Quiz: Heraldik

Heraldik, fanor och flaggor, insignia, mynt, medaljer m.m.
Låst
Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 16 oktober 2004, 12:09

Kataloniens vapen är de fyra röda stolparna i fält av guld. Huvudstaden Barcelona har det kvadrerade vapnet med st.georgskorset. Många andra städer i Katalonien har även de vapen som inkluderar de "katalonska stolparna".

Angående din fråga om det preussiska kungavapnet Ralf. De många fälten symboliserar de områden över vilken kungen styrde. De tre mittsköldarna är uppifrån och ned markgrevskapet Brandenburg, kungariket Preussen och kombinerat burggrafschaft Nürnberg och Hohenzollerns stammvapen. De övriga fälten startande med hästen i övre inre hörnet och sedan rad efter rad: står för hertigdömet Westfalen, storhertigdömet Posen, hertigdömet Schlesien, storhertigdömet Niederrhein, hertigdömet Sachsen, hertigdömet Engern, hertigdömet Magdeburg, hertigdömet Holstein, hertigdömet Pommern, hertigdömet Lüneburg, hertigdömet Schleswig, hertigdömet Bremen, hertigdömet Wenden, hertigdömet Jülich, hertigdömet Geldern, hertigdömet Kleve, hertigdömet Berg, hertigdömet Kassuben, lantgrevskapet Thüringen, hertigdömet Mecklenburg, hertigdömet Krossen, hertigdömet Lauenburg, lantgrevskapet Hessen, markgrevskapet Ober-Lausitz, delat furstendömet Paderborn och grevskapet Pyrmont, furstendömet Rügen, markgrevskapet Nieder-Lausitz, furstendömet Oranien, furstendömet Ostfriesland, fustendömet Halberstadt, fustendömet Verden, furstendömet Osnabrück, frustendömet Münster, furstendömet Minden, furstendömet Hildesheim, fustendömet Kammin, grevskapet Glatz, furstendömet Moers, fustendömet Fulda, fustendömet Nassau, fustendömet och grevskapet Henneberg, delat grevskapet Mark och grevskapet Ravensberg, grevskapet Veringen, grevskapet Mansfeld, grevskapet Hohenstein, delat grevskapet Tecklenburg och grevskapet Lingen, grevskapet Sigmaringen och till sist länet Frankfurt-am-Main.

Kungen hade också ett mellersta vapen med bara 11 provinsers vapen och ett litet vapen med bara den preussiska örnen.

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem

Heraldik-quiz

Inlägg av Ralf Palmgren » 16 oktober 2004, 12:23

Mats var inne på rätt spår. Däremot hade han ju enligt Tyskaorden (värden) och mig (frågeställaren) fel i att han viste att det är BÅDE
Barcas eller Kataloniens märke. Det är Kataloniens.
Är det verkligen möjligt och rättvist att
Jag ger mig själv rätt!
då han ju sist och slutligen gissade fel.

Vad göra Tyskaorden (värden) är det rätt eller fel? Mats var inne på rätt spår men tydligen gissade fel då han påstod det vara Kataloniens vapen?

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 16 oktober 2004, 14:38

Skall vi gå strikt efter regelboken har ju faktiskt Mats fel då han slutligen gissade på Kataloniens vapen. Det rätta svaret är Barcelona. Så jag dömmer att du Ralf får lägga fram ett nytt vapen.

//MK

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 20 oktober 2004, 13:23

I väntan på Ralf, sticker jag emellan med ett vapen, för en stad som varit aktuell i dagarna.

Bild

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 21 oktober 2004, 11:13

En ledtråd kanske? Staden i fråga ligger i Tyskland.

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 21 oktober 2004, 16:35

Bochum?

/Robert Sköld

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 22 oktober 2004, 13:20

Ja det är rätt Robert. Boken skall vara talande ty. Buch och har använts som emlem för staden sedan slutet av 1300-talet. Den vit-röd rutiga bjälken kommer från vapnet för den år 1975 i Bochum införlivade staden Wattenscheid.

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 22 oktober 2004, 18:21

Oj det var lite oväntat jag brukar inte delta i denna tråden såå mycket så jag vet ju inte vilka vapen ni har haft. Jag postar ett nytt under kvällens lopp dock!

/Robert Sköld

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 23 oktober 2004, 00:25

Vad kan detta vara? Kanske en baggis för er! (, det första vapnet är stadens nya vapen och det andra det gamla.)

/Robert Sköld
Bilagor
her1.jpg
her1.jpg (10.81 KiB) Visad 377 gånger
her2.jpg
her2.jpg (16.74 KiB) Visad 377 gånger

Användarvisningsbild
Gyps
Medlem

Inlägg av Gyps » 23 oktober 2004, 01:07

Kan det var Viborg, (Viipuri)?

Där finns det ju en gammal vasaborg.

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 23 oktober 2004, 01:25

Korrekt!

/Robert

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem

Heraldik-quiz

Inlägg av Ralf Palmgren » 23 oktober 2004, 11:42

Viborgs slott grundades efter det tredje korståget till Finland i början av 1300-talet. Således är det ett medeltida slott och inte en Vasaborg (1500-talet).

Eftersom jag inte ännu frågat min fråga har jag ännu i teorin rätt att ställa följande fråga, eller hur?

Tyskaorden: "Skall vi gå strikt efter regelboken har ju faktiskt Mats fel då han slutligen gissade på Kataloniens vapen. Det rätta svaret är Barcelona. Så jag dömmer att du Ralf får lägga fram ett nytt vapen." och "I väntan på Ralf, sticker jag emellan med ett vapen, för en stad som varit aktuell i dagarna."

Vems vapen:

Bild

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 23 oktober 2004, 12:06

Ja det går bra Ralf.

Användarvisningsbild
Gyps
Medlem

Inlägg av Gyps » 23 oktober 2004, 21:20

Viborgs slott grundades efter det tredje korståget till Finland i början av 1300-talet. Således är det ett medeltida slott och inte en Vasaborg (1500-talet).
Gustav Vasa gav order att bygga två nya kanontorn av vilket det ena blev klart 1550; det var det Runda Torn som finns kvar ännu i dag.
En byggnad med den arkitekturstilen kallas ofta för vasaborg.

Då lägger även jag in en ny fråga. Vad är detta?
Bilagor
object.jpg
object.jpg (21.15 KiB) Visad 377 gånger

Användarvisningsbild
Gerle
Medlem

Inlägg av Gerle » 23 oktober 2004, 21:49

Folke Bernadotteakademin

Låst