Resa Till Auschwitz

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Oskar
Medlem

Resa Till Auschwitz

Inlägg av Oskar » 28 augusti 2004, 23:44

Hej

Imorrn 29/8 åker jag på skolresa till Polen, vi ska blad annat besöka Auschwitz.

Det ska bli "intressant" och få se de i värkligheten, de hemska som hände, tänk vad de fick genomgå där igentligen.

Är det någon som har varit där tidigare, eller är det nått jag ska kolla extra noga på om ni förstår vad jag menar eller något annat jag ska tänka på ?

Användarvisningsbild
Armfeldt
Medlem

Re: Resa Till Auschwitz

Inlägg av Armfeldt » 29 augusti 2004, 11:58

Jag var där tidigare i somras.
Som du säkert vet, eller åtmnstone kommer få veta, består Auschwitz av två delar: Auschwitz 1 och Auschwitz 2/Birkenau. Se till att besöka båda!
Birkenau ligger bara några kilometer ifrån den första anläggningen.

Det finns inget speciellt du i förväg bör koncentrera dig på. Man ser allt i sin takt.

Tänk på att Birkenau är stort som f*n. Ta med dricka om ni ska gå runt hela anläggningen som tar flera timmar.

Som några minnesstolpar kan jag ju säga att du bör besöka
- Platsen där Rudofl Höss hängdes.
- Mengeles laboratorium vid Birkenau som sprängdes när tyskarna lämnade platsen.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 29 augusti 2004, 14:19

Armfeldt,

Tog du fotografier?

/Martin

Användarvisningsbild
Armfeldt
Medlem

Inlägg av Armfeldt » 29 augusti 2004, 14:54

Martin Tunström skrev:Armfeldt,

Tog du fotografier?

/Martin
Tog väl runt 100 bilder på de historiska attraktionerna. Bl a på/vid
- Treblinka
- Auschwitz
- Theresienstadt
- Lidice
- Historiska muséet i Brno
- Skelettkyrkan vid Kutná Hora.

Antar att du vill se dem? :)

Det kan du, men jag måste bara konvertera bilderna till ett lägre format, för nu ligger de på ca 2 MB/st

Det kan jag nog göra ikväll.

Martin_
Medlem

Inlägg av Martin_ » 29 augusti 2004, 18:54

Jag var där på klassresa i maj. Vi var på Auschwitz 1 och Auschwitz 2/Birkenau. Vi hade en guide, och det är bra att ha så att man får se de intressantaste/viktigaste plasterna. Även jag tog ett antal bilder.

Oskar
Medlem

Inlägg av Oskar » 3 september 2004, 11:19

ja, vad ska man säga.. jag trodde inte att Auschwitz var så "litet" i förhållande till Birkenau.

Vi hade också en guide som var bra och han tog oss till och berättade om de viktigaste delarna. Fruktansväert att se tex. allt hår, skorna och resväskorna mm. såg också där höss hängdes och guiden visade var han bodde. Guiden sa att höss barn brukade leka i trädgården som låg ca 50 meter från gaskammaren.

tog också några bilder.

Mvh Oskar

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem

Inlägg av Usquebaugh » 4 september 2004, 23:23

Har bara varit i Theresienstadt men där är rättså "städat". Tycker inte man får den allra kusligaste känslan när man är där. Givetvis är det ändå obehagligt.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 5 september 2004, 12:37

Armfeldt har alldeles rätt om den kollossala omfattningen Auschwitz II, eller Birkenau. Ändå är det mesta rivet. Alla tegelbarackerna i B I är väl borta och c:a 90% av träbarackerna i B II. Av det fåtal som färdigställdes i B III (som nu ligger utanför muséiområdet) finns inga kvar alls, ej heller resterna av Krema IV och V eller de s.k. Kanada-magasinen där de mördades ägodelar magasinerades och sorterades. Ännu idag är det en lång promenad, 1944 hade den varit det dubbla. Vad som aldrig kan överbringas av muséet, säger min vän Léon F. - som bodde i Oswiecim under kriget -(numera pensionerad veterinär i Truskolasy) - var LUKTEN. Av lerslask, skit, snusk och hopplöshet....Léon rekommenderar alla 'turister' att komma - inte på sommaren men i December eller Februari - då, säger han, ger Brzezinka en bättre vinkling till hur det var.

Skriv svar