Det hjälpte ju inte Durion med accenterna, och eftersom han uppenbarligen kan mer än jag så vet jag inte om jag kan tillföra något... Men jag kan ju sikta in mig på hur argumentationen förs:pandersson skrev:Om du anser att Gallien är överlägset Rom så motivera och argumentera för det. Anser du något annat så argumentera för det.
Om du påstår att det finns fler keltiska - galliska? - mynt från perioden ifråga än romerska så är bevisbördan hos dig. Om du påstår att det nog är så så vet jag inte riktigt vad du påstår, eller vad som skall belysas.pandersson skrev: För att belysa vad jag menar med att Gallien var välutvecklat kan jag ju nämna att förekomsten av keltiska mynt till antalet nog överträffar antalet romerska mynt från republikens tid. Gallien hade myntprägling och utvecklad metallbearbetning som troligtvis var mer utvecklad än den romerska vid tidpunkten.
Liksom kunskaperna i metallhantering - att de troligtvis kunde mer än romarna innebär vad? Hur troligt är det, på en skala?
Här skulle jag kunnat skriva mer om definitionen av "utveckling" och nivåer av densamma, men ju färre frågor desto lättare är det att hålla reda på dem. Så de får komma senare.