Kung av Östergötland, kung av Västergötland
- Olof Ekström
- Medlem
Kung av Östergötland, kung av Västergötland
Snabbfråga: vilka källor finns det som omnämner erkända "kungar" av Västergötland resp. Östergötland?
-
Christer Samuelsson
- Medlem
Re: Kung av Östergötland, kung av Västergötland
Enligt NE förhåller det sej så här:Teodric skrev:Snabbfråga: vilka källor finns det som omnämner erkända "kungar" av Västergötland resp. Östergötland?
"Karl Sverkersson, Karl VII var svensk kung. Son till kung Sverker d.ä. Karl erkändes som kung i Östergötland i slutet av 1150-talet och från 1161 i hela Sverige. Han hade då besegrat den danske tronkrävaren Magnus Henriksson i slaget vid Örebro. Karl främjade inrättandet av det svenska ärkebiskopssätet i Uppsala 1164 och gynnade bl.a. Vreta kloster. Han dödades på Visingsö av Knut Eriksson som övertog kungaämbetet. Karl begravdes i Alvastra kloster. Far till Sverker d.y. Karlsson."
Hälsningar
Christer Samuelsson.
- Olof Ekström
- Medlem
-
Christer Samuelsson
- Medlem
Jag har tagit detta ur mina löst ordnade antecknningar. Min NE CD fungerar inte, den är inskickad till förlaget för granskning, detta för fjorton dar sedan, men jag har ännu inte fått tillbaka den. Jag kan tyvärr inte hjälpa dej mer. Beträffande Västgötakungar torde det väl vara enkelt, dom finns väl med i västgötalagen, om man nu anser den vara en historisk källa.Teodric skrev:... Ok, tack. Ingen ledtråd till NEs källa antar jag?
Hälsningar
Christer Samuelsson.
- Olof Ekström
- Medlem
Västgötalagen har ju sin kungalängd, och jag tror den börjar med Olof Skötkonung och gar till Johan Sverkersson, lade upp detta pa wikipedia VästergötlandTeodric skrev:Snabbfråga: vilka källor finns det som omnämner erkända "kungar" av Västergötland resp. Östergötland?
Eventuella fel eller korrigeringar bejublas om nagot där är fel.
Fran Wikipedia Östergötland hittade jag bara Hogne och hans son
Hildir Hognesson men var...Östgötalagen??
Um... varför skulle det inte vara en historisk källa? Går vi längre tillbaka än så är vi väl inne på förhistoriska källor?Beträffande Västgötakungar torde det väl vara enkelt, dom finns väl med i västgötalagen, om man nu anser den vara en historisk källa.
- Olof Ekström
- Medlem
Även jag läste det i Wikipedia och när jag sökte efter information om denne östgötakung på google upptäckte jag den här tråden. Lyckligtvis fann jag även svaret, det visade sig nämligen vara en gammal bekant från Ynglingasagan. Enligt Snorre Sturlasson var Hogne den småkung som lyckades försvara sin självständighet när sveakungen Ingjalld Illråde utökade sitt välde på 600-talet.Dan Koehl skrev:Fran Wikipedia Östergötland hittade jag bara Hogne och hans son
Hildir Hognesson men var...Östgötalagen??