Franska främlings legionen

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 6 augusti 2004, 18:24

Böcker på svenska om svenska och delvis svenska legionärer:

Breven från Tonkin av Bertil Nelsson. Om främlingslegionären Martin Sandell, som föddes 1858 och tjänstgjorde 25 år i Indokina. Han dog ett par veckor innan januari 1913, då han skulle gå i pension.

Soldaten som inte kunde dö av Knut E Häll. En äventyrslysten ung svensk som råkar hamna i legionen på 1930-talet skriver sina memoarer.

Krigarens ros av Tamas Weber. Weber är inte bara mycket högt rankad karateutövare utan också före detta främlingslegionär. Tjänstgjorde i Algeriet.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Moonman
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Moonman » 6 augusti 2004, 20:02

Thord Wedman skrev:Legionärerna tyckte väl mer eller mindre att vi svenskar var galna som agerade på det sätt vi gjorde. :D

/Thord
Berätta gärna mer om du känner för det.

mvh Alex Robsahm

Användarvisningsbild
Thord Wedman
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Thord Wedman » 6 augusti 2004, 21:04

Vi satte hårt mot hårt mot de olika parterna vilket var ganska nytt inom UNPROFOR.
Överste Henriksson utnyttjade mandatet till fullo och agerade för att skydda civilbefolkningen mot de stridande parterna.
Det gillades inte till en början av de övriga nationerna inom FN-styrkan, bl.a Britterna som hade starka dubier mot den svenska bataljonen men efter händelserna i Stupni Do och Vares fick vi namnet "Shoot back batallion" Eller "No nonsense batallion" av Britterna.
I samband med oroligheterna i Vares sa även Öv. Henriksson de numera berömda orden "Varningsskottet sköt vi i torsdags".
För mer läsning om bl.a Stupni Do kan jag rekommendera DENNA tråden på SoldF Forum.

/Thord

Användarvisningsbild
maal
Medlem

Inlägg av maal » 6 augusti 2004, 21:45

Hur ser främlingslegionens fälttecken (heter det fortfarande så?) ut?

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 6 augusti 2004, 23:13

Thord Wedman skrev:Vi satte hårt mot hårt mot de olika parterna vilket var ganska nytt inom UNPROFOR.
Överste Henriksson utnyttjade mandatet till fullo och agerade för att skydda civilbefolkningen mot de stridande parterna.
Det gillades inte till en början av de övriga nationerna inom FN-styrkan, bl.a Britterna som hade starka dubier mot den svenska bataljonen men efter händelserna i Stupni Do och Vares fick vi namnet "Shoot back batallion" Eller "No nonsense batallion" av Britterna.
I samband med oroligheterna i Vares sa även Öv. Henriksson de numera berömda orden "Varningsskottet sköt vi i torsdags".
För mer läsning om bl.a Stupni Do kan jag rekommendera DENNA tråden på SoldF Forum.

/Thord
Då var det det jag trodde. Hm, jag trodde det skulle vara vardagsmat för de franska legionärerna... Man kanske har överskattat dom? :|

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 6 augusti 2004, 23:50

Kom ihåg att det skillnad på de olika förbanden i Legionen och mycket beror på tidpunkten också. Att bedömma en hel organisation efter 1 kompanis förmåga, förbandsanda/motivation och färdigheter är jag lite skeptiskt till. Jag skulle utan större problem kunna plocka fram exempel på hopplösa svenska förband både inom och utom rikets gränser. En dålig pluton/kompani i en senare svensk Kfor bataljon säger rätt lite om kvaliten på Norbat några år tidigare. Osv.

Användarvisningsbild
Thord Wedman
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Thord Wedman » 7 augusti 2004, 05:29

Kapten_Gars skrev:Kom ihåg att det skillnad på de olika förbanden i Legionen och mycket beror på tidpunkten också. Att bedömma en hel organisation efter 1 kompanis förmåga, förbandsanda/motivation och färdigheter är jag lite skeptiskt till. Jag skulle utan större problem kunna plocka fram exempel på hopplösa svenska förband både inom och utom rikets gränser. En dålig pluton/kompani i en senare svensk Kfor bataljon säger rätt lite om kvaliten på Norbat några år tidigare. Osv.
Jag har inte dömt hela Legionen, jag konstaterade endast, som ett svar på MD650 inlägg om att dom tjänstgjorde i Bosnien, att deras insats i Bosnien lämnade en del övrigt att önska.
Jag är inte säker på vilken del av legionen det var som var där men jag tror att det var en infanteri-enhet.
jag träffade på legionärer vid ett flertal tillfällen på olika platser under BA01 och jag var inte jätteimponerad.

Jag har dock en kamrat som tjänstgjort 6 år i 2REP och det förbandet verkar ha en högre klass än de som jag träffade på i Bosnien.

/Thord

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 7 augusti 2004, 11:35

@Thord: Tror han syftade på min post om att legionärerna skulle vara överskattade.

@Kn Gars: Du har så rätt så. En ful fjäder gör inte en dålig höna.

Legionnaire
Provmedlem

Inlägg av Legionnaire » 15 juli 2005, 03:46

Thord Wedman skrev:
MD650 skrev:I mitten av 90-talet tjämstgjorde dom bl.a. i Bosnien.

:)
Och gjorde inte speciellt bra ifrån sig. :?
Jaha? Vill du nämna några exempel? Jag vill tex minnas att ! REC fritog svensk gisslan på Mont Igman. Kommer även ihåg en del lyckade antisniper aktioner.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 15 juli 2005, 07:02

Legionnaire skrev:
Thord Wedman skrev:
MD650 skrev:I mitten av 90-talet tjämstgjorde dom bl.a. i Bosnien.

Och gjorde inte speciellt bra ifrån sig. :?
Jag vill tex minnas att ! REC fritog svensk gisslan på Mont Igman.
När gjorde dom det?

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 15 juli 2005, 08:56

Som jag kan ha skrivit tidigare så verkar FFL, efter att ha läst "Life in the French Foreign Legion", mer som en militant städfirma som tar in personer från varsomhelst, förutsatt att de har ett någorlunda rent brottsregister (Att ha blivit ertappad för att brukat narkotika t.ex. stänger inga dörrar, möjligtvis till sjukvårdarutbildningen, för att ta något exempel).

Nog för att det är bra att ha rent, men att städa 3 gånger per dag tycker jag låter mer som pedantisk pennalism.

mustamato
Medlem

Inlägg av mustamato » 15 juli 2005, 14:09

Vad jag hört från fransmän så ska legionens status minskat avsevärt på senare år.
Förut var det status bland franska officerare att tjänstgöra i legionen t.ex. eftersom
det var rätt stor "risk" för att man kom ut i världen på skarpa uppdrag. Men idag
roterar så gott som samtliga franska enheter ut på Frankrikes diverse baser runt om
i världen, samt på skarpa uppdrag, då de ju sedan ett par år tillbaka har infört yrkes-
militär över hela linjen. Det är inte heller legionen som är en självklar blåljusstyrka
längre utan det beror på vilken enhet som ligger i beredskap.

http://media.militaryphotos.net/photos/ ... t_conflict
Se t.ex. och notera förekomsten av "vanliga" trupper.

Bild
Var Frankrike har permanent militär närvaro ifall någon undrade.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 15 juli 2005, 14:43

Kanske OT - men Legionens otroliga insatsberedskap - imponerar! I ett halvsekel har jag hört FN/USA/UK m. fl. andra 'debattera' om insats här och där - oftast händer inget - men i afrikanska sammanhang hittar ofta insatsarna redan Legionen på plats! Legionen månde vara en efterlega av Frankrikes kolonialism - men den ger uppenbarligen Frankrike en förmåga att blixtsnabbt reagera till 'situationer' som andra demokratier saknar. Och - förtjänar det nämns - en hårdhet i 'hanteringen' som vore otänkbar i Washington eller London. På Nya Caledonien - uppstod en frihetsrörelse vars kärna - svårt trängd - retirerade till en grotta på ön. Vet ni - dom var ytterst tappra - INGEN överlevde, Legionen segrade. Låt oss humma 'Le Boudin' - legionens traditionella hymn och hoppas att denna politik kan fortsätta på de många platser där 'inga överlevande' behövs.

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 15 juli 2005, 15:01

varjag skrev:Kanske OT - men Legionens otroliga insatsberedskap - imponerar! I ett halvsekel har jag hört FN/USA/UK m. fl. andra 'debattera' om insats här och där - oftast händer inget - men i afrikanska sammanhang hittar ofta insatsarna redan Legionen på plats! Legionen månde vara en efterlega av Frankrikes kolonialism - men den ger uppenbarligen Frankrike en förmåga att blixtsnabbt reagera till 'situationer' som andra demokratier saknar.
Åtminstone USA har exakt samma, eller bättre, insatsberedskap. 82.divisionen kan på ett par timmars varsel ha en brigad i luften på väg vart som helst i världen, och USMC har ständigt förband till sjöss som kan vara i land på några dagar. Att sedan fransmännen varit på plats snabbare i Afrika handlar om politisk vilja, inte om militär förmåga.

Användarvisningsbild
Gerle
Medlem

Inlägg av Gerle » 15 juli 2005, 15:28

Tomas Ibsen skrev:Nog för att det är bra att ha rent, men att städa 3 gånger per dag tycker jag låter mer som pedantisk pennalism.
Vad är det för fel på att städa? Det har inget med pennalism att göra, däremot disciplin. "Attention to detail."

Skriv svar