Luonas Taemrem
När jag läst historia B blev det en liten debatt om just Herman Lindqvist och huruvida han hade gjort mera gott än ont genom att bredda intresset för historia. På det svarade min handledare (Peter Ericsson, Uppsala)att det tyvärr kunde jämföras med en geograf som gör reklam för Gotland genom att berätta om de många vulkaner som finns där...
Personligen kan jag nog hålla med om detta. Den första bok jag läste, skriven av Herman, kunde jag notera att han anser Snorre Strulasson vara verksam på 900 talet, vilket bara är bom på 300 år. Han har samma begymmer som Jan G och skriver på kvällstidningsjournalistmaner. Man kommer osökt att tänka på det s.k. krokodilsyndromet, d.v.s. stor i käften och inga öron.
Dessutom är han påpassad av det akademiska etablissementet, som känner sig nog så trampad på tårna av dessa flyhänt skrivande herrar.
Av snygghetsskäl skulle det nog vara passande om någon etablerad historiker, ingen nämd ingen glömd t.ex, tog lite avstånd från en sådan farbror som t.ex. Anders Fryxell. När Fryxell beskriver slaget vid Svolder, är det nästan som ett idrottsreferat. Han rör sig med citat direkt från slaget.
"Se där kommer Ormen Långe"
"Nej det är Ormen Korte"
Vilket på det hela taget är ganska spexigt. Vi har som bekant inte en susning om var slaget vid Svolder stod, ej mindre än vad man därstädes sa.
Hälsningar
Christer Samuelsson.