Quiz: Kulturhistoria
-
pandersson
- Medlem
Eftersom Mahler inte tillhör dem jag får lyssna på därhemma pga en 4-åring som kräver Bamsesagor och en fru som hävdar att klassisk musik ger huvudvärk så fick jag nöja mig med att läsa librettot. Jag konstaterade där att 1:a delen verkar bygga på Bibeln/religiösa texter. 2:a delen skulle dock vara ur Goethes Faust. Ett verk som jag tyvärr aldrig haft möjligheten att se. Librettot gav dock vissa minnen från den tiden då jag läste drama. Även här fanns Bibeln representerat, de två verken är ju tätt sammankopplade.
-
pandersson
- Medlem
-
pandersson
- Medlem
-
pandersson
- Medlem
Det fanns en tävling som avgjordes när vinnaren räckte ut tungan åt den häst som sålunda blev tvåa - men det var inget hinderlopp, om jag minns rätt.pandersson skrev:Som tur var så var Bamse snäll från början, piska användes varken i första eller andra versionen. Det var ett annat beteende som ansågs olämpligt.
-
pandersson
- Medlem
Hexmaster,
du tänker på Bamse och den lilla åsnan. Där sträcker åsnan ut tungan åt Krösus Sorks häst (Detta var min påtänkta ledtråd). Samma sak gör Billy Boy, fast mot kusken. Andreasson har återanvänt historien. När serien repriserades så vann Billy Boy med en nosspets, inte en tungspets. (Nosen förlängdes helt enkelt).
Frågan är din.
du tänker på Bamse och den lilla åsnan. Där sträcker åsnan ut tungan åt Krösus Sorks häst (Detta var min påtänkta ledtråd). Samma sak gör Billy Boy, fast mot kusken. Andreasson har återanvänt historien. När serien repriserades så vann Billy Boy med en nosspets, inte en tungspets. (Nosen förlängdes helt enkelt).
Frågan är din.
Helt korrekt! En kuggfråga, alltså. I filmen från 1931 - som inte har särskilt mycket mer än namnet gemensamt med boken - så fick Frankenstein en liten slemmig medhjälpare som hette Fritz. I Det våras för Frankenstein, som ju är en parodi på filmen och inte på boken, så fick han heta Igor, och det är ju han som de flesta tänker på.Singer skrev:I boken hade han väl ingen medhjälpare alls?Hexmaster skrev:Här kommer en fråga ur litteraturen: Kan någon tala om vad medhjälparen hette som assisterade Frankenstein när denne skapade monstret?
Varsågod, Singer.