Café listar USA:s tio sämsta presidenter

Användarvisningsbild
Angus
Medlem

Café listar USA:s tio sämsta presidenter

Inlägg av Angus » 21 oktober 2004, 11:26

Har inte artikeln för läsning, men presidenter som kom med var bl a:

John F. Kennedy - Grisbukten, Kubakrisen, ledde in USA i Vietnamkriget m m.

Richard Nixon - Watergate...

Jimmy Carter - Naiv.

James Buchanan - Mesigt och ignorant agerande i slavfrågan innan som bidrog till inbördeskrigets utbrott

Att de däremot inte listade t ex Ulysses S. Grant är mycket märkligt, han skulle jag personligen listat bland topp fem. Nu är det ju i och för sig inte Populär Historia vi talar om, men ändå. Någon som har hela listan?

//EMS

LasseMaja
Redaktör emeritus

Inlägg av LasseMaja » 21 oktober 2004, 11:31

Det är till att fördjupa sig i historiska tidsskrifter ser jag. 8)

Användarvisningsbild
Angus
Medlem

Inlägg av Angus » 21 oktober 2004, 11:37

LasseMaja skrev:Det är till att fördjupa sig i historiska tidsskrifter ser jag. 8)
Blev faktiskt förvånad över att tidningen innehåller sådana här artiklar, trodde att det enbart var artiklar av betydligt "grabbigare" slag. Men någon djup analys var det förstås inte. Hur som helst så är det i alla fall en intressant lista öppen för diskussion.

//EMS

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 21 oktober 2004, 12:59

Vad gör en president bra? Tror att Clinton måste varit en av de mest framgångsrika presidenterna, Full fart på ekonomin, "acepterad" utrikespolitik, klarade av "sina" krig (fick ett lyckligt slut ur amrekansk synvinkel) sedan vem han blir avsugen av är en bagatell....det är mellan Mr Mis Cliton.....

Användarvisningsbild
Angus
Medlem

Inlägg av Angus » 21 oktober 2004, 13:18

Ja77 skrev:Vad gör en president bra? Tror att Clinton måste varit en av de mest framgångsrika presidenterna, Full fart på ekonomin, "acepterad" utrikespolitik, klarade av "sina" krig (fick ett lyckligt slut ur amrekansk synvinkel) sedan vem han blir avsugen av är en bagatell....det är mellan Mr Mis Cliton.....
Det är ju verkligen en subjektiv åsikt... Men om en president kör ekonomin i botten, eller tar mutor, eller agerar fegt vid konflikter, anses nog den presidenten som "dålig". F ö fick väl Clinton hyfsad kritik för incidenterna i Somalia?

//EMS

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 21 oktober 2004, 17:33

Har tyvärr inte kollat den tidningen :wink: . Minns du om Herbert Hoover var med? Killen som råkade sitta under kraschen.

Användarvisningsbild
Angus
Medlem

Inlägg av Angus » 21 oktober 2004, 17:47

Perra skrev:Har tyvärr inte kollat den tidningen :wink: . Minns du om Herbert Hoover var med? Killen som råkade sitta under kraschen.
Han borde onekligen vara med... Även om han kanske inte hade fruktansvärt mycket att göra med spektaklet.

Har ett par presidenter som jag på rak arm kan säga varit "dåliga" enligt mig. Utan inbördes ordning:

- Jimmy Carter. Naiv och omyndig att inneha en presidentpost. Gisslankrisen i Teheran är bara ett exempel.

- Ulysses S. Grant. Mer eller mindre en marionett för olika ministrar och lobbygrupper. "Whiskeyringen" och andra mutskandaler nominerar honom till en av de sämsta presidenterna i USA:s historia.

- Andrew Johnson. Visserligen inte lätt att efterträda en av USA:s mest omtyckta presidenter, men hans vaga agerande mot exploateringen av södern ger honom ett stort minus.

Ronald Reagan borde jag egentligen också placera in här, mest p g a hans starka stöd till olika högermiliser i sydamerika. Kompetent och duktig i övrigt dock.

//EMS

Henke
Medlem

Inlägg av Henke » 21 oktober 2004, 17:56

Angus skrev:Ronald Reagan borde jag egentligen också placera in här, mest p g a hans starka stöd till olika högermiliser i sydamerika. Kompetent och duktig i övrigt dock.
Reagan är onekligen intressant. Min upplevelse är att om man frågar amerikaner så sätter många honom bland de absolut bästa presidenterna, med motiveringen att han vann kalla kriget och återställde USAs självförtroende efter Carteråren, medan icke-amerikaner tenderar att tycka att han var korkad och farlig för sin omvärld.

Henrik

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 21 oktober 2004, 17:57

Jag har fått för mig att Martin Van Buren inte var någon höjdare eller trevlig prick...har jag rätt tro?

Reagan är väl den mest populära i modern tid, kanske en av de populäraste överhuvudtaget. Det behöver nödvändigtvis inte betyda att han var en av de bästa.

Henke
Medlem

Inlägg av Henke » 21 oktober 2004, 18:07

William Henry Harrison kan i alla fall räknas till de som uträttat minst. Han hann vara president i ungefär en månad innan han dog i lunginflammation 1841.

Henrik

LasseMaja
Redaktör emeritus

Inlägg av LasseMaja » 21 oktober 2004, 18:31

Angus skrev:Det är ju verkligen en subjektiv åsikt...
I detta ämnet så är nog det enda man kan komma med subjektiva åsikter.

Användarvisningsbild
Angus
Medlem

Inlägg av Angus » 21 oktober 2004, 18:54

LasseMaja skrev:
Angus skrev:Det är ju verkligen en subjektiv åsikt...
I detta ämnet så är nog det enda man kan komma med subjektiva åsikter.
'

Var ungefär det jag ville få fram :)

I fallet Reagan är det väl som med George W. Bush... Kan nog tänka mig att många (i alla fall republikanska amerikaner) kan komma att se honom som en mycket bra president i framtiden, om han hindrar fler terrorattentat mot USA, och får bukt på ekonomin. Omvärlden däremot, kan nog komma att se honom som motsatsen. Allt återstår att se.

//EMS

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 21 oktober 2004, 18:58

Warren G Harding brukar väl räknas som en av de sämsta presidenterna.

http://www.whitehouse.gov/history/presidents/wh29.html

Han utnämde väl också en hel del "mindre lämpliga personer" till viktiga poster. Mutor var väl också ganska utbrett i en del av dessa kretsar...

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 21 oktober 2004, 19:21

Ja Harding var ju en jeppe också ja, golfpresidenten. Han hade ett gäng inkompetenta och korrupta herrar kring sig precis som nämnts. Coolidge som tog över när gubben kolade, var ju inte heller den mest hedersamme kanske. På den tiden lät man helt enkelt det mesta sköta sig självt (nu med, men inte som då)...utom att ställa upp höga tullar utåt.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 21 oktober 2004, 20:02

Jag råkade visst ösa galla över Mimers brunn i någon annan tråd, men Café... Äh... Finns det nån som läser den tidningen? Finns det nån som skriver den?

Harding (1921-23) har jag sett omnämnd som USA:s sämste president på ett par ställen. Att Café tar med JFK på listan tyder snarare på lika delar historielöshet och strävan att vara politiskt inkorrekt (om det finns något besvärligare än folk som strävar efter att vara politiskt korrekta måste det vara dessa).

Kubakrisen - ursäkta - var det inte Kennedy och Chrustjev som löste krisen så att vi slapp ett tredje världskrig? Det var väl i vilket fall inte Kennedys fel att ryssarna tog missiler till Kuba?

Skriv svar