Valars skepnad (?)

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem

Inlägg av Eowyn » 13 juli 2002, 20:45

usch...jag tykker inte om oavslutade (/påbörjade) texter...jag blir så besviken när jag tykker om en åsså visar d sej att man inte får vets slutet... :cry:

Användarvisningsbild
Mad Mac
Medlem

Inlägg av Mad Mac » 13 juli 2002, 23:42

Danne skrev:Bok 6-8 behandlar Ringen, samt början av bok 9. Ett tips är en box (som jag fick i julklapp för nåt år sedan) som har samlat dessa böcker, men bara början av bok 9, om man bara är intresserad av Ringens tillblivelse.

Sedan finns även bok 12 (den sista delen) som till stor del tar hand om tilkomsten av de olika "appendixen" till Ringen (som i Sverige ju givits ut i Ringens Värld). Den boken innehåller också de två oavslutade berättelser om Midgård som Tolkien gav sig på efter Ringen, mycket fascinerande. Den första The New Shadow handlar om nya hemskheter i Gondor under Fjärde Åldern, medan Tar-Elmar beskriver Númenoranernas räder i Midgård sedda genom Midgårdsbornas ögon. Fascinernade, men, som sagt, oavslutade (eller påbörjade vore kanske rättare...)
Jo, The Peoples of Middle-earth har jag faktiskt. Mycket intressant läsning. Jag gillar The Appendix on Languages väldigt mycket.

Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem

Inlägg av Eowyn » 14 juli 2002, 11:07

jag måste säja att jag inte förstår såmykke man jag får väl inahandla den...jaa...lr tigga tills ej den...hur många bökker e d??

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 14 juli 2002, 11:41

12 stycken, allt som allt.

Men jag tycker inte du ska köpa dem om du inte är intresserad att dyka mycket djupt ned i Tolkiens författarhjärna.

Har du läst Silmarillion? Börja med den i sådana fall. Sedan kan du fortsätta med Unfinished Tales, som på svenska givits ut under namnet Sagor från Midgård. Om du sedan fortfarande är intresserad av att fördjupa dig kan du ge dig i kast med The History of Middle-earth, alla 12 delarna!

Fast jag rekommenderar nog ännu hellre The Letters of J.R.R. Tolkien.

Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem

Inlägg av Eowyn » 14 juli 2002, 13:52

jag har läst silmarillion, sagor från midgård, ringens värld å vill fortsätta såå...d blir å köpa nu... :D

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 20 juli 2002, 22:19

Angående Letters: Har dom några opublicerade brev kvar tro om Midgård att publicera?

Användarvisningsbild
Mad Mac
Medlem

Inlägg av Mad Mac » 20 juli 2002, 23:33

Gothmog II skrev:Angående Letters: Har dom några opublicerade brev kvar tro om Midgård att publicera?
Tja det är ju rätt rimligt att det finns brev där ute någonstans, som inte kom med i boken. Humphrey Carpenter ("författaren", eller vad vi ska kalla honom, sammanställaren kanske är ett bättre ord) skriver följande:
Despite the length of this volume, and the great number of letters we have collected, there can be no doubt that much of Tolkien's correspondence still remains untraced. Any reader knowing of further letters which might deserve publication is encouraged to contact the publishers of this book, in the hope that it may be possible to add them to a second edition.

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 21 juli 2002, 18:51

Eftersom Letters är en så stor samling har jag inte läst igenom hela (vem har egentligen), men bland det jag har läst kan jag inte Tolkiens egna åsikter om Lord of The Rings, någon som vet vad han egentligen tyckte om sitt eget verk?

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 21 juli 2002, 23:44

Jag har läst hela.... :oops:

Jag har den inte på mig just nu, men min version har ett extremt utförligt register, där du säkert på nåt sätt kan slå upp en relevant passage... Jag ska göra det så fort jag får chansen.

Användarvisningsbild
Mad Mac
Medlem

Inlägg av Mad Mac » 22 juli 2002, 00:13

Följande sida är ett komplementerande register, typ FAQ, till The Letters som jag haft en del nytta av, även om jag också har plöjt igenom hela :mrgreen:

Den kräver dock att man har boken tillgänglig.

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 22 juli 2002, 03:09

jag tackar...

Användarvisningsbild
Bombadill_dyrkaren
Medlem

Inlägg av Bombadill_dyrkaren » 19 augusti 2002, 21:52

för att gå tillbaks till sexsaken hehe! ja skulle helt klart hellre gjort de me en hob än en dvärg titta bara på hon där rosa i filmen hon e jävligt snygg! :D
Tom Bombadill är coolast i Sagan om ringen...

Trippad kick
Medlem

Inlägg av Trippad kick » 19 augusti 2002, 22:06

med en dvärg? har du någon gång funderat på hur dom SER ut???(man ska inte döma folk efter utseendet men men, dvärgkvinnorna ser ju ut som männen för f*n...)

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 19 augusti 2002, 23:47

jo, rosa ser rätt bra ut faktiskt, hehe. (hob-porr åt folket!)

men seriöst... sex med en riktig hob (om de fanns) skulle enligt mig klassas som (ja nästintill) tidelag...

sex med en sago-dvärg skulle ju nästan klassa in på beastclub (hehe, fråga mig inte varför ja vet vad det är :D whawhawha)

Användarvisningsbild
Bombadill_dyrkaren
Medlem

Inlägg av Bombadill_dyrkaren » 20 augusti 2002, 07:37

ja sa ju att ja inte skulle vilja ha sex med en dvärg! :o
Tom Bombadill är coolast i Sagan om ringen...

Skriv svar