivit om det:
Jag undrar vad som står i Vadstenadiariet om ”Ladulås”, mer exakt? Tolkningen ”ladulås” sägs ju beläggas först från 1400-talet.Alf Henriksson skrev: Ett modernt antagande som låter sannolikt är att han i själva verket hette Magnus Ladislaus, vilket är den latinska formen av det slaviska förnamnet Vladislav. Att han var döpt till det kan inte bevisas men är i och för sig mycket rimligt, ty han var av slavisk släkt på mödernet; hans mormor bar det främmande namnet Rikissa som sedan gick i arv i familjen, ty så hette både hans syster och hans dotter.
- Anders Nyman
- Medlem
Jag satt och tittade lite på inläggen i denna tråd, jag fick en tanke. Jag blev lite nyfiken vart Erik Eriksson har sin viloplats (Grav) är det någon som vet. 
Om jag inte missminner mig från tidigare besök, Varnhem. Väl värt ett besök då flera svenska medeltidskungar finns begravda där samt ruinerna av klostret. Dessutom är det inte långt till Axvalls pansarmuseum (och Skara sommarland för blomma och barn då Far har betydligt viktigare saker för sig!
)
PS. Undrar om Varnhemshumorn fortfarande finns att beskåda - "Brandfordonstrafik förbjuden" m.anl. av att brandkåren brände ned halva Varnhem för sådär 20 år sedan.
PS. Undrar om Varnhemshumorn fortfarande finns att beskåda - "Brandfordonstrafik förbjuden" m.anl. av att brandkåren brände ned halva Varnhem för sådär 20 år sedan.
- Anders Nyman
- Medlem
Jag skulle gärna villja besöka Varnhem vid tillfälle.. Som jag kan förstå så finns det så otroligt mycket historia runt varnhem och trakterna där omkring när det gäller Sveriges stolta historia.. Det var synd att jag ej hann med ett besök där vid varnhem när jag änndock var i samma kommun som detta ställe för två veckor sedan. Men det går ju flera tåg. 
-
Christer Samuelsson
- Medlem
Re:
"Har hört ?"Widsith skrev:Hej!
Jag undrar var Erik läspe och halte befann sig mellan 1229 och 1234. Jag har hört att han gömdes i Danmark, men var?
Sedan har jag också hört att det var under resan från Danmark tillbaka till Sverige som han ådrog sig den skada som sedan gav honom tillnamnet "halte", stämmer det?
Vänligen
Vad är det för hymlande, spott ut för bövelen.
Ännu vänligare
Christer Samuelsson
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Re: Re:
Men bäste Christer, du kan väl läsa att den stackars Widsith har glömt var han har hört det?Christer Samuelsson skrev:"Har hört ?"Widsith skrev:Hej!
Jag undrar var Erik läspe och halte befann sig mellan 1229 och 1234. Jag har hört att han gömdes i Danmark, men var?
Sedan har jag också hört att det var under resan från Danmark tillbaka till Sverige som han ådrog sig den skada som sedan gav honom tillnamnet "halte", stämmer det?
Vänligen
Ännu vänligare
Christer Samuelsson
Vi får allt i god kamratlig skalmansanda försöka hjälpa Widsith med att komma på var han har hört det, så vi kan kontrollera uppgiften tillsammans.Widsith skrev:Jag har hört att han gömdes i Danmark, men var?
-
Christer Samuelsson
- Medlem
Re: Re:
Ja se det var ju dumt. Jag visste då rakt inte att Per Allan var en känslig ande. Vi kanske kan börja med att han tar till orda själver.Markus Holst skrev:Men bäste Christer, du kan väl läsa att den stackars Widsith har glömt var han har hört det?Christer Samuelsson skrev:"Har hört ?"Widsith skrev:Hej!
Vänligen
Ännu vänligare
Christer Samuelsson
Vi får allt i god kamratlig skalmansanda försöka hjälpa Widsith med att komma på var han har hört det, så vi kan kontrollera uppgiften tillsammans.Widsith skrev:Jag har hört att han gömdes i Danmark, men var?
Utomordentligt vänligt
Christer Samuelsson