Quiz: Heraldik
- Ralf Palmgren
- Medlem
Heraldik-quiz
Jag håller helt med dig om att denna fråga verkar ha ansetts av de flesta antingen som för tråkig (vilket jag tror på) eller så helt enkelt som för svår. Underligt att inte den stora allvetande heraldikern Gerle ens velat gissa.
Nu råkar det vara så att du har delvis rätt. Men det finns två fürst Löwenstein idag:
Löwenstein-Wertheim-Freudenberg
Löwenstein-Wertheim-Rosenberg
Nu gällar det alltså att gissa vilkenderas vapen detta kan vara? Ena är rätt! Så nu är det 50 % möjlighet att gissa rätt.
Nu råkar det vara så att du har delvis rätt. Men det finns två fürst Löwenstein idag:
Löwenstein-Wertheim-Freudenberg
Löwenstein-Wertheim-Rosenberg
Nu gällar det alltså att gissa vilkenderas vapen detta kan vara? Ena är rätt! Så nu är det 50 % möjlighet att gissa rätt.
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
- Ralf Palmgren
- Medlem
Heraldik-quiz
Det var alldeles rätt svar!!
Jag valde frågan eftersom jag också ville fråga en lika svår som Gerle brukar vanligtsvis ställa. Men jag antar att denna var nog lite för svår. Skall nästa gång försöka fråga en lättare en.
Förövrigt är Siebmachers vappenbuch väldigt händig att ha då där brukar finnas de flesta heraldiska vapensköldar återgivna.
Rätt svar är alldeles riktigt Löwenstein-Wertheim-Rosenberg och används nuförtiden av ättens nuvarande huvudman Fürst Aloys-Konstantin zu Löwenstein-Wertheim-Rosenberg.
Lovar att nästa fråga inte handlar om adelsheraldik eftersom det verkar vara för svårt. Din tur tyskaorden!
Jag valde frågan eftersom jag också ville fråga en lika svår som Gerle brukar vanligtsvis ställa. Men jag antar att denna var nog lite för svår. Skall nästa gång försöka fråga en lättare en.
Förövrigt är Siebmachers vappenbuch väldigt händig att ha då där brukar finnas de flesta heraldiska vapensköldar återgivna.
Rätt svar är alldeles riktigt Löwenstein-Wertheim-Rosenberg och används nuförtiden av ättens nuvarande huvudman Fürst Aloys-Konstantin zu Löwenstein-Wertheim-Rosenberg.
Lovar att nästa fråga inte handlar om adelsheraldik eftersom det verkar vara för svårt. Din tur tyskaorden!
Jag råkade hitta gubbens hemsida. (http://www.loewenstein.de/) Annars hade jag ingen aning.
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Re: Heraldik-quiz
Med smicker kommer du ingen vart, min vän!Ralf Palmgren skrev:Jag valde frågan eftersom jag också ville fråga en lika svår som Gerle brukar vanligtsvis ställa.
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
- tyskaorden
- Redaktör emeritus