Dûrion Annûndil skrev: För tillfället är väl inställningen snarast att det som går att bekräfta arkeologiskt eller med källor anses trovärdigt, resten får man vara reserverad mot.
Som du säger är det Ostia väl utgrävt och eftersom man inte hittade några spår av Ancus stad, har vissa menat att han aldrig grundade någon. Men det är möjligt att Ancus anlade en stad något vid sidan av det utgrävda området. I det här fallet skulle det enligt Alexandre Grandazzi vara så att den första staden låg på andra sidan floden.Dûrion Annûndil skrev:Angående Ostia, så anlades ett fort där på 300-talet f.Kr, vilket stadsplanen sedan utgick ifrån. Det är väl utgrävt i dagsläget. Att Ancus Martius erövrade städer i rask takt redan på 700-talet är troligen en patriotisk myt för att skaka av sig betydelsen av den etruskiska dominansen sedan den tiden.
Jag vill tillägga att arkeologi inte framhäver Palatinen utan pekar även på Capitolium och Forum. Sedan är det fullt möjligt att de äldsta sju kullarna inte var riktigt desamma som de man vanligtvis tänker på. Sålunda talade man i kulten Septimontium om Germalus, Palatium, Velia, Fagutal, Oppius, Cispius och Caelius.Dûrion Annûndil skrev:Man utgår ifrån att Rom grundades som en sammanslutning av de sju byar som funnits på kullarna sedan sen bronsålder (typ 1400-talet f.Kr). Troligen var det byn på Palatinen som blev dominant (någon gång under Villanova-tid, från 1000-talet till 700-talet), vilket man dock enbart baserar på gamla myter om dess dominans... Man vet ingenting. Visst kan man spekulera kring någon enande personlighet, men det är som sagt enbart spekulationer.
Hm, jag tycker inte att spekulation är rätt ordval. Jag vill hellre kalla det en intelligent uppskattning av olika sannolikheter.
/Marcus