jahve + hin håle = sant?

Om idéer, föreställningar och tankegods genom historien.
robnil
Medlem

jahve + hin håle = sant?

Inlägg av robnil » 24 augusti 2004, 12:59

Israels gud kallas ibland herren sebaot. Vad jag förstår är detta en form av taftologi då sebaot betyder just "herre" eller snarare fältherre.

Belsebub, om man antar att detta namn kan härledas till Baal Zebul blir liknande taftologi, nämligen "herre prins". (detta har senare gjorts om till en (nidbild?) som flugornas herre, Zebub.

Det verkar som om judarna hade just Baal som gud innan de av någon anledning ändrade sig till jvh.

Gissningsvis så var väl beslutet att byta gud i gammal fin kristen tradition uteslutande ett politiskt maktspel....

Användarvisningsbild
barzam
Medlem

Inlägg av barzam » 24 augusti 2004, 23:55

Baal var väl en gud som dyrkades vid ett tidigare skede av judarna (och av andra folk) och som senare gav vissa egenskaper åt Jvh. Detta har inget att göra med kristendomen då denna kom till i en judisk miljö och därför övertog de dåtida judarnas uppfattning av gud (evig, allsmäktig, verkande o.s.v).

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Re: jahve + hin håle = sant?

Inlägg av Hexmaster » 26 augusti 2004, 08:26

robnil skrev:Israels gud kallas ibland herren sebaot. Vad jag förstår är detta en form av taftologi då sebaot betyder just "herre" eller snarare fältherre.
Där det i vår bibel står "Herren" stod ursprungligen Guds namn JHVH, alltså Jahve eller kanske Jehova. Eftersom Guds namn var för heligt för att uttalas - "Jehova, Jehova!" - så ersatte man vid högläsning det med ordet "adonais" (ungefärlig stavning) som betyder just herre, något som med tiden slog igenom även i texterna.

En googling ger vid handen att "sebaot" betyder härskaror - "Jahvé elohé sebaót" betyder "Jahve, härskarornas gud". Det lär inte vara några jordiska mordiska härar som avses utan änglarna alt. stjärnorna, något som känns lite för politiskt korrekt för att vara riktigt sant, men man vet ju aldrig (inte jag iaf).

barzam: Baal var inte namnet på en särskild gud utan en sorts titel som användes om ett antal gudar, inklusive JHVH himself, faktiskt - det finns bibliska exempel på genuint fromma judar i vars namn ordet "baal" ingår, men kopplingen till Baal Zebub m.fl. är alltså obefintlig, vilket f.ö. är vad hela det här inlägget går ut på.

robnil
Medlem

Inlägg av robnil » 26 augusti 2004, 10:51

Ah just. Baal en titel. Men visst fanns det en särskild gud som benämndes just Baal. Finns flera bevarade myter om denne guds bragder, främs i det material man hittat i Ugarit.

Någon koppling till belsebub bör det ha funnits, även om kopplingen till just guden Baal i kanaan kan vara tveksam?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 28 augusti 2004, 14:11

robnil skrev:Men visst fanns det en särskild gud som benämndes just Baal. Finns flera bevarade myter om denne guds bragder, främs i det material man hittat i Ugarit.
Japp, han lär ha kallats Hadad eller Haddu när man nämnde honom vid namn. Dessutom fanns det en viss Melkart i staden Tyrus som också bara kallades Baal ibland. Jag har inte studerat ämnet så fruktansvärt ingående, men det är inte svårt att bli förvirrad av alla baalsgudarna.
robnil skrev:Någon koppling till belsebub bör det ha funnits, även om kopplingen till just guden Baal i kanaan kan vara tveksam?
Nu hänger jag inte med - förklara. Är du fortfarande inne på att Baal Zebul blivit Herren Sebaot?

(Edit: Baal ZEBUL hette han ju, inte zebub... Det var då... Ja, just det.)

robnil
Medlem

Inlägg av robnil » 29 augusti 2004, 17:15

Nej inte nödvändigtvis. Det vara bara en ide tagen helt ur luften.

Det jag snöade in på nu var att xian-iden om belsebub, som en elak jävel nere i undergjorden har sin förlaga i någon av baal-myterna, och att detta då på ett eller annat sätt påvisar ett exempel på när gamla religioner demoniseras i politiskt syfte. (eller nått sånt)

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 29 augusti 2004, 17:41

robnil skrev:Det jag snöade in på nu var att xian-iden om belsebub, som en elak jävel nere i undergjorden har sin förlaga i någon av baal-myterna, och att detta då på ett eller annat sätt påvisar ett exempel på när gamla religioner demoniseras i politiskt syfte. (eller nått sånt)
OK, nu är jag med. Jomenvisst är det staden Ekrons lokale gud Baal Zebul, kallad Baal Zebub i GT, som blivit till NT:s Beelsebub, som utan tvivel är identisk med den onde. Flera andra exempel på demonisering av gamla gudar finns. Det är lite egendomligt att just Baal Zebul fått "äran", så viktig var han väl knappast ens under sina bästa dagar, men nu har det en gång blivit så.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 30 augusti 2004, 12:51

Som sagt, Baal är en västsemitisk titel som flera gudar delar. Baal betyder då "Herre, Mästare". Exempel är guden Baal-Zephon i Jebel al-Aqra i Syrien, med även ett tempel i Ugarit, Fenikiernas gud Baal-Hammon, och ännu en Baal-Hadad i Ugarit. Att även det semitiska folket hebréerna då skulle nämna sin gud med Baal vid någon tidpunkt är då inte så konstigt.

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 30 augusti 2004, 14:35

Glöm för all del inte den rysliga Berit:

Domareboken 8 kap. 33 versen:
Men när Gideon var död, började Israels barn åter i trolös avfällighet löpa efter Baalerna. Och de gjorde Baal-Berit till gud åt sig.

robnil
Medlem

Inlägg av robnil » 30 augusti 2004, 14:52

The evil Berit!

Även känd som Berit Karlof. Alla känner vi väl någon Berit?

:D

Illern
Ny medlem
Kontakt:

Inlägg av Illern » 12 september 2004, 22:01

Apropå sebaot <-> fältherre, härskaror med flera betydelser, var inte den gud som senare blev Gud en krigsgud bland andra gudar som sedan valdes ut som den ende (eller valde ut sitt folk att bara dyrka honom ,hur man nu vill se det)? Åtminstone har en vän som läste religionhistoria i korta ordalag förklarat det så..[/b]

Ahab
Ny medlem

Inlägg av Ahab » 14 januari 2005, 17:52

robnil skrev:Det jag snöade in på nu var att xian-iden om belsebub, som en elak jävel nere i undergjorden har sin förlaga i någon av baal-myterna, och att detta då på ett eller annat sätt påvisar ett exempel på när gamla religioner demoniseras i politiskt syfte. (eller nått sånt)
Så vitt jag vet så kommer kristendomens dualistiska syn på universum från judarna som i sin tur under mellantestamentlig tid hade fått idéerna från persisk religion. Läs om Zoroastrianism.
-Ahab

Skriv svar