Här har vi några mer östliga kronor och tillhör väl de relativt exklusiva huvudbonader som funnits. De hänförs vanligtvis till tiden
före vikingatid, d.v.s. 0-800 e.Kr. Men eftersom de (enligt min mening) påminner om de silhuetter som förekommer på mynt, som jag visat i en annan tråd, kan det väl vara intressant att nämna dem.
Eftersom de är i guld blir tolkningen vanligtvis att de är monetärt exklusiva och sannolikt förekom de i en samtid som gör att det är en ren lott att vi lever, men man bör nog inte förbise det andliga och symboliska värdet.
I bevarade gravkammare från Silla i Korea hittar man denna mastodont, där man naturligtvis inte undgått att spara på ädelstenar. Uppskattas till 500-700 e.Kr. och symboliken kommer troligen från Sibirien (vilka i modern tid tillverkas i järn vad man känner till.)
Tre idegranar (björkkvistar), som
för med sig samma tolkningsproblematik i
Korea som vi har i Sverige om talet "tre",
emellertid slipper de konfronteras men en
kristen tolkning.
Jag tror att man kan säga
att de motsvarar vad vi kallar irminsul,
världsaltet.
Här är en (troligen) mer funktionell utstyrsel, med kombinerade horn och trenighet:
Två horn och tre björkvistar. Naturligtvis i guld.
Den typiska smaken på visigoterna ser ut som följande:
Visigotkrona med fransar.
och där passar man på att kombinera runor i guld (för visst var det runor?) med ädelstenar. Jag måste erkänna att jag vet inte om toppen står utav sig själv, eller om det krävs en betjänt för att hålla upp den? Jag tror den
skänktes till påven nr X. Jag vet inte vad det står på den...
Man önskar ju att man kunde finna sånt lite oftare och speciellt här i Sverige, men jag får väl stödja mig på Rudbecks teori om att en stor vattenvåg skölde bort Norden en gång.