tobbe skrev:Martin Lundvall skrev:
För att Sovjet var rätt bra på att depotera befolkningen i dess länder. Till exempel deporterades från juni 1940 till juli 1941 109 000 ester från Estland.
Det var förluster han skrev om.
Under Sovjetunionens aktioner så dog många, både på grund av deportationer och avrättningar. Jag hade bara siffran för deportationerna till hands. Fast jag vet inte om jag tolkade pandersson rätt. Det får han svara på, jag erbjöd bara en tänkbar förklaring.
Nej, det gör det inte men det var det som vägde mest.
Jag undrar också hur du kan var så tvärsäker. Om vi tar ett annat exempel: Tyskland behandlade de sovjetiska krigsfångarna dåligt (medan västallierade soldater behandlades bättre), Sovjetunionen var inte heller kända för sitt humana beteende mot tyska fångar slutligen var Japan också grymma. I alla dessa tre fall så ser vi att detta beteende uppmuntras från högre ort. I fråga om hämnd: Storbritannien hade också lidit under kriget (absolut inte i lika stor omfattning som Sovjetunionen) ändå pågick ingen systematisk hämnd från brittisk sida. Detta för att det inte uppmuntrades. För mig är sambanden självklara.
Jag tror att britterna också ofta ville hämnas men de höll tillbakas av sina befäl och politiker. I slutändan är det givetvis kriget den direkta orsaken , inget krig inga döda, sårade, förstörd egendom med mera. Fast att resonera så är lite väl enkelspårigt. Om de sovjetiska myndigheterna aktivt hade arbetat för att soldaterna skulle besinna sig så tror jag inte alls Berlins kvinnor hade behövt leva i ständig skräck och fruktan.
/Martin