-
Hans N
- Medlem
Lanrezac skrev:Kan någon berätta för mig vilken sida som företräddes av en demokratiskt vald regering ??
Skall man vara petig så fanns det ingen demokratiskt vald regering förrän långt efter kriget 1918, den vita regering var inte vald med tanke på att många stödde de röda under denna tidpunkt.
Eftersom den vita regeringen inte var vald av folket kan man inte heller säga ett den var demokratiskt vald utan snarare utan snarare mera likt en "revolutions" betonad regering.
De Vita kämpade för ett fritt Finland medans de Röda slogs för ett fortsatt ryskt styre.
-
Henke
- Medlem
Hans N skrev:Eftersom den vita regeringen inte var vald av folket kan man inte heller säga ett den var demokratiskt vald utan snarare utan snarare mera likt en "revolutions" betonad regering.
Vad menar du med att den vita regeringen inte var folkvald? Finland införde såvitt jag vet allmänna och lika val till lantdagen 1906, inklusive kvinnlig rösträtt. Lantdagen då inbördeskriget bröt ut var vald enligt dessa principer 1917. Denna lantdag tillsatte såvitt jag förstår den senat som senare kom att utgöra ledningen för de vita.
Eller har jag missförstått något? Det är fullt möjligt.
Henrik
-
Hans N
- Medlem
Henke skrev:Hans N skrev:Eftersom den vita regeringen inte var vald av folket kan man inte heller säga ett den var demokratiskt vald utan snarare utan snarare mera likt en "revolutions" betonad regering.
Vad menar du med att den vita regeringen inte var folkvald? Finland införde såvitt jag vet allmänna och lika val till lantdagen 1906, inklusive kvinnlig rösträtt. Lantdagen då inbördeskriget bröt ut var vald enligt dessa principer 1917. Denna lantdag tillsatte såvitt jag förstår den senat som senare kom att utgöra ledningen för de vita.
Eller har jag missförstått något? Det är fullt möjligt.
Snarare jag som gjorde bort mig här, tänkte aldrig på Lantdagen 1906.
Ber om ursäkt för mitt för snabba och felaktiga inlägg.
Vill bara tillägga att denna regering inte hade så stor makt och att den tillsattes för att stävja oroligheterna i landet, bl.a. strejker.
-
pandersson
- Medlem
Som en kuriosa så kan nämnas att i Liepaja har man en minnessten i Trefaldighetskyrkan där de finska förbanden svor sin trohetsed till den nya finska staten och regeringen.
För den som vill läsa om detta finns fakta på följande länk från Liepajas stad:
http://www.liepaja.lv/lv/dome/struktura ... atvia.html
Historical bond between Finland and Liepāja was made on February 13, 1918 when returning from battles in the Eastern front the Finnish Jaeger battalion made their oath to the independent Finland and consecrated their flag in Holy Trinity Church in Liepāja and went on to fight for their countries independence.
-
Hans N
- Medlem
pandersson skrev:Som en kuriosa så kan nämnas att i Liepaja har man en minnessten i Trefaldighetskyrkan där de finska förbanden svor sin trohetsed till den nya finska staten och regeringen.
Det var inte ett finskt förband utan ett tyskt, 27 Jägarbataljonen som hade finskt manskap med tyska befäl! Manskapet svor trohetseden inför hemresan och majoriteten deltog sedan i Frihetskriget.
-
Lanrezac
- Medlem
Ja, en del människor brukar gärna förtränga det faktum att den den vita regeringen var lagligt vald, och därmed hade full rätt att slå ned de rödas uppror.
-
Marco
- Medlem
-
Kontakt:
zjukov skrev:Marco skrev:År 2000 kom det ut en Commando seriebok om 1918 händelser, i denna använde man namnet "Kansalaissota" alltså medborgarkriget.
Anser att detta är det mest neutrala namnet för årets 1918 krig.
Medborgarkriget menar jag är tämligen färgad beteckning. I denna tolkning stred folket för de medborgerliga rättigheterna, så som sociala, ekonomiska och poliltiska aspekter. Detta lyfter fram och legitimerar de rödas motiv i kriget.
Fast om man tänker på att det ändå var vanligt folk emot folk, så kan man vi adet säga att det var "medborgarkrig". För båda stred ju för den frihet som dom ville ha i sina tankar.
Det mest använda ordet som jag hört är just anntingen Inbördeskriget eller medborgarkriget.
-
Dagon
- Ny medlem
"Medborgarkrig" eller snarare "Borgarkrig" är väl egentligen en äldre term för "Inbördeskrig" - om jag minns rätt vill säga. Har för mig att det används i äldre litteratur.
Håller med om att "Frihetskrig" är högervridet, liksom "Revolution" är vänstervridet. Därför tycker jag termen Borgarkrig eller Inbördeskrig är mest opartiskt och korrekt.
-
Carolus
- Medlem
Varför skrivs Frihetskriget inom ""-tecken?
-
Probstner
- Medlem
Se Dagons inlägg ovan / Probstner
-
KP-31
- Medlem
munk skrev:Jag har läst kort om detta inbördeskrig som det inte finns så mycket om.
Det började visst med att Finland krävde sin självständighet december 1917 då det var revolution i Soviet. Därav bröt det ut ett inbördeskrig, mellan de "röda" och "vita". Vart utkämpades detta?
Vad hade tyskland med detta att göra, för de blandede sig tydligen.
I en bok om findland 1917-1920 så har de en opinionsmätningskarta år 1917, 1918 och i opinionen är den komunista partiet enormt! Hur kunde de "vita" låtas segra då en så stor folklig represenation fanns för de "röda"?
/Andreas
Suomen kommunistinen puolue (Kommunistiska partiet i Finland) grundades i Moskva 29.8.1918.
se tex.:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_kom ... nen_puolue
Således tvivlar jag att partiets understöd var jätte starkt i Finland 1917 (eller 1918). Vad är din källa?