Snabbfråga: Bronsåldersdatering av Gamla Uppsala högar?

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem

Snabbfråga: Bronsåldersdatering av Gamla Uppsala högar?

Inlägg av Olof Ekström » 29 augusti 2004, 12:31

Någon som hört talas om en (nyligen gjord?) datering av Gamla Uppsala högar, som skulle datera dem till bronsålder istället för folkvandringstid/vendeltid?

Användarvisningsbild
Gorm
Medlem

Inlägg av Gorm » 29 augusti 2004, 14:02

Har inte hört talas om någon sådan datering men skulle det vara så förvånande att den daterats till bronsålder? Håga-högen utanför Uppsala sas vara järnålder ända tills den undersöktes och den visade sig vara från början av yngre bronsåldern.

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem

Inlägg av Olof Ekström » 29 augusti 2004, 17:15

Tja ... gravfynden ser ut som klockrena vendeltidsfynd i mina ögon, och ligger i ett jättestort gravfält fullt med järnåldersgravar, de sista av kristen typ. Det tycker jag är anmärkningsvärt i så fall.

Användarvisningsbild
Gorm
Medlem

Inlägg av Gorm » 29 augusti 2004, 17:36

Då frågar jag mig vilken dateringsmetod man har använt sig av. Det är ju inte ovanligt att man under järnåldersgravar hittar bronsåldersboplatser, ett exempel på detta är Lovö.

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem

Inlägg av Olof Ekström » 29 augusti 2004, 18:44

Du menar dateringen av gravfältet? Jag vet inte hur mycket som är undersökt - för mig är det ett så uppenbart "vanligt järnåldersgravfält, fast extra stort", jag har aldrig funderat på om det skulle kunna vara något annat. Där finns inga formationer eller stensättningar (inga trekanter eller fyrkanter till exempel) vad jag vet eller några av de vida, flacka, stensatta större bronsåldershägarna. Däremot vet jag att nedanför de tre största högarna har man stött på både båtgravar och kristna vikingatida gravar (östorienterade kistgravar).

Dateringen av själva de stora högarna verkar också - för mig - ganska självklar folkvandringstid-vendeltid. Det som finns i guldrummet på Historiska ser ut som fragment från Vendel eller Valsgärde, det som nu finns på Gamla Uppsala museum likaså. Jag minns inte om någon av de två utgrävda högarna haft någon stenpackning, men jag tror inte det (inte som jag minns - jag kan ha fel). Bägge är brandgravar där utvalt och rensat stoff samlats ihop i en gravgömma i centrum av högen, åtminstone den ena i ett träämbar (exakt liknande Ottarshögen om jag förstår saken rätt, i den låg ett mynt från omkr år 600 tror jag det var). Jag kan inte minnas någon större bronsåldershög med brandbegängelse, men vill gärna veta om det förekommit - järnåldern verkar ha bjudit på i princip varenda typ av tänkbar begravning men bronsåldersbefolkningen var kanske mer sparsmakad.

Det är vad jag tror/minns - jag frågar för att jag undrar, inte för att försöka hävda något. Jag bara stötte på omnämnandet av att någon nyligen hävdat att högarna i Gamlis skulle vara från bronsåldern, och jag får det inte alls att gå ihop.

Användarvisningsbild
Gorm
Medlem

Inlägg av Gorm » 29 augusti 2004, 18:55

Jag har aldrig sagt att gravarna är bronsålder. Däremot finns det fall (med Lovö som exempel) där järnåldersgravfälten är anlagda uppe på en bronsåldersboplats. Vad detta innebär är att man i traditionella järnåldersgravar brukar påträffa bronsåldersartefakter och kermamik från samma tid. Jag har personligen varit med om ett fall där vi hittade en halsring från bronsåldern i en grav från 800-talet.

Detta gör att jag undrar vilken dateringsmetod som använts eftersom det måste röra sig om en annan än datering genom artefakter. Kanske har ett C14-prov blivit kontanimerat av bronsåldersmaterial? Men eftersom det inte grävts i högen på sistone så borde det röra sig om en datering av synliga gravformer, vilket verkar skumt. Skulle, liksom Theodric, finna det mycket intressant att få veta var detta påstående har publicerats.

/Gorm

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem

Inlägg av Olof Ekström » 29 augusti 2004, 20:05

Ah nu tror jag jag förstår - du menade "undrar vilken dateringsmetod som ligger till grund för påståendet att de stora högarna skulle vara från bronsåldern"?

Jag ska f.ö. kolla upp vattennivåerna senare ikväll om jag hinner, jag undrar när Gamlis steg upp ur havet...

Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem

Inlägg av sibiriska tigern » 7 september 2004, 07:29

Vilken av kungshögarna i Uppsala innehöll en ananjino-holkyxa?

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem

Inlägg av Olof Ekström » 7 september 2004, 08:44

Inte en aning om någon holkyxa. Har inte noterat någon sådan i de samlingar jag sett.

Om någon sitter och väntar på resultatet av mina vattenlinjekontroller så måste jag göra dem besvikna - jag hittade ingen tillräckligt exakt höjdlinje men jag tror Gamlis varit torrlagt åtminstone på själva åsryggen tillbaka till minst samma tid som den då ovan nämnda hågahögen restes - inget hinder för bronsåldersdatering där alltså.

Kontaminerade C14-prov - jag vet inte om man gjort några C14-prov. Högarna har inte öppnats sedan den tekniken blev tillgänglig.

Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem

Inlägg av sibiriska tigern » 7 september 2004, 10:02

de lär visst också kallas celt och är yxor utan skafthål. Så mycke mer vet jag inte annars, måste jag erkänna, än att de är i brons och dateras till yngre bronsålder <-> äldre järnålder. :oops:

[Jag har inte (!) läst följande artikel: Meinander, Carl Fredrik; "Akozino, Achmylov och mälaryxorna";Finskt museum Vol.92 1985, pp.15-34]

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 13 september 2004, 09:19

Teodric skrev:Någon som hört talas om en (nyligen gjord?) datering av Gamla Uppsala högar, som skulle datera dem till bronsålder istället för folkvandringstid/vendeltid?
Är det ingen som hittat källan till denna uppgift ännu?

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem

Inlägg av Olof Ekström » 13 september 2004, 11:20

Jag kan ju tala om att jag med frågan försökte ta reda på vad en bekant på ett annat webforum egentligen pratade om, han nämnde det i förbigående och sa att hans kompis "nog visste" vad det handlade om, och har inte redovisat närmare vad det gällde. Det är inte alls säkert att det finns någon bronsåldersdatering att diskutera - själv är jag inte så lite skeptisk.

Christer Samuelsson
Medlem

Inlägg av Christer Samuelsson » 13 september 2004, 18:01

Teodric skrev:Jag kan ju tala om att jag med frågan försökte ta reda på vad en bekant på ett annat webforum egentligen pratade om, han nämnde det i förbigående och sa att hans kompis "nog visste" vad det handlade om, och har inte redovisat närmare vad det gällde. Det är inte alls säkert att det finns någon bronsåldersdatering att diskutera - själv är jag inte så lite skeptisk.
Att Uppsala högar skulle vara bronålderstida, var ju heta nyheter, men jag har alldrig sett saken förd i bevis. Jag ställer mej skeptisk till detta. Med beaktande av den berömda "standlinjen", undrar jag om det över hvudet taget är möjligt. Jag är inte särskilt påläst i ämnet, men hittade en intressant site: http://www.uppsala.se/upload/Dokumentar ... Rod_LU.pdf

Hälsningar
Christer Samuelsson.

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem

Inlägg av Olof Ekström » 13 september 2004, 18:15

Jag gjorde några överslag på vattennivåerna och landhöjningen, om det är det du tänker på? Jag kom fram till att det inte gick att utesluta att åsen varit torrlagd i rätt så god tid för en bronsåldertida begravning. Jag hade visserligen undermåliga kartor att titta på, men det verkade inte som om det var i närheten av att ha varit blötlagt upp dit för säg sisådär 3000 år sen. Tyvärr, det hade ju förenklat saker och ting.

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem

Inlägg av Olof Ekström » 13 september 2004, 18:25

Intressant skrift Christer! Där verkade det ju inte särskilt troligt att man skulle lyckas datera nånting i området längre bak än 2000 år!

Skriv svar