Tyska hjälmar

Skriv svar
Anderson
Medlem

Tyska hjälmar

Inlägg av Anderson » 20 augusti 2004, 13:18

Jag har en undran ang. 2: generationens tyska hjälmar från IWW. Vad hade knopparna på sidorna för funktion?

Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 20 augusti 2004, 13:37

Ventilationshål och fästen för en extra pansarplåt kallad Stirnpanzer.
Bilagor
alstirn.jpg
stirnpanzer
alstirn.jpg (13.51 KiB) Visad 3688 gånger

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem

Inlägg av Björn E » 20 augusti 2004, 16:00

Första gången i mitt liv jag har sett - eller ens hört talas om - Stimpanzer, och ändå måste jag ha sett hundratals bilder på tyskt infanteri. Det var inte särskilt vanligt att soldaterna använde det, va?

Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 20 augusti 2004, 18:02

Björn E skrev:Det var inte särskilt vanligt att soldaterna använde det, va?
Njet, endast 50 000 Sti r n panzer tillverkades och dessa användes tydligen av krypskyttar och rädstyrkor.
Enligt denna källa: http://www.ga.k12.pa.us/academics/us/TE ... hlhelm.pdf så var den tänkt att användas av vaktposter tillsammans med ett kroppspansar i stål.

Anderson
Medlem

Inlägg av Anderson » 21 augusti 2004, 16:59

Tack, nu kan jag sova.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 22 augusti 2004, 13:15

Ni som kan: Varför hade tyskarna under första världskriget en spets på sina hjälmar?

Användarvisningsbild
Gröfaz
Medlem

Inlägg av Gröfaz » 22 augusti 2004, 16:08

Spetsarna var till för att kunna avvärja sabelhugg mot huvudet.
Rätt smart tänkt i och för sig, men man kan ju undra till hur hög grad spetsarna blev till användning under kriget??

Första världskriget var ju inte direkt känt för sina närstrider med sablar. :wink: Mvh:erik

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 22 augusti 2004, 16:28

Gröfaz skrev:Spetsarna var till för att kunna avvärja sabelhugg mot huvudet.
Rätt smart tänkt i och för sig, men man kan ju undra till hur hög grad spetsarna blev till användning under kriget??

Första världskriget var ju inte direkt känt för sina närstrider med sablar. :wink: Mvh:erik
Hjälmarna var lite äldre än första världskriget.

Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 22 augusti 2004, 18:21

Hexmaster skrev:Ni som kan: Varför hade tyskarna under första världskriget en spets på sina hjälmar?
Frågan har dryftats förr:
viewtopic.php?t=13517
Kn Korrekt skrev:Pickelhuvan, eller kasken som den kallas i Sverige, har ett flertal detaljer som ursprungligen var avsedda som skydd men som på senare tid mest är fröjd för ögat.

1. Pickeln. Avsedd att avleda sabelhugg.
2. Metallförstärkningen runt hjälmkanten.
3. Metallförstärkningen som en kam från pickeln och bakåt.
4. Hjälmplåten.
5. Bataljbanden. Metallplattorna som sitter på hakbanden och därmed skyddar ansiktet från sabelhugg.

Tänk er en Gardesofficer i full parad. Förutom kasken har han tunga metallepåletter, ursprungligen en rustningsdetalj som skyddar axlarna, han har vidare tjock sivlerbrodyr på krage och på armar som även de fungerar som skydd. Sedan har vi vaktbrickan som även den är ett arv från gamla rustningars ringkrage.
Piken fyllde ingen militär funktion vid tiden för första världskriget utan var mest i vägen. På 1915 års modell fanns ett bajonettfäste som gjorde att piken kunde tas bort vid behov (alltid antar jag). De tyska kaskarna i läder med metallförstärkning började bytas ut mot hjälmar helt i stål 1916. Dessa infördes för att skydda mot splitter.
F ö så hade Frankrike och Storbrittaniens infanterister inga hjälmar alls i början av kriget, fransmännen hade en sorts keps och britterna hade "officersmössor" (vet inte vad de kallas egentligen).

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 22 augusti 2004, 19:51

Solitaire skrev: Frågan har dryftats förr:
viewtopic.php?t=13517
Och även i den tråden påpekas att frågan dryftats förr - månne detta är en periodisk fråga som dyker upp ett par gånger om året sådär, till gamlingarnas ökande förtret. :D Danke schön! Nu vet jag vad en pickelhuva är.

Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 22 augusti 2004, 19:54

Hexmaster skrev: Och även i den tråden påpekas att frågan dryftats förr - månne detta är en periodisk fråga som dyker upp ett par gånger om året sådär, till gamlingarnas ökande förtret. :D Danke schön! Nu vet jag vad en pickelhuva är.
Kanske borde det finnas en klistrad tråd i ämnet :lol:

Skriv svar