Napoleon av Herman Lindquist

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 18 augusti 2004, 10:36

Perra skrev:
Mycket intressant, eftersom jag åtminstone har mer förtroende för Englund tror jag.
Med tanke på att Peter Englund sitter i Svenska akademin, samt är historiker och professor i historiskt och socialt berättande vid Dramatiska Institutet sedan 2001, så gör du nog alldeles rätt i att lita mer på honom.

/Robert Sköld

P.S Jag flyttar tråden till Historiska Källor & Litteratur

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 18 augusti 2004, 12:41

Jo, det är just det som talar tämligen förkrossande mycket för honom.
prozac skrev
Men sanningen är att Herman är så mycket roligare och trevligare att läsa än det är att läsa böcker skrivna av sega gamla proffesorer som bara skriver för att öka sin popularitet i de egna leden!
Som sagt, jag har läst en hel del böcker vars författare inte heter Herman Lindqvist, och de har oftast inte varit dåliga alls. Det är inte alltid de äe skrivna av professorer förstås, men Herman är långt ifrån ensam om att skriva rolig, spännande och intressant historia. Englund är också bra, äldre verk vars författare inte längre är i livet är också mycket bra, exempelvis "Karl XII:s levnad" av Frans G Bengtsson,bästa bok jag öppnat för övrigt, eller "Erik XIV" av Erik Andersson, eller om utländsk historia, möjligen "Det tredje rikets uppgång och fall" av William Shirer bara för att nämna några stycken som är mycket bra. Anthony Beehvor är ju också en klippa förresten, han är väl dock inte heller han proffesor utan militär.

Men det ligger säkert lite i det du nämner om avundsjukan bland historikerna mot Herman, och föraktet tycks vara ömsesidigt.

Användarvisningsbild
peojon
Medlem

Inlägg av peojon » 18 augusti 2004, 13:31

Har läst det mesta om Napoleon och Napoleonkrigen som jag har kommit över de senaste åtta åren, och det har varit mycket lite på svenska. Det mesta finns dock på engelska.
Kollade dessutom i HL's bok på en bokhandel på lunchen och det jag kan säga efter 5 minuters bläddrande är att han har hittat en stor mängd bilder att illustrera boken med. Väldigt många!
Kommer att läsa den, om inte annat för att se efter vilket läger han sällar sig till, Napoleon älskare eller Napoleon hatare. Efter ett tag har jag insett att det är svårt för författere som skriver om N att förhålla sig objektiva till honom. Dessutom kan man fundera på hur HL får rum med Jena-Auerstaedt på 2-3 sidor

Allan Schom's biografi är bra, om än väldigt kritisk till N. Han sällar sig definitivt till de som ogillar N intensivt. Finns ej på svenska dock.

/P-O

Luonas Taemrem
Medlem

Inlägg av Luonas Taemrem » 5 september 2004, 10:03

När jag läst historia B blev det en liten debatt om just Herman Lindqvist och huruvida han hade gjort mera gott än ont genom att bredda intresset för historia. På det svarade min handledare (Peter Ericsson, Uppsala)att det tyvärr kunde jämföras med en geograf som gör reklam för Gotland genom att berätta om de många vulkaner som finns där...

Så jag tror nog det får bli att ge mig i kast med en engelskspråkig bok om Napoleon, när det någon gång beger sig.

Christer Samuelsson
Medlem

Inlägg av Christer Samuelsson » 5 september 2004, 12:08

Luonas Taemrem
När jag läst historia B blev det en liten debatt om just Herman Lindqvist och huruvida han hade gjort mera gott än ont genom att bredda intresset för historia. På det svarade min handledare (Peter Ericsson, Uppsala)att det tyvärr kunde jämföras med en geograf som gör reklam för Gotland genom att berätta om de många vulkaner som finns där...
Personligen kan jag nog hålla med om detta. Den första bok jag läste, skriven av Herman, kunde jag notera att han anser Snorre Strulasson vara verksam på 900 talet, vilket bara är bom på 300 år. Han har samma begymmer som Jan G och skriver på kvällstidningsjournalistmaner. Man kommer osökt att tänka på det s.k. krokodilsyndromet, d.v.s. stor i käften och inga öron.
Dessutom är han påpassad av det akademiska etablissementet, som känner sig nog så trampad på tårna av dessa flyhänt skrivande herrar.
Av snygghetsskäl skulle det nog vara passande om någon etablerad historiker, ingen nämd ingen glömd t.ex, tog lite avstånd från en sådan farbror som t.ex. Anders Fryxell. När Fryxell beskriver slaget vid Svolder, är det nästan som ett idrottsreferat. Han rör sig med citat direkt från slaget.

"Se där kommer Ormen Långe"
"Nej det är Ormen Korte"

Vilket på det hela taget är ganska spexigt. Vi har som bekant inte en susning om var slaget vid Svolder stod, ej mindre än vad man därstädes sa.
Hälsningar
Christer Samuelsson.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 5 september 2004, 12:09

Finns det någon sammanställning någonstans över fel i Lindqvists böcker? Då skulle man lättare kunna avgöra om liknelsen med de gotländska vulkanerna är rättvis.

Vad gäller den akademiska (och garanterat internationella!) avundsjukan så är det väl för väl att Herman gör misstag; om han, utöver popularitet och upplagesiffror, dessutom varit ofelbar, ja, då hade han ju varit fullständigt outhärdlig...

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 11 september 2004, 13:59

Sammanställning på alla böckers fel skulle vara kul att se, men det skulle nog bli en långlång lista. PÅ sida ett i den här tråden hade vi ju länken till Englunds recension om en av böckerna, om du missat det. Mycket intresant.

http://www.peterenglund.com/textarkiv/lindqvist.htm

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 11 september 2004, 21:46

Den hade jag missat, tack för den. Härlig läsning, men jag hade inte haft något emot fler konkreta fel - han kom till 140 innan han tröttnade, det hade varit roligt att ha dem.
Men visst är det imponerande, detta att han t.ex. läst hela Olof Rudbecks Atlantica i fem bukiga volymer (titeln på verket är dock av någon anledning fel) samt Generalstabens massiva "Sveriges krig 1611-1632", alla åtta banden, inklusive supplementet (även där har det råkat slumpa sig så att titeln i litteraturförteckningen ej blivit den rätta). Allra mest imponerad är jag dock av att Lindqvist tagit sig igenom Pufendorfs "Von Schwedish- und Deutsche Kriegsgeschichte. In 26 Büchern abgefasst" från 1688. Jag har inte kunnat drömma om det fanns någon av kvinna född som kunde läsa Samuel von Pufendorf "med glädje", men nu vet jag bättre.
Kostbart :D

Men alltså, Lindqvist har uppenbarligen ingen större koll på vad som försiggår i forskarvärlden; men det har ju knappast allmänheten heller? "Ingen historiker" har gjort de självutplånande omdömena om stormaktstiden som nämns i början, stämmer säkert, men det finns det drivor av andra människor som gör, och inte bara lågpannade kvällstidningsläsare utan även behöriga lärare och andra som borde veta bättre.

Användarvisningsbild
Gröfaz
Medlem

Inlägg av Gröfaz » 12 september 2004, 15:40

Jag läste resenscionen av boken i DN, länkar sidan.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1352&a=308018

Det som Resenscenten verkar påpeka är att hur onödigt det är med ännu en biografi om Napoleon när det nu redan finns typ flera tusen,
vilket jag kan hålla med om. Herman kunde väll ha valt att skriva om någon annan person som inte är lika uppmärksammad!!
Napoleon hade säkert en massa spänannde medarbetare som Herman
kunde ha skrivit om.
Risken är ju överhängande stor att boken varken kommer uppmärksammas eller sälja särskilt bra med tanke på att det redan finns så mycket annat att läsa om Napoleon.
Fast man ska ju i och för sig inte klandra Herman för att han försöker i allafall.

Mvh:erik

Etherality
Ny medlem

Inlägg av Etherality » 12 september 2004, 20:24

Om man läser Englunds text tar det ju ganska lång tid innan han börjar räkna upp de saker han anser vara faktiska sakfel i Hermans bok.

Det stora textblocket innan talar ju ganska tydligt om att Englund inte bara är kritisk mot sakfel utan också starkt ogillar Lindvists berättarstil.

Englund skriver hånfullt om hur Lindqvist slår in öppna dörrar när han vill kämpa mot svensk historiemasochism, medan han i samma text påpekar att han finner "storsvenskt slagg" i hans bok. Han återkommer också ständigt till hur Lindqvist berättar historia på samma sätt som läroböckerna i folkskolan. Man kan här anta att det han syftar på är dessa läroböckers ofta färgstarka skildringar av svensk historia. Något som folk kan identifiera sig med på ett annat sätt än kallt och platt faktarabblande.

Min bild av Englund är just denna att han är väldigt mån om att rensa bort allt han tycker andas ens ett uns av prosvenska värderingar av skeenden. Jag anser att det visst finns anledning av Lindqvist att tala om en utbredd historiemasochism. Englund är själv en som ofta är nära att falla över gränsen. Lindqvist skriver på ett medryckande sätt för folket medan Englund verkar starkt medveten om politiskt minerade områden. Ett minfält han själv är med om att placera ut.

Englunds kamp mot Lindqvist är alltså mer än vetenskaplig utan också starkt ideologisk. Synd och skam att inte Lindqvist nogrannare kan låta korrekturläsa sina böcker då hans sakfel inte på något sätt behöver ställa till med problem för hans berättarstil. Hans historiesyn tillsammans med solid fakta hade varit ett sant nöje att läsa.
Senast redigerad av 1 Etherality, redigerad totalt 12 gånger.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 12 september 2004, 21:57

Troll-varning?
Etherality skrev: Lindqvist skriver på ett medryckande sätt för folket medan Englund verkar starkt medveten om politiskt minerade områden. Ett minfält han själv är med om att placera ut.
Förtydligande: Skriver du vad du tycker eller skriver du för att få ilsken respons?

Jag har inte hittat upplagesiffror - någon som vet? Men även om Lindqvist säljer avgjort mest så har Englund och Dick Harrison och kanske någon mer skrivkunnig akademiker knappast upplagor som skäms för sig.
Etherality skrev: Synd och skam att inte Lindqvist nogrannare kan låta korrekturläsa sina böcker då hans sakfel inte på något sätt behöver ställa med till problem för hans berättarstil. Han historiesyn tillsammans med solid fakta hade varit ett sant nöje att läsa.
Det är väl ändå inte meningen att korrekturläsarna skall skriva böckerna åt honom. Och vad är en historiesyn värd som är baserad på vad man råkar komma ihåg från historielektionerna?

När jag läser din sista mening en gång till så inser jag att du ju erkänner att Lindqvist inte är ett sant nöje att läsa. Då är vi ju överens, trots allt.

Etherality
Ny medlem

Inlägg av Etherality » 12 september 2004, 22:32

Hexmaster skrev:Troll-varning?.
Trollet i den här tråden är heter Englund.

Hexmaster skrev:Förtydligande: Skriver du vad du tycker eller skriver du för att få ilsken respons?

Jag har inte hittat upplagesiffror - någon som vet? Men även om Lindqvist säljer avgjort mest så har Englund och Dick Harrison och kanske någon mer skrivkunnig akademiker knappast upplagor som skäms för sig..
Givetvis är det mina åsikter om Englunds text jag presenterar. Det jag syftar på är att Englund i den här texten visar prov på exakt det Lindqvist, enligt Englund, brakar igenom öppna dörrar för. Englunds text är ett tydligt bevis på att, förutom det faktamässiga, det även existerer en ideologisk konflikt över hur historia skall skrivas.
Hexmaster skrev:Det är väl ändå inte meningen att korrekturläsarna skall skriva böckerna åt honom. Och vad är en historiesyn värd som är baserad på vad man råkar komma ihåg från historielektionerna?
Jag antar att Englund i sin iver över att smutskasta Lindqvist publicerar de mest flagranta sakfelen i boken. Ser man till dessa handlar det på intet vis för korrekturläsare att "skriva böckerna åt honom" genom att påpeka dessa fel. Ang folkskoleböckerna tror jag det snarare är stilen än faktan Englund är ute efter.
Hexmaster skrev:När jag läser din sista mening en gång till så inser jag att du ju erkänner att Lindqvist inte är ett sant nöje att läsa. Då är vi ju överens, trots allt.
Jag finner Lindqvists böcker vara gott läsnöje men givetvis stör vetskapen om eventuella sakfel läsupplevelsen något.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 13 september 2004, 08:28

Etherality skrev:Jag finner Lindqvists böcker vara gott läsnöje men givetvis stör vetskapen om eventuella sakfel läsupplevelsen något.
Superb sammanfattning. Där finns inte mycket att tillägga.

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 15 september 2004, 13:15

Etherality skrev:Om man läser Englunds text tar det ju ganska lång tid innan han börjar räkna upp de saker han anser vara faktiska sakfel i Hermans bok.
Spelar det roll för kritikens sanningshalt vilken rad den står på? Blir kritiken lögn för att den inte står i första stycket?
Etherality skrev:Det stora textblocket innan talar ju ganska tydligt om att Englund inte bara är kritisk mot sakfel utan också starkt ogillar Lindvists berättarstil.

Englund skriver hånfullt om hur Lindqvist slår in öppna dörrar när han vill kämpa mot svensk historiemasochism, medan han i samma text påpekar att han finner "storsvenskt slagg" i hans bok. Han återkommer också ständigt till hur Lindqvist berättar historia på samma sätt som läroböckerna i folkskolan. Man kan här anta att det han syftar på är dessa läroböckers ofta färgstarka skildringar av svensk historia. Något som folk kan identifiera sig med på ett annat sätt än kallt och platt faktarabblande.

Min bild av Englund är just denna att han är väldigt mån om att rensa bort allt han tycker andas ens ett uns av prosvenska värderingar av skeenden. Jag anser att det visst finns anledning av Lindqvist att tala om en utbredd historiemasochism. Englund är själv en som ofta är nära att falla över gränsen. Lindqvist skriver på ett medryckande sätt för folket medan Englund verkar starkt medveten om politiskt minerade områden. Ett minfält han själv är med om att placera ut.

Englunds kamp mot Lindqvist är alltså mer än vetenskaplig utan också starkt ideologisk. Synd och skam att inte Lindqvist nogrannare kan låta korrekturläsa sina böcker då hans sakfel inte på något sätt behöver ställa till med problem för hans berättarstil. Hans historiesyn tillsammans med solid fakta hade varit ett sant nöje att läsa.
Får jag fråga om du läst något av Peter Englund? Det verkar tyvärr inte så. Englund är ett ypperligt exempel på att man kan skriva opolitiskt och så värderingsfritt det är möjligt utan att göra läsningen tråkig eller icke "för folket". Englund skriver så vanligt folk kan identifiera sig, det garanterar jag dig. Måste man ta ställning för Stormakts-Sverige för att skriva "för folket"? Du verkar sätta likhetstecken mellan "prosvensk" och "för folket".

När man till skillnad från Lindqvist studerar de svenska stormaktskrigen på det seriösa vis som Englund gjort blir krigen däremot inte så glamorösa längre, vilket det ju vore historieförfalskning att utelämna från sina böcker. Sann historia och läslust kan gå hand in hand, vilket Englund visar.

Mvh Petter
Senast redigerad av 1 Gutekrigaren, redigerad totalt 17 gånger.

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 15 september 2004, 13:25

Prozac skrev:Eftersom han i grund och botten är jornalist så skriver han så att folk ska förstå och tycka det är intressant. Inte på det gamla stela vanliga viset.

Klart att alla "kunniga" inte tycker om Herman då själva alltid vet så himla mycket bättre själv. Proffesorer som skriver ner honom och hackar på honom kan bara helt enkelt inte ta att han är mycket populärare än dem.

Man kan säga vad man vill om Herman Lindqvist men sanningen är (vilket ingen kan förneka) han ökat Svenskarna historiska intresse avsevärt. Ingen damig gammal proffesor skulle ens kunna drömma om att ha gjort samma sak!

Ta det nu inte som att jag har ett hat mot proffesorer ( Även om det kanske ser ut som så :) ). Det är klart att de behövs de också, men vad jag kritiserar är deras sätt att skriva och uttrycka sig. Det är som om att de behöver bevisa att efter alla deras år på universitet kan de alla "fina" och korrekta ord och utryck. Detta gör oftast att deras skrifter blir ganska tråkiga att läsa.
En fråga: För att "folk ska förstå och tycka det är intressant", måste man ljuga och fylla ut historien med egna spekulationer då? Är folk för dumma för att få sanningen eller så nära sanningen man kan komma?

Angående professorer: Professorer kan vara relativt unga och behöver varken vara dammiga eller gamla. Lindqvist är själv inte särskilt ung.

På universitetet krävs inte "fina ord". Däremot ord som är sanna. Akademiker (Englund, Harrison) som skriver för allmänheten undviker fackuttryck.

Och glöm inte en sak: Utan de dammiga professorerna skulle inte Herman kunna skriva något. För han forskar inte själv...

Mvh Petter

Skriv svar