Modern Asatro

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
Flensburg
Medlem

Modern Asatro

Inlägg av Flensburg » 17 september 2004, 10:15

Hej! Jag har haft en liten diskussion över nätet med en Modern Odinist. Han säger att hans tro har levt i över 1000 år och att den är den enda riktiga. Då är min fråga. Kan detta vara sant? Att det har funnit några få som hela tiden följt Asatron? Hur har den annars uppkommit? Vilka tror på Oden i våra dagar?

//Flensburg

Användarvisningsbild
Kai Robert
Medlem

Inlägg av Kai Robert » 17 september 2004, 11:44

Att säga att den har levt i över 1000 år måste nog sägas vara felaktigt, iallafall här i Sverige. Jag vet inte hur det är på Island där man fick behålla rätten att blota och utöva asatron i sitt eget hem trots att landet blev kristet.

I Sverige däremot har det varit förbjudet att ha någon annan tro än den kristna under långa tider så att påstå att asatron har levt här är nog att ta i.

En annan sak, när han säger att asatron är den enda riktiga så låter det för mig lite som att han avslöjar sin okunskap, vad jag vet så finns inte den inställningen inom asatron, att den skulle vara den enda riktiga.

Idag finns det en hel del anhängare av asatron men precis som andra religoner så ser den inte ut idag som den såg ut för 1000 år sen, bl.a så blotar man inte levande djur nuförtiden.

Vilka som är asatroende i våra dagar ska jag nog låta vara osagt, min personliga uppfattning är att det förmodligen är personer som mer tror på att försöka få fram sina egna krafter genom seans, sejd mm men som även tror på och respekterar krafter som finns i naturen.

Om man söker på asatro så lär man nog få en hel del träffar skulla jag tro.

MVH Kai

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Re: Modern Asatro

Inlägg av Hexmaster » 17 september 2004, 12:16

Någon skrev en bok om häxor (mycket känd, fast inte så känd att jag minns namnet just nu) där det påstås att häx-kulten funnits i skymundan ända sedan för-kristen tid. Liknande påståenden görs av en del ordnar á la Rosencreutz, frimurare etc., och tydligen även asatroende. Poängen är naturligtvis att en levande rörelse med en obruten kedja tillbaka till forntiden har en oändligt mycket högre trovärdighet än några tomtar som vill leka häxor/druider/asatroende.

Skalden
Utsparkad
Kontakt:

Re: Modern Asatro

Inlägg av Skalden » 17 september 2004, 16:08

Flensburg skrev:Hej! Jag har haft en liten diskussion över nätet med en Modern Odinist. Han säger att hans tro har levt i över 1000 år och att den är den enda riktiga. Då är min fråga. Kan detta vara sant? Att det har funnit några få som hela tiden följt Asatron? Hur har den annars uppkommit? Vilka tror på Oden i våra dagar?

//Flensburg
Vi är väl hedningar hur som helst så... :?

Religion är i regel en sammanfattning av en kulturs/samhälles ideal. På så sätt kan man ju säga att vikingarna hade rätt schysta ideal.

Men det är inte så konstigt att KG Hammars kyrka är i dalande. Den moderna svenska kyrkans ideal är för de gamla trygghetsknarkande damer som fyller bänkarna till 10 procent på mässan...

Av den anledningen är det inte heller så konstigt att vi långsamt blir muslimer eller Knutbyare...

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 17 september 2004, 23:09

Den gamla asatron har inte överlevt någonstans vad man känner till. Däremot har vissa aspekter av den överlevt i traditionell folktro, med tro på vissa av gudarna (bla Oden, Frej och Tor) i förvrängd form. Då har det rört sig om mystiska makter som finns utanför knutarna i byggden, gubben som rider på en flerbent häst och leder den Vilda jakten och sådant. Även blot till naturandar (gårdens beskyddare som bor vid stenen tillexempel) har överlevt in på 1900-talet i vissa isolerade fall. Näcken och sådant. Men då har de haft en sådan form att varken utövaren eller andra visste att det var asagudar och asamakter det gällde.

Den moderna asatron uppstod på Island 1972, Asasamfundet, grundat av Sveinbjörn Beinteinsson, Jörgen Hansen (senare tog han namnet Jörmundur), och två till, varav en lämnade rörelsen när den blev officiell. Rörelsen uppstod ur det växande intresset för asiatisk mysticism på 60- och 70-talet, och grundarna tyckte att "varför vända sig till Asien, när vi har en egen hednareligion med mysticism här på Island?". Det mesta var grundat som en reaktion på en avog inställning till den "borgerliga" kristendomen till en början. Rörelsen fick för ett tag stor uppmärksamhet i pressen, eftersom det framställdes som att islänningarna plötsligt blivit asatroende igen hela bunten. Rörelsen var dock väldigt liten, fortfarande med enbart några hundratal medlemmar. Tack vare uppmärksamheten i media spred sig dock det här till Skandinavien och Tyskland. Men inte i någon större mängd.

Den moderna asatron grundar sig på de litterära källorna vi har till asatron idag, Snorres Edda, Adam av Bremen, Saxo, Poetiska Eddan. Den är alltså byggd på vad man gissar religionen var, inte gamla (utdöda) traditioner.

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 17 september 2004, 23:19

Det finns för övrigt en skrift om modern, framför allt svensk, asatro av historikern Fredrik Skott, som heter Asatro i tiden (2000) och är en redovisning av en del av ett forskningsprojekt inom Språk- och folkminnesinstitutet (SOFI).

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 18 september 2004, 09:04

Du kan ju alltid gå in på deras hemsida och kolla. :)

http://www.asatrosamfundet.se/

/Tomas Ibsen

Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem

Inlägg av Mackan L » 18 september 2004, 11:05

Dûrion Annûndil skrev: Den moderna asatron grundar sig på de litterära källorna vi har till asatron idag, Snorres Edda, Adam av Bremen, Saxo, Poetiska Eddan. Den är alltså byggd på vad man gissar religionen var, inte gamla (utdöda) traditioner.
Som du säger vet man inte mycket om fornnordisk religion eftersom det bl a saknas bra skriftliga källor. Det som finns är runinskrifterna som innehåller inte alltför djupgående information om tron. Dettta beror på att kunskap förmedlades muntligt och inte skriftligt. Detta kom först egentligen med kristendomen eller i slutet av vikingatiden. Detta gör att det nog, som sagts, är mycket gissade och logiska antaganden om hur tron var eftersom man går efter arkeologiskt material.
Man vet nog inte mycket om kulter, riter och den enskilde utövande av tron.
Nationalromantik har dessvärre förstört mycket och gör det fortfarande.

Mvh Marcus

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem

Inlägg av Dalmas » 18 september 2004, 11:26

Liknande påståenden görs av en del ordnar á la Rosencreutz, frimurare etc.,
Var påstår frimurarna det?

Helt osannolikt är det väl inte att det någonstans i Sverige funnits de som tillbett de gamla gudarna i största hemlighet? Men inte organiserat.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 18 september 2004, 17:53

Dalmas skrev:
Liknande påståenden görs av en del ordnar á la Rosencreutz, frimurare etc.,
Var påstår frimurarna det?
Kanske inte just precis de officiella Frimurarna, de begriper väl bättre, men andra brödraskap åt det mer mystiska hållet påstår sig bl.a. vara direkta arvtagare till något forntida sällskap i Egypten. Rosencreutz-orden lär ha börjat som ett skämt, där någon hittat på ett förment urgammalt sällskap, vilket inte hindrade att ett antal personer på fullt allvar bildade dylika med påstått urgamla rötter.
Dalmas skrev: Helt osannolikt är det väl inte att det någonstans i Sverige funnits de som tillbett de gamla gudarna i största hemlighet? Men inte organiserat.
Det som bevisligen överlevt från forna tider finns under rubriken övertro och vidskepelse (inte sällan i en mix med kristna seder). Att hitta en obruten kedja av asadyrkare vore en Sensation, inte minst för att vi då skulle kunna få lite förstahandsuppgifter av en sort som är nästintill obefintlig.

Flensburg: Även om jag vid första läsningen såg att du skrev 'Odinist' var det inte förrän nu som jag reagerade på det. Vilken skillnad är det på någon som tror på asagudarna i allmänhet och en 'Odinist'?

Användarvisningsbild
Kynes
Medlem

Inlägg av Kynes » 18 september 2004, 18:36

Hexmaster skrev:Flensburg: Även om jag vid första läsningen såg att du skrev 'Odinist' var det inte förrän nu som jag reagerade på det. Vilken skillnad är det på någon som tror på asagudarna i allmänhet och en 'Odinist'?
Susning.nu skrev:Odinist, person som bekänner sig till asatron och anser att den nordiska rasen står över de andra raserna.
Tycker att man ska akta sig för att blanda ihop begreppen odinist och asatroende allt för mycket. Med tanke på att en odinist är väll mer som nazist som är asatroende.

Svensk Hedninsk Front - Är en odinistisk förening, men jag vet inte om jag vågar länka till deras sida. Då det skulle kunna ränkas som ett brott mot reglerna här på skalman. Fast själva kallar de sig för odalister.

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem

Inlägg av Dalmas » 18 september 2004, 18:44

Kanske inte just precis de officiella Frimurarna
Jaha. så du menar att det finns inofficiella Frimurare?

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem

Inlägg av Dalmas » 18 september 2004, 18:46

Det som bevisligen överlevt från forna tider finns under rubriken övertro och vidskepelse (inte sällan i en mix med kristna seder). Att hitta en obruten kedja av asadyrkare vore en Sensation, inte minst för att vi då skulle kunna få lite förstahandsuppgifter av en sort som är nästintill obefintlig.
Det är väl inte ovanligt att människor har "helgarderat"?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 18 september 2004, 18:46

Dalmas skrev:
Kanske inte just precis de officiella Frimurarna
Jaha. så du menar att det finns inofficiella Frimurare?
Frimurar-inspirerade rörelser, då.

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem

Inlägg av Dalmas » 18 september 2004, 18:49

Då förstår jag vad du menar. :) (Är för övrigt själv frimurare).

Skriv svar