Schakalen
Bruce passar inte som skurk.
Jo, Schakalen med Bruce Willis som skurk är riktigt usel.
Ska jag säga vad jag tycker så passar inte skurkroller in på Willis. Han ska jaga tyska terrorister (Hans Gruber) och vara cool. Svära så att en sjöman skulle rodna, se risig ut i sina roller och vara stentuff.
Han var bäst i Die hard-serien och Pulp Fiction. Dessvärre fick jag aldrig riktigt kläm på vad han spelade för roll i Pulp F.
/Dagwood
Ska jag säga vad jag tycker så passar inte skurkroller in på Willis. Han ska jaga tyska terrorister (Hans Gruber) och vara cool. Svära så att en sjöman skulle rodna, se risig ut i sina roller och vara stentuff.
Han var bäst i Die hard-serien och Pulp Fiction. Dessvärre fick jag aldrig riktigt kläm på vad han spelade för roll i Pulp F.
/Dagwood
Re: Bruce passar inte som skurk.
Dagwood D. Dusseldorf skrev:Jo, Schakalen med Bruce Willis som skurk är riktigt usel.
Han spelade Boxaren som lurade maffian på vadslagningen.
Aja, har man höga förhoppningar på en film (speciellt historiska) från Hollywood får man skylla sig själv.
Dessutom är det inte Brucan som är löjlig utan Richard Gere IRA-Terroristen som jagar honom.
/Dagwood
ZPU-1 då...bovver skrev:Vapnet i Schakalen är en 14,5mm kulspruta som används i luftvärnskanonen ZPU-2 och ZPU-4. I filmen är det dock en enkelpipig som används.
Förvisso, men ett likadant eldrör används på alla tre lavetter, så det rätta hade varit att skriva ZPU-1, ZPU-2 och ZPU-4;)Backis skrev:ZPU-1 då...bovver skrev:Vapnet i Schakalen är en 14,5mm kulspruta som används i luftvärnskanonen ZPU-2 och ZPU-4. I filmen är det dock en enkelpipig som används.
Det är alltså bara eldröret som skildras i filmen.
- Thord Wedman
- Medlem
- Kontakt:
Nja, det är väl ändå så att det är en, två eller fyra kulsprutor, inte eldrör, som sitter monterade i olika lavettage.bovver skrev:Förvisso, men ett likadant eldrör används på alla tre lavetter, så det rätta hade varit att skriva ZPU-1, ZPU-2 och ZPU-4;)Backis skrev:ZPU-1 då...bovver skrev:Vapnet i Schakalen är en 14,5mm kulspruta som används i luftvärnskanonen ZPU-2 och ZPU-4. I filmen är det dock en enkelpipig som används.
I Schakalen används alltså en kulspruta, inte ett eldrör.
Dessutom heter det pipa om kalibern är mindre än 20 mm.
/Thord
Kulsprutan som sitter i ZPU:erna heter KPV:bovver skrev:Förvisso, men ett likadant eldrör används på alla tre lavetter, så det rätta hade varit att skriva ZPU-1, ZPU-2 och ZPU-4;)Backis skrev:ZPU-1 då...bovver skrev:Vapnet i Schakalen är en 14,5mm kulspruta som används i luftvärnskanonen ZPU-2 och ZPU-4. I filmen är det dock en enkelpipig som används.
The single and multiple mounts of the ZPU series all use the basic 14.5mm Vladimirov (KPV) heavy machinegun which is also found mounted in various armored vehicles in both the ground and antiaircraft roles.
ZPU-1
I filmen är kulsprutan monterad på en tripod och fjärrstyrd. Bruce Willis sitter i publiken och styr siktet från sin laptop. Om jag inte missminner mig så var det den långa räckvidden som motiverar valet av KPV:n i filmen.Mako skrev:Låter som ett rätt ruttet val för en lönnmördare. Inget man släpar omkring med i en väska direkt.
Re: Schakalen
Kunde inte instämma mera Hans! 'The Day of the Jackal' från 1973 och baserad på Fredrick Forsyths roman med samma namn tillhör de klassiska thrillerfilmerna. Edward Fox i huvudrollen som 'schakalen' tillhör den kategorin som inga remakes i världen kan återskapa - inte ens med att byta ut hans .22-kalibriga specialvapen med en datormanövrerad storslägga. Upplösningen i Forsyths roman - är t.o.m. bättre (som ofta) än i FILMEN! (för oss åldermän - finns det bara EN Schakal)Hans skrev:För att förvilla oss åldermän så finns det två Schakalen, den riktiga från 1973 och sen något nytt skräp![]()
Jag åsyftar naturligtvis orginalet.
MVH
Hans
- Olof Larsson
- Medlem