Egtvedpigens dans - en budbringer fra Bronzealderen...???

Skriv svar
Användarvisningsbild
Juten
Medlem

Egtvedpigens dans - en budbringer fra Bronzealderen...???

Inlägg av Juten » 12 september 2004, 10:40

Bild

"Jeg havde en drøm om dig, Egtvedpige. du vågnede af din 3000 års skønhedssøvn og dansede for mig en smuk og cerimoniel sol- og frugtbarhedsdans. Dit snoreskørt, på een gang både dækkende og æggende bevægede sig så fint og let over dine dansende hofter.
Din bælteplade strålede som et solsymbol på din mave. Det var som om dine cirklende bevægelser var forbundet til selve universets livscirkler. I din hånd bar du en lille røllike.
Med den største ære og respekt, har jeg tilegnet denne dans til dig Egtvedpige"

sådan beskriver mavedanseren Anni Brøgger, sin drøm om egtvedpigen, den drøm som idag har ført til at man tænker nyt om Egtvedpigen....

Bild

Flemming Kaul fra Nationalmuseet i København skrev:
"Egtvedpigens dans befinder sig i det spændende krydsfelt mellem videnskab og kunst - mellem eksperimentel arkæologi og formidling, og den giver nye perspektiver for formidlingen af og udbygnigen af vor viden om den nordiske bronzealders rige kultur."

Hvad mener i?
kan man revidere de hidtidige teorier p.g.a. en drøm....
kan den bruges som en troværdig historisk kilde??
Senast redigerad av 2 Juten, redigerad totalt 21 gång.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Re: Egtvedpigens dans - en budbringer fra Bronzealderen...??

Inlägg av Hexmaster » 12 september 2004, 12:27

Kanske hr Kaul är så förtrollad av höfter och mage att han kläcker ur sig ovanstående. Att visa hur man byggde båtar eller gjorde flintyxor förr i tiden är ju en sak, men när det som här är 100 % spekulativt så förstår jag inte vad det ska vara bra för. Men titta kan man ju 8)

Användarvisningsbild
Juten
Medlem

Re: Egtvedpigens dans - en budbringer fra Bronzealderen...??

Inlägg av Juten » 12 september 2004, 13:20

Hexmaster skrev:Kanske hr Kaul är så förtrollad av höfter och mage att han kläcker ur sig ovanstående. Att visa hur man byggde båtar eller gjorde flintyxor förr i tiden är ju en sak, men när det som här är 100 % spekulativt så förstår jag inte vad det ska vara bra för. Men titta kan man ju 8)
måske :lol: :P

Dog...da man tidliger antog at det bare var et sommerskørt,fik hun lånt en kopi af skørtet med hjem og udførte nogle bronzealder-agtige kvindesysler som fx. samling af brænde og garving af skind....

det resulterede i ubekvemme arbejdsstillinger, træ og buskads der konstant vikles ind i skørtet, så det derved er svært at færdes i skoven...

kan det have en forskel??

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 12 september 2004, 22:11

För att ingen här skall hemfalla åt 100% procent spekulation kommer här lite info om Egtvedpigen:
http://www.egtved.dk/nethotel-include/W ... gId=281778
Obs, det är en pdf-fil.

Man kan väl åtminstone instämma i att klädedräkten kan ha haft en annan funktion än att vara en vardagsklädsel, särskilt då vad jag förstår man inte hittat någon liknande dräkt från bronsåldern i Danmark? De övriga skall ju vara de vanliga gråa särkarna. När det gäller magdanserskans teori så kan den vara riktig, och den kan vara fel. När det gäller bronsåldern är vår kunskap ändå fragmentarisk, så varje förklaring som kan styrkas funktionellt kan tillföra oss ny kunskap. Helt bortsett från exakt hur magdanserskans "rituella dans" ser ut, eller om det kommit till henne i en dröm. Sådana "exotiska" inslag är totalt ointressanta i ett sådant här fall.

Jag tror inte, Juten, att Flemming Kaul talar om att "revidera" några teorier, eller att han accepterar magdanserskan som en ovedersäglig historisk källa.
Hexmaster skrev:Att visa hur man byggde båtar eller gjorde flintyxor förr i tiden är ju en sak, men när det som här är 100 % spekulativt så förstår jag inte vad det ska vara bra för.
Också förståelsen av hur man byggde båtar eller gjorde flintyxor kommer från praktiska försök. 100% spekulativt är detta inte, utan i överensstämmelse med exempelvis när båtbyggaren och hantverkaren har fått tala om för arkeologen vad som praktiskt funkar och vad som inte gör det.
Kika gärna in på denna sida om s k experimentell arkeologi:
http://www.forntidateknik.z.se/

Användarvisningsbild
Juten
Medlem

Inlägg av Juten » 3 mars 2005, 07:03

Widsith skrev: Man kan väl åtminstone instämma i att klädedräkten kan ha haft en annan funktion än att vara en vardagsklädsel, särskilt då vad jag förstår man inte hittat någon liknande dräkt från bronsåldern i Danmark? De övriga skall ju vara de vanliga gråa särkarna. När det gäller magdanserskans teori så kan den vara riktig, och den kan vara fel. När det gäller bronsåldern är vår kunskap ändå fragmentarisk, så varje förklaring som kan styrkas funktionellt kan tillföra oss ny kunskap.

Jag tror inte, Juten, att Flemming Kaul talar om att "revidera" några teorier, eller att han accepterar magdanserskan som en ovedersäglig historisk källa.
Ja....det er mest lange uld-skørter og ikke dette snoreskørt...så derfor er teorien nok mere et "frisk pust"

Nej du har nok ret...ikke ligefrem revidere...men man bliver da nysgerrig og det beviser at man som arkæolog har brug for en smule fantasi.... eller hvad??? :)

Skriv svar