Antikens Underverk

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Skriv svar
Nidhogg
Ny medlem

Antikens Underverk

Inlägg av Nidhogg » 12 september 2004, 12:48

Hej jag är ny här och det kanske finns en post med detta men jag hittar det inte...

Hur som helst var jag i Egypten i vintras (intrsserad av antiken...) Och som alla vet är Pyramiderna ett av världens sju antika underverk, vilket snabbt fick mig och min kompis att slå upp de övriga (väldigt skumma dock) Ville mest bara samla lite länkar som alla har till olika sidor med information om de olika då jag hade grymt dålig koll på dem.

Kan ju även samla information om medeltidens och de moderna...
Och se till att inte göra som vi gjorde och blanda ihop dem.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Re: Antikens Underverk

Inlägg av Hexmaster » 12 september 2004, 13:04

Antikens sju underverk är väl ungefär tio, beroende på vem man frågar. Någon gudagiven lista finns inte heller vilket kan vara frustrerande om man har den läggningen :)

Hatte Furuhagen skrev en liten trevlig bok för en del år sedan där han går igenom underverken, den är nog inte helt aktuell men bättre än någon hemsida jag sett.

Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 12 september 2004, 14:14

http://sv.wikipedia.org/wiki/V%E4rldens_sju_underverk
Listan som följer här är egentligen medeltida, fyren på Faros fanns inte med i Antipaters lista (som hade Babylons stadsmurar istället).
1. Cheopspyramiden
2. Babylons hängande trädgårdar
3. Zeusstatyn i Olympia
4. Artemistemplet i Efesos
5. Mausollos gravtempel
6. Kolossen på Rhodos
7. Fyrtornet på Pharos

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 12 september 2004, 14:58

Antikens underverk är sju stycken. Inget annat, däremot finns ju en rad andra som man ibland benämner som ett av världens underverk.

Framför allt dessa...

Babylons murar
Colosseum i Rom
Kinesiska muren
Apollons altare på Delos
Kyros' palats i Ekbatana
Alexandrias katakomber
Stonhenge i England
Det lutande tornet i Pisa
Porslinstornet i Nanking
Hagia Sophiakyrkan i Konstantinopel

Här är en bra sida i ämnet.
http://www.ldc.se/nufc/nufc9505.htm

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem

Inlägg av Olof Ekström » 12 september 2004, 18:45

Den wikipedia-artikeln var rolig att jobba med (apropå det så hittade jag ett stort hål igår - Galla Placidia och Stilicho och Aëtius och Honorius och ... geez! roligaste kvällen på wikipedia på länge! but I digress...) hursomhelst - den engelska artikeln är (som oftast är fallet) mindre strikt och innehåller mycket mer om "alternativa underverk". Så om inte den "ursprungligaste listan" innehåller vad man vill ha så kan man titta där (http://en.wikipedia.org/wiki/Seven_Wonders_of_the_World) och hitta mer skoj.

Nidhogg
Ny medlem

Inlägg av Nidhogg » 12 september 2004, 20:42

Listan som följer här är egentligen medeltida, fyren på Faros fanns inte med i Antipaters lista (som hade Babylons stadsmurar istället).
1. Cheopspyramiden
3. Zeusstatyn i Olympia
5. Mausollos gravtempel
6. Kolossen på Rhodos
7. Fyrtornet på Pharos
[/quote]

Det var dessa sju som jag och min kompis hade hittat verkar dock som ni säger att det inte finns någon officiell lista med underverken (Skumt med dagens alla regler) borde dock finnas så att länder med något underverk skulle kunna ha detta som reklam för landet.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 12 september 2004, 21:35

Perra skrev:Antikens underverk är sju stycken. Inget annat
Kinesiska muren m.fl. skall vi inte tala om, men det finns flera bud även från gammal tid. Du nämner ju själv Babylons murar som ett icke-listat underverk? Att det "bara" är Cheops pyramid som räknas som underverk hade jag ingen aning om, men sir man på, så var det. Vad hade Chefren gjort för ont?

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 12 september 2004, 22:11

kinesiska muren må vara ett underverk, men inte ett av de sju.

Varför det är just Cheopspyramiden som man räknar vet jag inte säkert, men den är ju störst.
Hexmaster skrev
Du nämner ju själv Babylons murar som ett icke-listat underverk?
ja just det?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 13 september 2004, 08:20

Perra skrev: Varför det är just Cheopspyramiden som man räknar vet jag inte säkert, men den är ju störst.
Jovisst, men när skillnaden mot i synnerhet Chefrens pyramid är så liten som den är så... "Skåden ett av jordens underverk! Fyrtio sekler... Vänta lite... Jaha, det är pyramiden där borta som är underverket. Ursäkta."
Perra skrev:
Hexmaster skrev
Du nämner ju själv Babylons murar som ett icke-listat underverk?
ja just det?
Enligt Wikipedia-länken ovan så finns Babylons stadsmurar med i den första listan man känner till, den som Antipater från Sidon hade med i ett diktverk omkring 140 f.Kr. Listan där fyrtornet från Faros finns med istället är från medeltiden.

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 13 september 2004, 16:47

Ja ibland så benämner man väl endast "Pyramiderna" som ett av underverken.

ok...de jag hört är som sagt varianten med fyrtornet...men det tycks ju vara olika bud.

Nidhogg
Ny medlem

Inlägg av Nidhogg » 13 september 2004, 18:35

Fick just lite mer information tydligen är Babylons murar enligt NE ett av underverken...

Läste lustigt nog idag i Metro om "de sju underverken" då det stod om en möjlig gömd farao grav i Cheops pyramiden...Det lustiga är att de inte ens nämner att det finns sju antika och sen ett otaligt antal medeltida och moderna...

Bad Mr. Frosty
Medlem

Inlägg av Bad Mr. Frosty » 16 september 2004, 01:17

Varför glöms alltid de enorma romerska ruinerna i Baalbeck bort? Kanske är det just för att det är ruiner och inget som står än idag till fullo men ett av templen tillägnat Bacchus (stavning?) står någorlunda intakt och är fullkomligt enormt. Det hör fortfarande dock till ett av de mindre tempel ruiner som finns där.
Det största romerska templet någonsin tillägnat Jupiter har tyvärr rasat ihop, om något större tempel någonsin existerat vet jag inte, tvivlar.
De största uthuggna byggstenarna överstiger en vikt av 1000 ton 8O

Ingen som känner till något om detta och varför baalbeck så sällan omnämns

?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 16 september 2004, 08:21

Bad Mr. Frosty skrev:Varför glöms alltid de enorma romerska ruinerna i Baalbeck bort?
Bortglömda vet jag inte, det beror väl på vem du frågar... Tidningen Metro känner nog inte till dem... Heller. :D

De verkar inte finnas med på någon "officiell" lista över underverk, det är hela saken. Ingen har sagt att de är rättvisa.

Cyril
Ny medlem

Inlägg av Cyril » 29 december 2004, 00:30

1. Cheopspyramiden
3. Zeusstatyn i Olympia
5. Mausollos gravtempel
6. Kolossen på Rhodos
7. Fyrtornet på Pharos
Det ær iallfall dessa underverken man får læra sig i skolan.. nær man e liten.. jætteliten..

Skriv svar