Hitlers sista dagar

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 28 augusti 2004, 19:28

Olov skrev:
Tomas Ibsen skrev:Tror ni den kommer till Sverige? Isåfall är det givet att jag ska se den. :D
Jag tror med stor säkerhet att filmen kommer få sverigepremiär någon gång under våren 2005. Skulle bli mycket förvånad annars.

Olov
Konstigare saker har ju hänt... :roll:

Hoppas att den kommer till en biograf nära mig. Ville se The Last Castle på bio, men tror du den kom till Avesta? Nääääää. Men, det är klart värt det att åka några mil till Västerås eller så för att se den. :) Film ska man se på bio, inte hemma med nån jädra hemmabioanläggning. :D

Zenstation
Provmedlem
Kontakt:

Inlägg av Zenstation » 30 augusti 2004, 17:25

Här kan ni läsa mer om filmer:

http://www.moviebox.se/releaser/releaser.asp?relID=266

Jag själv ser verkligen fram emot Det Untergang ni kan självklart få reda på det senaste nytt om filmen på MovieboX. Jag har för närvarande kontakt med Triangelfilm och kommer kommer informera om ett premiärsdatum så fort det blir känt.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Re: Hitlers sista dagar

Inlägg av Daniel L » 30 augusti 2004, 17:56

Hexmaster skrev:
D. Löwenhamn skrev:Knopp är ingen riktig historiker i akademisk betydelse.
Hur definierar du "akademisk betydelse"? Knopp är professor i historia och har skrivit en lång rad böcker i ämnet, hur mycket mer akademiskt kan det bli?
Knopp är inte professor i historia och en bok kan vem som helst skriva. Se tidigare diskussioner om Knopp:

viewtopic.php?t=14446&postdays=0&postorder=asc&start=90

viewtopic.php?t=14535&postdays=0&postor ... pp&start=0

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem

Inlägg av Andreas Wien » 10 september 2004, 22:26

Länk om Filmen:

http://www.orf.at/040908-78249/index.html

Mvh Andreas Wien

Mr x
Medlem

Inlägg av Mr x » 15 september 2004, 23:05

De hade ett inslag och interjuvade flera personer om filmen på aktuellt i går.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 16 september 2004, 09:46

Tror jag såg lite av det. :)

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 16 september 2004, 11:38

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=6

En artikel i DN kultur om filmen ni disskuterar. Jag hoppas den kommer till Sverige så man kan bilda sin egen uppfattning.

Sonderling

Artur Szulc
Medlem

Inlägg av Artur Szulc » 16 september 2004, 11:54

Hej!

Ja, hur står det till med fastställandet om Knopps "akademiska" meriter?

Det verkar inte som om någon har "säkra" fakta, eller?
och en bok kan vem som helst skriva
Jaså? Intressant påstående!

/Artur

Användarvisningsbild
maal
Medlem

Inlägg av maal » 16 september 2004, 11:55

Mr x skrev:De hade ett inslag och interjuvade flera personer om filmen på aktuellt i går.
Var det någon mer än jag som tyckte den såg plastig och lite "billig" ut?
Fick den uppfattningen mne samtidigt fick man ju bara se några korta klipp så det kanske inte var representativt.

Är det klart om den kommer visas i Sverige?

Mr x
Medlem

Inlägg av Mr x » 16 september 2004, 14:28

maal skrev:
Mr x skrev:De hade ett inslag och interjuvade flera personer om filmen på aktuellt i går.
Fick den uppfattningen mne samtidigt fick man ju bara se några korta klipp så det kanske inte var representativt.

Är det klart om den kommer visas i Sverige?
Nää så plastigt tyckte jag inte att den verkar dock precis som du säger så var det endast korta klipp som man fick se.

Nej det var inte klart om det kommer till Sverige ännu....

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 16 september 2004, 17:25

maal skrev
ehh? tvärtom fick jag uppfattningen att den är mycket verklighetslik och välgjord.

DN kultur skrev
Samtidigt undrade tidningen Frankfurter Allgemeine Zeitung om man får känna medlidande med en gråtande Hitler.

Mycket intressant.

Även om den inte kommer på bio till sverige, så lär den ju komma på dvd.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 17 september 2004, 09:14

Perra skrev:Även om den inte kommer på bio till sverige, så lär den ju komma på dvd.
Och då vet jag ett antal individer som kommer köpa den. :D

Min mor är nog inte så glad att dom gör den här filmen, men ni känner väl min mor? Stöttande som hon är...

Olov
Medlem

Inlägg av Olov » 20 september 2004, 04:25

Var nere i Tyskland i helgen för att se filmen och mitt omdöme är över lag mycket positivt. Precis som jag förutspådde (fick intrycket av trailern) så följer filmen rätt slaviskt en mix av Joachim Fests "Untergang" och framför allt Traudl Jungs berättelse i egenskap som Hitlers sekreterare. Jag pluggade in båda på vägen ner, varvid jag kände att jag fick betydligt mer ur filmen.

Filmen är annars ENORMT välgjord och det finns absolut inget att klaga på när det gäller karriärsbeskrivningarna. Jag rös också av den oerhört snygga inramningen och det kändes som man befann sig själv nere i Tredje rikets ragnarök. Bruno Ganz ÄR Hitler vilket var en positiv överaskning då jag inte riktigt förstod lovorden om hans rolltolkning efter att ha sett trailern. Outstanding bra spelat!

Filmen är hyfsat lång (2,5 timmar) vilket den lider lite av på slutet som känns överdrivet utdraget. Till minusposten kommer också historierna som spinner på utanför själva bunkern och personerna i den. Det jag främst tänker på är historien om Peter som är en av pojkarna som får medalj av Hitler för att ha sprängt en handfull ryska tanks. Regissören får historien att kännas mest som att vi MÅSTE ha en liten pojke som springer omkring i filmen...*suck* Walt Disney.

Nåväl: Som vattendelare fungerar filmen utmärkt. Hitler beskrivs helt nyskapande på filmduken (vi som läser böcker har ju emellertid redan upptäckt båda sidorna av myntet) och helhetsbilden känns trovärdig då han sitter svettig i en soffa när han får sina vredesattacker. Är nog också första filmen jag sett där man t ex fokuserar på vad Goebbels säger och inte hans handikapp. Samtidigt håller man sig på en sansad nivå och filmen är absolut inget försök att ge en bättre bild av Hitler - utan bara en bild av hans 12 sista dagar.

Hoppas filmen får folk intresserade av sin historia rent allmänt, vilket inte är helt omöjligt. Satt brevid ett gapigt gäng invandrarkillar med flickvänner i tjugoårsåldern på min föreställning, och det slog mig efter att jag sagt åt dem att hålla käften att vad coolt att de ändå valt denna film istället för någon av de andra tio filmerna på samma biograf. Vem vet - kanske kan man få någon av dem att upptäcka ett bibliotek i morgon?

Olov

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 21 september 2004, 22:36

Såg inslag av filmen på nyheterna nyss, och man blir inte direkt mindre sugen på att se filmen snart. När vet man om den visas på bio i sverige tro?

Användarvisningsbild
Gröfaz
Medlem

Inlägg av Gröfaz » 21 september 2004, 22:45

Olov, jag såg en liten bit av någon slags trailer på kanal 4 nyss, och de visade en snutt av när Hitler sitter ner med sina generaler och pekar på en karta där de måste försvara Berlin, och alla generaler ser skraja och svettiga ut.
Var det mycket sånt i filmen? för det har jag absolut inget emot.
Man läser ju hela tiden om att Hitler försökte behandla sina generaler som ett och annat löst pack under slutet av kriget, så det skulle vara intressant att se några sådana sekvenser.

jag längtar ypperligt tills filmen kommer ut i Sverige, (om den kommer ut i Sverige :cry: ).
Och tänk om det någon gång i framtiden skulle komma någon slags uppföljare, tex där man får se något av Hitlers raseri utbrott på Rommel, eller någon av hans disskusioner med Manstein. :)

Skriv svar