Wehrmach - Heer

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Zarathustra
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 31 mars 2002, 23:56

Wehrmach - Heer

Inlägg av Zarathustra » 11 april 2002, 13:48

Vad vad egentligen skillnaden mellan Wehrmach (OKW) och Heer (OKH)??

Användarvisningsbild
J von B
Medlem
Inlägg: 385
Blev medlem: 24 mars 2002, 01:04
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av J von B » 11 april 2002, 14:00

Skillnaden?

OKW = överkommando över de olika militära grenarna.
OKH = överkommando över Heer = armen.

MVH
/Johan

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Inlägg: 983
Blev medlem: 2 april 2002, 21:15
Ort: Barentsregionen
Kontakt:

Försvarsmakten o armén

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 11 april 2002, 14:03

OKW var Överkommandot (el kort o gott ledningen) för Försvarsmakten
OKH var Överkommandot/ledningen för armén

Mvh,

:aliengray

MorpH
Medlem
Inlägg: 72
Blev medlem: 2 april 2004, 09:52
Ort: Ljungby

Re: Wehrmach - Heer

Inlägg av MorpH » 27 september 2004, 12:31

Zarathustra skrev:Vad vad egentligen skillnaden mellan Wehrmach (OKW) och Heer (OKH)??
Heer var ju en del inom Wehrmacht, liksom kreigsmarine och luftwaffe. Dessa hade alla överkommandon. OKW var alltså överkommandot för de olika delarna.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2964
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Inlägg av mrsund » 27 september 2004, 12:41

OKW var väl den staben som Hitler satte upp för att hålla koll på de preussiska generalerna?

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 27 september 2004, 18:27

I teorin så var OKH underställt OKW, i praktiken var det så att OKH hade hand om östfronten, medan OKW skötte västfronten. Följdfråga, någon som vet vilket av kommandona som hade hand om medelhavet?

/Johan

Användarvisningsbild
Anton Severin
Medlem
Inlägg: 698
Blev medlem: 30 oktober 2003, 20:49
Ort: Habo

Inlägg av Anton Severin » 27 september 2004, 18:48

Johan Elisson skrev:Följdfråga, någon som vet vilket av kommandona som hade hand om medelhavet?
Skulle tippa på OKL. Bombning av allierad sjöfart och Malta var ju i stort sett det enda man kunde göra för att störa de allierades krigsansträngningar i Medelhavet.
Dessutom var det ju Fältmarskalk Kesselring som var högste höns i Italien och han tillhörde ju Luftwaffe.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 27 september 2004, 18:58

Jag skulle tipppa på att Medelhavet räknades till västfronten.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Inlägg av Kapten_Gars » 27 september 2004, 19:00

Afrikakåren med understödjande förband sorterade under italienska Commando Supremo under en stor del av kriget.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2964
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Inlägg av mrsund » 28 september 2004, 09:43

Johan Elisson skrev:I teorin så var OKH underställt OKW, i praktiken var det så att OKH hade hand om östfronten, medan OKW skötte västfronten. Följdfråga, någon som vet vilket av kommandona som hade hand om medelhavet?

/Johan
Jag har för mig att OKW är NSDAPs skapelse och hade Hitler som chef, naturligtvis är OKH under i befälskedjan, men jag tror inte dte var så enkelt så de hade delat upp fronterna emellan sig utan många delar var dubbletter.
Hitler tog beslut både på öst och västfronten.
Är jag helt ute å reser??

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 28 september 2004, 11:16

OKW kom i princip att handha även Medelhavssektorn. Sedan Italiens kapitulation blev befälsordningen enklare, men även innan sorterade sektorn (precis som OB West) under OKW medan det inte fanns någon OB Ost utan i princip blev OKH som tidigare redogjorts för.

/Forsberg

Användarvisningsbild
Tolvis
Medlem
Inlägg: 39
Blev medlem: 18 augusti 2004, 12:15
Ort: Sthlm

Inlägg av Tolvis » 28 september 2004, 11:43

Något Off topic är jag rädd, men fanns det endast Wermacht och SS divisionerna? Jag menar, var det endast SS som inte ingick inom wermacht?

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem
Inlägg: 1525
Blev medlem: 11 september 2003, 12:27
Ort: Kalmar

Inlägg av Löwe » 1 oktober 2004, 20:27

Tolvis skrev:Något Off topic är jag rädd, men fanns det endast Wermacht och SS divisionerna? Jag menar, var det endast SS som inte ingick inom wermacht?
Nja, ska man vara riktigt noga så får man väl räkna in även de obetydliga varulvsgerillagrupperna, Werwolf. :wink:

M Corleone
Medlem
Inlägg: 361
Blev medlem: 19 februari 2004, 11:54
Ort: Luleå

Inlägg av M Corleone » 2 oktober 2004, 00:16

Det var väl OKW som kallades föraktfullt av de högre tyska officerarna "Korpral Hitlers militärbyrå". Det skapades när krigsministeriet lades ner och Hitler själv tog över som ÖB efter Von Blomberg.

Skriv svar