Café listar USA:s tio sämsta presidenter
Café listar USA:s tio sämsta presidenter
Har inte artikeln för läsning, men presidenter som kom med var bl a:
John F. Kennedy - Grisbukten, Kubakrisen, ledde in USA i Vietnamkriget m m.
Richard Nixon - Watergate...
Jimmy Carter - Naiv.
James Buchanan - Mesigt och ignorant agerande i slavfrågan innan som bidrog till inbördeskrigets utbrott
Att de däremot inte listade t ex Ulysses S. Grant är mycket märkligt, han skulle jag personligen listat bland topp fem. Nu är det ju i och för sig inte Populär Historia vi talar om, men ändå. Någon som har hela listan?
//EMS
John F. Kennedy - Grisbukten, Kubakrisen, ledde in USA i Vietnamkriget m m.
Richard Nixon - Watergate...
Jimmy Carter - Naiv.
James Buchanan - Mesigt och ignorant agerande i slavfrågan innan som bidrog till inbördeskrigets utbrott
Att de däremot inte listade t ex Ulysses S. Grant är mycket märkligt, han skulle jag personligen listat bland topp fem. Nu är det ju i och för sig inte Populär Historia vi talar om, men ändå. Någon som har hela listan?
//EMS
Blev faktiskt förvånad över att tidningen innehåller sådana här artiklar, trodde att det enbart var artiklar av betydligt "grabbigare" slag. Men någon djup analys var det förstås inte. Hur som helst så är det i alla fall en intressant lista öppen för diskussion.LasseMaja skrev:Det är till att fördjupa sig i historiska tidsskrifter ser jag. 8)
//EMS
Vad gör en president bra? Tror att Clinton måste varit en av de mest framgångsrika presidenterna, Full fart på ekonomin, "acepterad" utrikespolitik, klarade av "sina" krig (fick ett lyckligt slut ur amrekansk synvinkel) sedan vem han blir avsugen av är en bagatell....det är mellan Mr Mis Cliton.....
Det är ju verkligen en subjektiv åsikt... Men om en president kör ekonomin i botten, eller tar mutor, eller agerar fegt vid konflikter, anses nog den presidenten som "dålig". F ö fick väl Clinton hyfsad kritik för incidenterna i Somalia?Ja77 skrev:Vad gör en president bra? Tror att Clinton måste varit en av de mest framgångsrika presidenterna, Full fart på ekonomin, "acepterad" utrikespolitik, klarade av "sina" krig (fick ett lyckligt slut ur amrekansk synvinkel) sedan vem han blir avsugen av är en bagatell....det är mellan Mr Mis Cliton.....
//EMS
- Perra
- Medlem
- Inlägg: 1762
- Blev medlem: 8 maj 2004, 13:14
- Ort: Vintergatan, ta till höger när det blinkar!
Han borde onekligen vara med... Även om han kanske inte hade så fruktansvärt mycket att göra med spektaklet.Perra skrev:Har tyvärr inte kollat den tidningen. Minns du om Herbert Hoover var med? Killen som råkade sitta under kraschen.
Har ett par presidenter som jag på rak arm kan säga varit "dåliga" enligt mig. Utan inbördes ordning:
- Jimmy Carter. Naiv och omyndig att inneha en presidentpost. Gisslankrisen i Teheran är bara ett exempel.
- Ulysses S. Grant. Mer eller mindre en marionett för olika ministrar och lobbygrupper. "Whiskeyringen" och andra mutskandaler nominerar honom till en av de sämsta presidenterna i USA:s historia.
- Andrew Johnson. Visserligen inte lätt att efterträda en av USA:s mest omtyckta presidenter, men hans vaga agerande mot exploateringen av södern ger honom ett stort minus.
Ronald Reagan borde jag egentligen också placera in här, mest p g a hans starka stöd till olika högermiliser i sydamerika. Kompetent och duktig i övrigt dock.
//EMS
Reagan är onekligen intressant. Min upplevelse är att om man frågar amerikaner så sätter många honom bland de absolut bästa presidenterna, med motiveringen att han vann kalla kriget och återställde USAs självförtroende efter Carteråren, medan icke-amerikaner tenderar att tycka att han var korkad och farlig för sin omvärld.Angus skrev:Ronald Reagan borde jag egentligen också placera in här, mest p g a hans starka stöd till olika högermiliser i sydamerika. Kompetent och duktig i övrigt dock.
Henrik
- Perra
- Medlem
- Inlägg: 1762
- Blev medlem: 8 maj 2004, 13:14
- Ort: Vintergatan, ta till höger när det blinkar!
'LasseMaja skrev:I detta ämnet så är nog det enda man kan komma med subjektiva åsikter.Angus skrev:Det är ju verkligen en subjektiv åsikt...
Var ungefär det jag ville få fram
I fallet Reagan är det väl som med George W. Bush... Kan nog tänka mig att många (i alla fall republikanska amerikaner) kan komma att se honom som en mycket bra president i framtiden, om han hindrar fler terrorattentat mot USA, och får bukt på ekonomin. Omvärlden däremot, kan nog komma att se honom som motsatsen. Allt återstår att se.
//EMS
Warren G Harding brukar väl räknas som en av de sämsta presidenterna.
http://www.whitehouse.gov/history/presidents/wh29.html
Han utnämde väl också en hel del "mindre lämpliga personer" till viktiga poster. Mutor var väl också ganska utbrett i en del av dessa kretsar...
http://www.whitehouse.gov/history/presidents/wh29.html
Han utnämde väl också en hel del "mindre lämpliga personer" till viktiga poster. Mutor var väl också ganska utbrett i en del av dessa kretsar...
- Perra
- Medlem
- Inlägg: 1762
- Blev medlem: 8 maj 2004, 13:14
- Ort: Vintergatan, ta till höger när det blinkar!
Ja Harding var ju en jeppe också ja, golfpresidenten. Han hade ett gäng inkompetenta och korrupta herrar kring sig precis som nämnts. Coolidge som tog över när gubben kolade, var ju inte heller den mest hedersamme kanske. På den tiden lät man helt enkelt det mesta sköta sig självt (nu med, men inte som då)...utom att ställa upp höga tullar utåt.
Jag råkade visst ösa galla över Mimers brunn i någon annan tråd, men Café... Äh... Finns det nån som läser den tidningen? Finns det nån som skriver den?
Harding (1921-23) har jag sett omnämnd som USA:s sämste president på ett par ställen. Att Café tar med JFK på listan tyder snarare på lika delar historielöshet och strävan att vara politiskt inkorrekt (om det finns något besvärligare än folk som strävar efter att vara politiskt korrekta måste det vara dessa).
Kubakrisen - ursäkta - var det inte Kennedy och Chrustjev som löste krisen så att vi slapp ett tredje världskrig? Det var väl i vilket fall inte Kennedys fel att ryssarna tog missiler till Kuba?
Harding (1921-23) har jag sett omnämnd som USA:s sämste president på ett par ställen. Att Café tar med JFK på listan tyder snarare på lika delar historielöshet och strävan att vara politiskt inkorrekt (om det finns något besvärligare än folk som strävar efter att vara politiskt korrekta måste det vara dessa).
Kubakrisen - ursäkta - var det inte Kennedy och Chrustjev som löste krisen så att vi slapp ett tredje världskrig? Det var väl i vilket fall inte Kennedys fel att ryssarna tog missiler till Kuba?